• Anonym (Krusbär)

Hur mkt borde man ha sparat ihop privat till sin pension?

Förutom tjänstepensionen som kanske heller inte blir super hög direkt för alla. Hur mkt borde man som 65 åring ha på kontot rent hypotetiskt den dagen man går i pension?

Då tänker jag på privat sparande och jag tänker inte att det beror ju på hur räntan har stigit osv utan om man bara får välja en summa som kommer finnas där.

• Svar på tråden Hur mkt borde man ha sparat ihop privat till sin pension?
  • Limeblad

Skulle säga att det beror på hur mycket som finns som allmän+tjänstepension. Är ju helheten som är det viktiga. Det skiljer sig rätt mycket i vilken utsträckning man får tjänstepension. Jag löneväxlar extra tjänstepension så jag ser inte att jag behöver något ytterligare pensionsspar.

• Anonym (Önju)

Omöjligt att svara på eftersom det beror på hur resten av din pension och ekonomi ser ut.

Räknar man bara grovt som ger 250000 på banken att man kan ta ut 25000 extra om året under tio år mellan 65 och 75. Det blir väl en hyfsad resa om året, om det är det man vill.

Men då ska man ju klara det vanliga livet på sin övriga pension.

• Postman

Beror helt på hur gammal du är och hur mycket du tjänar.

Min pension blir inte fet. När jag kollade pensionen senast så kommer jag få ca 55-60 procent av vad jag tjänar idag. Det blir rätt mycket jag borde ha sparat under åren egentligen. Nu är det kört för mig för jag är lite för gammal för att hinna med att få till det ordentligt men jag sparar så mycket jag kan idag i alla fall. Kan jag få ihop till en extra månadslön om året så blir det lite guldkant i alla fall. Det är skit att inte landet kan ordna bättre pensioner kan jag känna.

• Anonym (F)

Helt omöjligt att svara på. Helhetsbilden saknas. Betalt boende? Kostnader som pensionär? Vilket liv vill du leva som gammal?

Gör en prognos på minpension.se och ta det därifrån.

• Anonym (Kvinna)

Vilket liv vill du ha?

Min sambo är klart äldre än mig, så jag räknar med att bli ensam. Skulle nog ha räknat med det ändå, eftersom jag inte vill vara beroende av någon annan. 

Min pension kommer att täcka det grundläggande hyra, mat, bensin och kläder, men inget mer. 

Jag sparar för att ha ca 3,5 milj i dagens penningvärde. Räknar då:
    2 milj för att köpa en bostadsrätt eller liknande inkl renovering om det behövs (just nu är det jättesvårt att få bostadslån som ensamstående pensionär)
    1 milj för resor utomlands
    0,5 milj för vardagen, köpa en bil, kunna besöka en restaurang, köpa vin och liknande guldkanter. 

Skulle det inte funka att få ihop så mycket får jag ta en hyresrätt eller bostadsrätt på billigare ort. Men än så länge ser jag ut att klara det med god marginal.

TILLÄGGER något viktigt. Det är inte säkert att man lever, är stark och mår bra då man blir pensionär. Så det är viktigt att leva även nu. Även om jag ska ha sparat för att kunna åka utomlands så åker jag (innan coronan) på 2 längre semestrar varje år.

• Anonym (Kvinna)
    Postman skrev 2021-01-23 16:04:05 följande:

Det är skit att inte landet kan ordna bättre pensioner kan jag känna.

kanske det beror på att medellivslängden var typ 70 när man bestämde att man skulle gå i pension vid 65.
  • Anonym (Annie)

Det handlar ju också om vad man kommer att ärva. Jag pensionssparar nästan ingenting (1250kr i månaden) och är 32 år. Jag vet mer eller mindre säkert att när jag går i pension vid 70 år eller så, så kommer mina föräldrar vara döda och jag kommer ha ärvt en ansenlig summa pengar. Det gör att jag försöker prioritera att ha det bra här och nu med mina barn.

• Postman
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-01-23 19:03:59 följande:
    kanske det beror på att medellivslängden var typ 70 när man bestämde att man skulle gå i pension vid 65.
    Javisst är det så men det visar hur dålig engagemang det är från våra politiker.
    Det är deras ansvarsområde och så jäkla svårt är det inte att räkna ut vad som behövs för att folk i alla fall ska få en något hyggligare pension.

Det är rätt enkel matematik. Det är 2021 nu, inte 1950.
  • Postman
    Postman skrev 2021-01-23 19:30:12 följande:
    Javisst är det så men det visar hur dålig engagemang det är från våra politiker.
    Det är deras ansvarsområde och så jäkla svårt är det inte att räkna ut vad som behövs för att folk i alla fall ska få en något hyggligare pension.

Det är rätt enkel matematik. Det är 2021 nu, inte 1950.
    Googlade lite och 65 år verkar ha införts 1976 enligt Wikipedia.

1976 så var medellivslängden för kvinnor 77,8 år och män 72,1, 2019 är den för kvinnor 84,7 och män 81,3 så nog behöver pensionssystemet förändras för att vi ska hänga med i tiden.
  • Physalis

Jsg tycker det är omöjligt att säga. Med tanke på hur ofta pensionssystemet ändras och pengar försvinner när politiker får idéer så är det omöjligt att veta hur systemet ser ut när jag som 30 åring går i pension. Därför försöker jag lägga undan pengar och utgå ifrån att det är helt upp till mig själv att ordna min framtida pension. De eventuella pengar jag får blir en bonus.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hur mkt borde man ha sparat ihop privat till sin pension?