• RenLuft

Tvättsvamp i badrummets handfat - Ohygeniskt eller skulle det i alla fall skrämma gästerna?

Hej!

Varje gång jag skall göra rent badrummet, både toalettlocket och runt om själva toaletten + handfatet så använder jag oerhört mycket toapapper, för att få bort damm och så. Alltså inte för i själva toaletten, där använder jag förstås andra hjälpmedel.

Men själva på handfatet och på toalettlock och knapp, så blir det väldigt mycket slöseri toapapper, tycker jag.

Hur gör ni för att göra rent badrummet egentligen? Det måste väl finnas bra, billigt och vänliga lösningar för miljöns skull?

Jag funderar på att numera ha tvättsvamp, så kan jag få bort eventuell fett i handfatet, men också för att få bort damm. Det känns dock idiotiskt/äckligt att göra rent locket på toaletten och sedan lägga på handfatet. Där funderar jag på att ha en ytterligare tvättsvamp och sedan lägga den bredvid toalettens knapp. Men det känns som om gäster skulle bli äcklad eftersom de inte vet varför en/två tvättsvampar finns i handfatet och på toan. Vet de inte att den är till för att ta bort fett och damm, så blir det ju ändå obehag känslor.

Jag har ingen aning - Om ni vet eller talar om vad för hjälpmedel jag kan använda, så vore jag tacksam.

Åtminstone en tvättsvamp för handfatet och sedan lägga den på handfatet någonstans, kan det vara okej? ELLER hur hade ni reagerat om ni såg en sådan helt oförberett?

Stort tack på förhand! :)

• Svar på tråden Tvättsvamp i badrummets handfat - Ohygeniskt eller skulle det i alla fall skrämma gästerna?
  • KittyK80

Olika trasor för handfat och toalett. Sedan tycker jag att man förvarar dem på annan plats än på handfatet. Skulle inte tycka att det ser så trevligt ut, varken som gäst eller hemma hos mig. Har du inget städskåp eller liknande?

• Mortiscia80

Jag använder kökssvamp. Man kan använda samma eller två olika, en till handfat och en till WC, men annars tar man så klart handfatet först och sedan WC. Sedan slänger man den.

• Eliiineliiin

Jag förstår inte. Varför ska det ligga framme? Vem rengör med toapapper? Jag kanske inte gör som någon annan, men jag använder svampar eller små handdukar och tar givetvis inte handduken från toaletten till handfatet utan avslutar med toaletten eller har flera som sedan tvättas. Svamparna slängs, definitivt direkt efter kontakt med toaletten. Men jag kanske inte förstod frågan för jag känner mig lite förvirrad över ts.

• RenLuft
    KittyK80 skrev 2021-01-23 20:30:40 följande:

Olika trasor för handfat och toalett. Sedan tycker jag att man förvarar dem på annan plats än på handfatet. Skulle inte tycka att det ser så trevligt ut, varken som gäst eller hemma hos mig. Har du inget städskåp eller liknande?

Jag har ingen tvättskåp.

Jag tycker väl egentligen inte heller det vore särskilt trevligt att ha den framme. Men jag har inte riktigt någon alternativ.

• KittyK80
    RenLuft skrev 2021-01-23 20:40:20 följande:
    Jag har ingen tvättskåp.

Jag tycker väl egentligen inte heller det vore särskilt trevligt att ha den framme. Men jag har inte riktigt någon alternativ.

Då får du väl förvara dem i en hink och ställa undan den. Något slags utrymme måste du ju ha för förvaring.
  • Eliiineliiin
    RenLuft skrev 2021-01-23 20:40:20 följande:

Jag har ingen tvättskåp.

Men har du ingen duschkorg till schampo mm. Där har jag svampar till städning, ingen ser. Inte ett enda skåp/låda någonstans i bostaden där en svamp trasa får plats? Hur gammal är du TS? Om man får fråga? Hur länge har du bott i egen bostad? Ursäkta nyfikenheten
  • moaguuun

Rengöringsservetter. Grumme har en speciell sort för badrummet. Man använder det en gång och slänger. Mkt mer effektivt än toapapper då de innehåller rengöringsmedel. En förpackning räcker i över 1 månad

• Kodia

Jag tycker inte att du ska låta svampen ligga på handfatet eller toan. Det ser inte fräscht ut! 
    Jag använder toapapper till det som är under locket på toan, och en trasa till resten av badrummet. Den hänger jag på ett vattenrör under handfatet, så den knappt syns. 

• Kräftan86

Hej!

Köp microfibertrasor i 3 eller 4 färger, tex vita till köket, lila till handfatet. Köp flera i samma färg. När du använt en kan du hänga den på tork på tex en skurhink, sen lägger du de i tvätten (eller städskåpet om du ska använda fler gånger.)

Miljövänligt & håller många tvättar. Köp tex skona, de är bra & finns på ica. Behöver du tvättråd om dessa så finns det på nätet, grader etc.

De man använder i köket kan man tvätta tillsammans med kökshanddukar.

• Litorina

Microfiberduk och wettextrasa. Tvättas då och då i maskin med övrigt som ska gå i 60 grader. En trasa till toan och en till handfatet. Men handfatet blaskar jag av med vatten och handen varje dag, så det blir aldrig särskilt smutsigt.

Wettextrasan, som jag har till toan, sköljer jag ur noga, vrider ur ordentligt och förvarar hängande över ett rör lite halvt bakom toastolen. Microfibertrasan sköljs noga ur och hängs på tork. Sen lägger jag den i städskåpet.

Runt kranarna borstar jag rent med en diskborste som också förvaras i städskåpet (används alltså inte till disk!).

Svar på tråden Tvättsvamp i badrummets handfat - Ohygeniskt eller skulle det i alla fall skrämma gästerna?