• Anonym (Pappa)

    Exet ger mig inte kläderna

    Jag och mitt ex flyttade isär när hon var gravid. Nu är sonen 1 år. Jag betalar underhåll för honom via FK, eller, jag blir skuldsatt.
    Jag har en ny sambo och vi ska ha barn inom ett halvår. Inga kommentarer om det tack, vårat barn är planerat och efterlängtat och vi visste så fort vi träffades att vi ville ha barn ihop. Barnet med exet var däremot inte planerat men hon behöll det ändå.

    Nu när jag och sambon väntar barn har jag bett exet ge min kläderna sonen växt ur. Hon behöver dem ju inte och hon skulle ju trots allt aldrig haft råd med dem om hon inte fått underhåll, som jag får betala, så jag tycker bara det vore rätt att hon ger dem till mig så mitt och sambons barn kan använda dem. Men hon vägrar, hon säger att hon tänker spara dem ifall hennes syster ska skaffa barn, eller om hon själv ska skaffa fler i framtiden. Kan hon verkligen göra så? Ska jag inte få någonting av det jag betalar underhåll för? Exet köper typ allt på second hand utom just kläder, hon är föräldraledig och innan dess student så hon klagar på att hon inte har råd med massa saker men kläder köper hon ändå nya, dvs så måste det ju vara just underhållet hon använder till det.

    Hon har sagt att hon kan tänka sig sälja en del av kläderna till mig men det tycker jag är lite väl magstarkt när det indirekt är jag som redan betalat för dem?! Dessutom har jag bett henne köpa så neutrala kläder som möjligt sen sambon plussade men det har hon ju totalt struntat i och 95% är typiskt pojkigt. Men nu visar det sig att det inte gör något för min sambo väntar också en pojke så då hade vi ju tur med det i alla fall...

  • Svar på tråden Exet ger mig inte kläderna
  • Anonym (ppp)
    Gameofthrones skrev 2021-01-24 09:30:51 följande:

    Ett oplanerat kan hända vem som helst. Han ville inte nog ha barnet ifrån början det kanske uppstod ett samtal att han inte ville ha barnet sen kommer kvinnan slår sig på bröstet jag är kvinna jag ska behålla det.

    Det är bådas beslut inte bara en persons.

    Han är väl ansvarig han betalar ju underhåll.

    Barnvagn, kläder det är väl inte bara hon som pungat ut det är väl han också.

    Han kom med en fråga.

    Ni kvinnor slänger skit. Det finns kvinnor som är skitstövelar också i ett förhållande samt för män.

    Ser bara generellt vad jag tycker.

    Ja, jag är en kvinna tre planerade barn, gift 20 år med en fin, snygg karl. Inget och klaga på.


     Han betalar underhåll ja (ska han ha applåder för det?). Det är inte vad tråden handlar om - tråden handlar om att han vill ha gamla kläder för att hans nya barn med en ny kvinna ska ha dem. Han tänker att han äger kläderna bara för att han betalat lite underhåll. Men det är inte hans kläder, det är barnets. Om mamman säljer dem för att få in pengar så att hon kan köpa större kläder till barnet medan barnet växer så är det väl fullkomligt logiskt och bra för detta barn. Varför skulle TS ha "rätt" i sin önskan om att få kläderna?
  • Minimalen
    Anonym (Pappa) skrev 2021-01-24 04:41:25 följande:

    Haha visst... Vem som helst fattar väll att ett barn på 1 år inte kostar så mycket? Sure, ge mig räkneexempel... Vad är det som skulle kosta så himla mycket menar ni? Maten blöjorna? Exet köper ju allt begagnat som jag sa så inga stora kostnader för barnvagn, spjälsäng, skötbord och så, om hon inte till och med fick de gratis... Sånt som jag och sambon måste köpa själva till vårt barn utan massa gratis pengar nånstans ifrån. Och exet får ju hela barnbidraget, och föräldrapenning, alltså får hon betalt för att gå hemma och göra ingenting bara för hon födde barn... Så får hon väll bostadsbidrag också, och så underhållet från mig då. Måste ju vara rätt gott att leva så då och bara få massa pengar utan att göra något.


    Anmäl henne! Det är ju förskräckligt om hon köper begagnad mat och begagnade blöjor.
  • Anonym (ytr)

    Oavsett om hon är en bra eller dålig mamma(finns sådana också) är det inget du har något att säga till om så släpp det bara och låt henne göra vad hon vill för pengarna.

  • Gameofthrones
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-01-24 09:37:59 följande:

    Faktiskt ÄR det bara en som har avgörandet i sin hand, helt oavsett dina åsikter.


    Haha vilket skämt men du kan inte ändra min åsikt.
  • Gameofthrones
    Anonym (ppp) skrev 2021-01-24 09:34:09 följande:

    Nja, det kan inte hända vem som helst. Men visst, knullar mannen utan skydd så 


    Bilen värld lever du i? Självklart kan det hända dig oplanerad gravitet ploppar ju upp som popcorn.
  • Tage Tyrann
    Aniiee skrev 2021-01-24 02:23:17 följande:

    Förresten, du inbillar väl dig inte att pengarna, som du alltså inte ens betalar för att du inte har råd, bidrar så där väldans mycket, ens nu när ungen bara är 1 år? Hur mycket tror du att det kostar i månaden att ha ett barn? Behöver du ett räkneexperiment?


    Var ett märkligt inlägg av dig. Du har ju inga barn.
  • Gameofthrones
    Tage Tyrann skrev 2021-01-24 09:54:43 följande:

    Var ett märkligt inlägg av dig. Du har ju inga barn.


    Hahaha, det där var bra
  • Anonym (+/- 0)

    Det TS begär indirekt är att få tillbaka de pengar han betalar i underhåll för sitt barn i form av kläder. Han ska alltså stå där sedan och gå plus minus noll i utgifter för sin första son medan sonens mamma ska fortsätta betala sin del för resten av sonens kostnader ur egen ficka. Dessutom ska han uppe på det slippa betala några som helst pengar för kläder till sin nya son eftersom exet tydligen köper kläder för 1500 spänn i månaden. Det är fruktansvärt mycket kläder det. Då ska han alltså spara pengar i form av ingen utgift alls för nya sonens kläder. Resonemanget är inte bara helt jävla orimligt utan patetiskt! Stackars dessa barn.

  • nnnnnnnn
    Anonym (Pappa) skrev 2021-01-24 04:41:25 följande:
    Haha visst... Vem som helst fattar väll att ett barn på 1 år inte kostar så mycket? Sure, ge mig räkneexempel... Vad är det som skulle kosta så himla mycket menar ni? Maten blöjorna? Exet köper ju allt begagnat som jag sa så inga stora kostnader för barnvagn, spjälsäng, skötbord och så, om hon inte till och med fick de gratis... Sånt som jag och sambon måste köpa själva till vårt barn utan massa gratis pengar nånstans ifrån. Och exet får ju hela barnbidraget, och föräldrapenning, alltså får hon betalt för att gå hemma och göra ingenting bara för hon födde barn... Så får hon väll bostadsbidrag också, och så underhållet från mig då. Måste ju vara rätt gott att leva så då och bara få massa pengar utan att göra något.

    Eftersom du uppenbarligen är barnkär, då du skaffar två barn så tätt, så är det väl betydligt bättre att du tar ditt pappa-ansvar för båda dina barn?
    Diskutera en lämplig fördelning av dagar att ha det äldre barnet, har du inte haft barnet så mycket så behöver du givetvis börja jobba på den relationen så fort som möjligt. Det kanske kan leda till att barnet bor hos dej enligt ett schema tex 2-3-2-3-2- osv eller något annat som passar er och barnet bra.
    Gissningsvis kommer det äldsta barnet börja förskolan snart och då kan det underlätta hämta/lämna om ni tajmar era byten med att barnet är på förskolan under dagen.
    När du tar halva ansvaret för ditt äldsta barn så kommer det bli mer naturligt för dej att även ta halva kostnaden.


    Om du inte velat ha barn så hade jag kunnat förstå varför du inte är så aktiv i äldsta barnets liv, men när du uppenbarligen vill ha en familj och gillar barn så är det bara elakt att stänga ute ditt egna barn ur ditt liv.

    Och vilken chans för barnen att bli tajta syskon! De är tätt i ålder och kommer inte komma ihåg den första tiden då du inte var en så stor del av livet, så de kommer växa ihop i er familj.

    Lycka till!

Svar på tråden Exet ger mig inte kläderna