• Anonym (Kan inte sova)

Imovane och Propavan

Någon som vet om hjärnan vänjer sig vid Imovane och Propavan? Jag hsr tagit dessa tillsammans nu i ca. en månad. Men bara Propavan i ca. 6 månader. Har svåra sömnproblem. Men en dag var jag så trött så jag gick och la mig och tog inte tabletterna. Men log hela natten sömnlös ändå. Nu undrar jag om hjärnan är van vid sömntabletterna? Jag sover helt okej med dom. Tar 2 av varje annars.

• Svar på tråden Imovane och Propavan
  • Pinotage

Så här står det på FASS om Imovane:
    Risk för tillvänjning föreligger.
    Iakttag försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel.

Läkaren ska berätta för dig . Jag blev beroende av Imovane väldigt snabbt , tog lång tid av nedtrappning ....

• Litenmenhård

Först vill jag bara säga att jag tycker det är konstigt att du tar både Imovane och Propavan samtidigt. Annars brukar man ta det ena eller det andra. 

Jag har ätit Imovane i 15 år och om jag inte tar de så somnar jag inte och om jag somnar så drömmer jag mardrömmar, så visst vänjer sig hjärnan vid det.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Sjuksköterskan)

Hjärnan vänjer sig vid dessa och tillslut fungerar dem inte lika bra längre. Därför bör man inte ta benzoliknande som Imovane en längre tid. Dessutom får man svårare att sova när man tar bort dem. De är beroendeframkallande och det framgår tydligt på paketet...

propavan däremot är inte narkotikaklassat eller beroendeframkallande annat än att många utvecklat ett psykologiskt beroende.

Prata med din läkare om att ta bort Imovane i perioder annars kommer effekten avta. Jag tar aldrig dem mer än en vecka och natten utan sover jag ofta sämst.

• Pinotage
    Litenmenhård skrev 2021-01-24 08:18:15 följande:

Först vill jag bara säga att jag tycker det är konstigt att du tar både Imovane och Propavan samtidigt. Annars brukar man ta det ena eller det andra. 

Jag har ätit Imovane i 15 år och om jag inte tar de så somnar jag inte och om jag somnar så drömmer jag mardrömmar, så visst vänjer sig hjärnan vid det.

Inte alls konstigt om man har allvarliga problem . Imovane för insomning och Propavan för sömn. Jag levde på den kombon under ett år.
  • Litenmenhård
    Pinotage skrev 2021-01-24 08:23:56 följande:
    Inte alls konstigt om man har allvarliga problem . Imovane för insomning och Propavan för sömn. Jag levde på den kombon under ett år.
    Det är väl sant. Jag har aldrig provat den kombon i alla fall. Antingen har jag haft det ena eller det andra. Nu funkar inte propavan för mig och jag har också allvarliga sömnsvårigheter.
  • Pinotage
    Litenmenhård skrev 2021-01-24 08:25:54 följande:
    Det är väl sant. Jag har aldrig provat den kombon i alla fall. Antingen har jag haft det ena eller det andra. Nu funkar inte propavan för mig och jag har också allvarliga sömnsvårigheter.
    Imovanen gjorde att jag alltid somnade, men jag vaknade igen efter två timmar. Med enbart propavan kunde jag inte somna alls.
  • Litenmenhård
    Pinotage skrev 2021-01-24 08:30:37 följande:
    Imovanen gjorde att jag alltid somnade, men jag vaknade igen efter två timmar. Med enbart propavan kunde jag inte somna alls.
    Jag har typ samma problem. Jag somnar på Imovane, även om det tar lång tid, men jag vaknar alltid flera gånger per natt. Det ska tilläggas att jag har andra sovtabletter också.
  • Anonym (Kan inte sova)
    Litenmenhård skrev 2021-01-24 08:32:53 följande:

Jag har typ samma problem. Jag somnar på Imovane, även om det tar lång tid, men jag vaknar alltid flera gånger per natt. Det ska tilläggas att jag har andra sovtabletter också.

Så igår var jsg så trött så jag tänkte att jag inte behövde sömntabletterna men låg o frös o vred o vände på mig hela natten, kunde inte sova. Kanske sovit 2-3 timmar inatt och då fick jag ingen djupsömn. Låg bara o vilade kändes det som.
  • Litenmenhård
    Anonym (Kan inte sova) skrev 2021-01-24 09:15:38 följande:
    Så igår var jsg så trött så jag tänkte att jag inte behövde sömntabletterna men låg o frös o vred o vände på mig hela natten, kunde inte sova. Kanske sovit 2-3 timmar inatt och då fick jag ingen djupsömn. Låg bara o vilade kändes det som.
    Jo, det är jobbigt. Man blir så snabbt beroende av de också och man behöver ta de varje natt för att kunna sova.
  • SaraW8305

Får du inte myrkryp av dessa tabletter?

Som alla säger onödigt att äta båda. Byt ut Imovane mot theralen för insomning.

Klart de är beroende framkallande. Den som säger annat vet inte.

Lycka till va rädd om er alla ??

• Anonym (Sömn)
    SaraW8305 skrev 2021-01-24 11:49:35 följande:

Propavan är en antihistamin och inte beroendeframkallande.

Det är vanligt att man har imovane för insomning och propavan för att sova hela natten. Imovane har beroendepotential. Enligt min erfarenhet så kan vissa personer ha en benägenhet att öka dosen eller kanske ta för att man gillar känslan. Då får man problem.

Själv har jag tagit båda i 15 år pga livslånga sömnproblem som tidigare i livet gett mig allvarliga problem att få vardagen att fungera. Ett helt nytt liv öppnade sig för mig när jag äntligen kan sova som vanliga människor med denna medicinering. Det är fantastiskt. Samma dos i alla år. Ingen toleransökning och jag skulle aldrig ta mer än förskrivet. Kan jag sova utan? Nej inte alls. Men det kunde jag inte göra innan heller. Jag tackar alla gudar att jag fått denna hjälp.

För de flesta så räcker det med en korttidsbehandling för att få ordning på sömnen. Men för några av oss som har allvarliga problem med sömnen behöver man denna hjälp under lång tid.
  • Pinotage
    SaraW8305 skrev 2021-01-24 11:49:35 följande:

Håller med om att byta till Theralen. Mitt ex använde det och det var oerhört effektivt på henne.
  • Anonym (John Blund)

Vad har du för styrka på Imovane?

Jag är ordinerad Propavan och Imovane i kombination vid behov men för mig har Imovane väldigt liten effekt numera men jag är tack och lov inte beroende utan tar dem sällan.

Har du fått testa Melatonin? 

• Anonym (Zzzzzz)
    Anonym (Kan inte sova) skrev 2021-01-24 07:51:00 följande:

Någon som vet om hjärnan vänjer sig vid Imovane och Propavan? Jag hsr tagit dessa tillsammans nu i ca. en månad. Men bara Propavan i ca. 6 månader. Har svåra sömnproblem. Men en dag var jag så trött så jag gick och la mig och tog inte tabletterna. Men log hela natten sömnlös ändå. Nu undrar jag om hjärnan är van vid sömntabletterna? Jag sover helt okej med dom. Tar 2 av varje annars.

Jag tålde dem inte alls när jag hade dem och låg vaken pga biverkningarna och det blev aldrig bättre (tål inga sömntabletter/lugnande eller psykofarmaka).

Om du behöver dem för att sova, ta dem, sömnen är viktig.

Antar du försökt med andra, naturliga sätt för att få bättre sömn & fått ordentlig utredning och tester på vitaminer/mineraler hos läkare?

Hoppas din sömn förbättras och att du hittar en väg som passar just dig Kaffe
  • Anonym (Stina)

Prata med din läkare, han/hon vet vad som gäller för dig här sitter många och gissar eller säger att de vet en massa saker de inte har en aning om. 

Jag har bara erfarenheter från Imovane, det är narkotikaklassat och man kan bli både beroende och tvingas höja dosen. För vissa går det snabbt andra kan ta samma dos i årtionden. Jag tar dem bara vid behov, ca en gång i månaden. 

Svar på tråden Imovane och Propavan