• Noslrac

    När ta graviditetstest?

    Slutade på mina p-piller 31/12, hade enligt ägglossningstest ägglossning den 6/1. Tror iaf att det var positivt, ni får gärna avgöra själva, lägger in en bild! Tycker teststräcket är minimalt ljusare nämligen & har aldrig tagit ägglossningstest tidigare.

    Iallafall! Vi hade oskyddat men avbrutet samlag den 6/1 & några dagar framåt.

    När kan jag då ta ett pålitligt graviditetstest? Jag vet ju inte när min BIM är.

  • Svar på tråden När ta graviditetstest?
  • Anonym (Sofia)

    Hej!

    Från ägglossningens dag, det avgör egentligen en temperaturhöjning betydligt bättre än ett tolkningsbart test, så kan man över lag lägga på ca 7 dagar för ägget att befruktas och varandra till livmodern. Sen ska det fästa och därefter bildas hcg-hormon. Så säg att ÄL+10 är i det absolut tidigaste laget och även stor risk för missvisande resultat, det är typ ingen idé att testa innan även om några har fått plus på stickan innan.

    ÄL+14 kan vara en bra dag att få ett hum om hur det går och sedan testa varannan dag fram till mens om man är en testoman som jag. Har man mer is i magen så kan man ju invänta mensen och ta ett test var femte dag typ :)

    Lycka till!

  • Noslrac

    Tack för svar! Så OM jag hade ägglossning den 6/1 kunde jag alltså tidigast testa 20/1? Tog nämligen ett test där omkring som var negativt. Dock på eftermiddagen. Så även om jag ej fick positivt då kan jag ändå vara gravid då det var i tidigaste laget? När kan man vara helt säker på att resultatet stämmer..? Eftersom jag inte vet när min mens kommer komma.

    Har de senaste dagarna nämligen mått lite illa & varit otroligt uppblåst, samt haft humörsvängningar. Kanske för tidigt för att få symtom men man hoppas ju såklart lite!

  • Anonym (Sofia)
    Noslrac skrev 2021-01-24 10:44:08 följande:

    Tack för svar! Så OM jag hade ägglossning den 6/1 kunde jag alltså tidigast testa 20/1? Tog nämligen ett test där omkring som var negativt. Dock på eftermiddagen. Så även om jag ej fick positivt då kan jag ändå vara gravid då det var i tidigaste laget? När kan man vara helt säker på att resultatet stämmer..? Eftersom jag inte vet när min mens kommer komma.

    Har de senaste dagarna nämligen mått lite illa & varit otroligt uppblåst, samt haft humörsvängningar. Kanske för tidigt för att få symtom men man hoppas ju såklart lite!


    Ja, det låter rimligt! Så kan man alltid ha i beräkningen att ÄL kan ha skett något senare också. Men att testa då och få negativt behöver inte vara slutresultatet. Typ två veckor efter beräknad mens bör det verkligen ha visat men samtidigt finns det många versioner som ändå påvisat att det kan ske. Nu är det ju svårt med ditt fall men kanske kan du räkna på föregående månad om det var exempelvis 14 dagar efter ÄL som du fick mens :)
  • Noslrac

    Detta testet tog jag den 19/1 på eftermiddagen. Tolkar det som negativt MEN tycker mig se ett otroligt, nästan osynligt svagt sträck... som en svag skugga. KAN det ens vara positivt eller är det garanterat ett spöksträck tro...? Man vill ju så gärna se det där sträcket, trots att vi använder avbrutet samlag just nu & chansen är väldigt liten att det skulle ske redan första månaden.. men det har ju hänt andra, så hoppet ligger ju där konstant!



    Dessutom mår jag som sagt konstant illa, har spänningar i nedre delen av magen & är otroligt trött. Det kan ju dock vara mensen som är påväg såklart men det är ju svårt när man inte har någon mens att förhålla sig till.

    ?Symtomen? började för några dagar sedan. Då hoppas man ju såklart ännu mer på att det är på grund av graviditet. Även om jag vet att kroppen kan luras när man precis slutat på p-piller....

  • Anonym (Anno)
    Noslrac skrev 2021-01-24 09:19:19 följande:

    Slutade på mina p-piller 31/12, hade enligt ägglossningstest ägglossning den 6/1. Tror iaf att det var positivt, ni får gärna avgöra själva, lägger in en bild! Tycker teststräcket är minimalt ljusare nämligen & har aldrig tagit ägglossningstest tidigare.

    Iallafall! Vi hade oskyddat men avbrutet samlag den 6/1 & några dagar framåt.

    När kan jag då ta ett pålitligt graviditetstest? Jag vet ju inte när min BIM är.


    Jag tycker inte att ÄL testet ser riktigt positivt ut. Men antagligen blev det positivt inom ett dygn. Ett positivt ÄL test indikerar att du frigjort ett hormon (LH) i kroppen, och visar att du troligtvis kommer få ägglossning inom 48h. Om du fick nästan positivt den 6/1, och vi antar att det skulle blivit positivt den 7/1, hade du nog ägglossning först 8-9/1.

    Jag skulle då avvakta med gravtest till efter BIM, och om du har en lutealfas på 14 dagar blir det 22-23/1. Om du inte fått mens ännu skulle jag absolut ta ett test idag! :)
  • Noslrac

    Så att det ändå var såpass starkt indikerar kanske på att jag hade ägglossning någon/några dagar senare då? För nu när jag har tagit ägglossningstest så har dem varit jätte svaga & väldigt tydligt negativa

  • Noslrac

    Och om jag hade ägglossning runt den 8 - 9 / 1 så bör väl mensen vara på gång? Men kan det inte vara så att den inte kommer på grund av att den kan vara oregelbunden då jag slutade på p-piller 31/1? Eller kan man ändå räkna mensen som ??missad? snart baserat på att det verkar som jag hade ägglossning för lite över 2 veckor sedan?

    Fick två blödningar dessutom, två ovanligt korta blödningar (för att vara jag!!) & inte lika rikliga som vad brukar. Den sista blödningen var så nyligen som 14/1 - 18/1. Men måste det verkligen varit mensen? Kan nämna att jag alltid haft mycket mellanblödningar både med & utan p-piller, så kan de varit en till bortfallsblödning/mellanblödning eller kan jag på grund av blödningen helt utesluta att jag är gravid?

  • Anonym (Anno)
    Noslrac skrev 2021-01-24 13:00:06 följande:

    Så att det ändå var såpass starkt indikerar kanske på att jag hade ägglossning någon/några dagar senare då? För nu när jag har tagit ägglossningstest så har dem varit jätte svaga & väldigt tydligt negativa


    Ja, du kan ha haft ägglossning kring 8-9/1 och har i så fall BIM kring 22-23/1. Plus minus någon dag då.

    Viktigt att komma ihåg är att det kan ta upp emot ett halvår innan man får tilbaka ägglossning och mens efter att man slutar med hormon-preventivmedel. Det kanske är så att du inte fått ägglossning ännu.

    Ett positivt ägglossningstest indikerar bara på att hormonet som gör att ägget släpper ökat, men säger inget om att du verkligen haft ägglossning. Enda sättet att få ägglossning bekräftat är att även mäta din basaltemperatur och se att temperaturen höjs dagen efter ägglossning. Avvakta och ta ett test till.
  • Anonym (Anno)
    Noslrac skrev 2021-01-24 13:04:20 följande:

    Och om jag hade ägglossning runt den 8 - 9 / 1 så bör väl mensen vara på gång? Men kan det inte vara så att den inte kommer på grund av att den kan vara oregelbunden då jag slutade på p-piller 31/1? Eller kan man ändå räkna mensen som ??missad? snart baserat på att det verkar som jag hade ägglossning för lite över 2 veckor sedan?

    Fick två blödningar dessutom, två ovanligt korta blödningar (för att vara jag!!) & inte lika rikliga som vad brukar. Den sista blödningen var så nyligen som 14/1 - 18/1. Men måste det verkligen varit mensen? Kan nämna att jag alltid haft mycket mellanblödningar både med & utan p-piller, så kan de varit en till bortfallsblödning/mellanblödning eller kan jag på grund av blödningen helt utesluta att jag är gravid?


    Det kan vara så att din kropp vänjer sig vid att vara utan pillerna nu och då kan du blöda lite annorlunda än vad du är van vid.
  • Noslrac

    Men kan jag blöda lite annorlunda ÄVEN om jag skulle vara gravid eller är det helt uteslutet på grund av blödningen liksom? Förlåt men har så många frågor haha, är så förvirrad. Har beställt hem test som kommer om ett par dagar. Då bör det alltså ge ett säkert svar?

  • Anonym (Anno)
    Noslrac skrev 2021-01-24 13:25:49 följande:

    Men kan jag blöda lite annorlunda ÄVEN om jag skulle vara gravid eller är det helt uteslutet på grund av blödningen liksom? Förlåt men har så många frågor haha, är så förvirrad. Har beställt hem test som kommer om ett par dagar. Då bör det alltså ge ett säkert svar?


    Ja, vissa kan blöda tidigt i en graviditet utan att det betyder något negativt. Jag tror absolut du kan få ett säkert svar om några dagar.

    Men var beredd på att det 1) kan ta tid för din kropp att faktiskt komma igång med regelbundna cykler med ägglossning. Och 2) att det är normalt att det tar upp emot 1 år att bli gravid, medel är att det tar 7 mån. Det är mycket som ska klaffa för att det ska resultera i en graviditet :)

    Förstår att du hoppas och längtar! Håller tummarna för att ni får ert plus så fort som möjligt :)
  • Noslrac

    Tack för svar!! Nu känns det som jag fått lite mer klarhet i allt. Jag avvaktar tills testen kommer så får vi helt enkelt se. Är beredd på att det kan ta lång tid, men blev så hoppfull på något sätt nu när jag fått lite små symtom. Hoppas!! Men räknar inte med något

  • Anonym (Anno)
    Noslrac skrev 2021-01-24 13:52:21 följande:

    Tack för svar!! Nu känns det som jag fått lite mer klarhet i allt. Jag avvaktar tills testen kommer så får vi helt enkelt se. Är beredd på att det kan ta lång tid, men blev så hoppfull på något sätt nu när jag fått lite små symtom. Hoppas!! Men räknar inte med något


    Såklart du är hoppfull! :) jag hoppas också att det är positivt för dig redan nu :)
Svar på tråden När ta graviditetstest?