• Ganglie

    Vad betalar ni för mat etcetera per månad?

    Vi är en familj på 4 personer varav 1 är en bebis. Vi handlar på nätet via Mathem varje vecka. Det blir cirka 2500 i veckan (!). Vi handlar ingen lyxmat utan helt vanlig husmanskost samt hygien- och städartiklar. Det känns som om det är jättemycket pengar.

    Hur mycket köper ni för per vecka, som har samma antal familjemedlemmar? Vart handlar ni? Vad äter ni?

  • Svar på tråden Vad betalar ni för mat etcetera per månad?
  • Studentpappa

    4 pers och ligger nog på 8-10 000:-/mån på Ica. Äter nästan inte ute längre pga corona så totalen är ändå lägre, tidigare tillkom ca 2000:-/mån för lunch också.


    Ride it like you stole it
  • Aniiee

    Mathem är den absolut dyraste onlinematbutiken. Byt om ni kan. Snabbt exempel bara för mina egna ingredienser till dagens middag:

    Inköpslista:
    kycklinglårfilé (färsk, ca 900 g, butikens egna förutom på Mathem)
    gul lök (generisk, 2 st, utom ica där blev det 0,5 kg)
    salladskål (generisk)
    rapsolja (zeta 0,5 l)
    smör (arla eko 500 g, utom Hemköp, där blev det Garant eko)
    babyspenat (65 g, 100 g på Coop)
    basmatiris (Uncle Ben's, 1 kg)
    japansk soja (kikkoman 150 ml)
    tomatpuré (slotts, glasburk)
    salt (falksalt hushåll med jod, 0,6 kg)
    peppar (Santa Maria Five Peppers kvarn)
    turkisk yoghurt (Lindahls, 1 kg)
    sweet chili-sås (santa maria, original, 500 ml)

    Inköpspris (obs! stockholms-priser)
    Mathem: 540,45 kr
    Coop: 477,69 kr
    Ica: 515,54 kr
    Hemköp: 442,28 kr

    Hade inte med Willys eller Mat pga lathet. 4 butiker fick räcka.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Gameofthrones

    Mathem är dyrt.

    Jag är en person som handlar i olika matbutiker har 4 stycken och välja på.

    Willys handlar Jag gärna på bra märken som finns i andra butiker. Familjepack,

    Hemköp handlar vi mkt på också. Dem butikerna har mest nästa tider för hemleverans.

    Annars tar vi bilen och handlar. Det är skönt ibland med ledighet hemma med leverans.

    Per månad ca 2.300kr. - 2.500kr. Då är vi 5 personer och 2 hundar och kaniner. Med foder till hundarna 500 kr plus.

    Köper hö ifrån stall och foder. Billigt.

    10-20kg foder till hundarna plus riktiga maten Denatix tuggben mot tandsten.

    Sen lägger vi undan pengar till djuren veterinärkostnader när vi väl är där så ska det inte kännas i plånboken.

  • Shakira88

    Det låter väldigt dyrt. Jag lägger ca 4-5000 i månaden och då är jag själv med 2 stora tonåringar

  • Shakira88

    Det låter väldigt dyrt. Jag lägger ca 4-5000 i månaden och då är jag själv med 2 stora tonåringar

  • Gameofthrones

    Vi lägger pengar mkt på mjöl, ägg, bakpulver, jäst,

    Vi lagar mkt hemlagad pasta, nudlar, wotons, och dumplings

    Därav kostnaden är billigare. Allt hänger på hur man lagar mat och prioriterar. Vi köper mkt grönt, kött, fågel och fisk. Ris köper jag på utländsk matbutik som asiatisk matbutiker storpack.

  • S23

    Vi är två vuxna och ett barn på två år och lägger nog runt 7000 per månad på mat.

    Maten har blivit sjukt mycket dyrare senaste åren. Vilket egentligen inte är orimligt.

    Vi köper bara svenskt när det gäller kött och mejeri. Och väldigt mycket grönsaker. Så antar att det är därför det blir dyrt.

    Vi lägger inga pengar på godis/glass eller dryck.

    Jag har givit upp och accepterar att det är den summan vi lägger på mat

  • sodisa

    Två vuxna och två barn som är tre och fem år. Vi handlar för ganska precis 1500 kr per vecka inkl blöjor/välling till treåringen!

  • Virriga Vera

    Vi är två vuxna och handlar för mellan 900-1200 per vecka. Då är det mat+hygien+städ. Maten har blivit otroligt dyr, de äpple vi köper kostar t.ex 41,95 kg.

  • Aniiee
    Virriga Vera skrev 2021-02-04 22:14:14 följande:

    Vi är två vuxna och handlar för mellan 900-1200 per vecka. Då är det mat+hygien+städ. Maten har blivit otroligt dyr, de äpple vi köper kostar t.ex 41,95 kg.


    Hjälp!

    Jag köper ju aldrig äpplen pga allergier, men nog tusan har jag ett vagt minne av när äpplena kostade lika mycket som potatisen. När potatisen kostade typ hälften av vad den kostar nu. Eller när torsken var "fattigmansmat".
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Virriga Vera
    Aniiee skrev 2021-02-04 22:17:27 följande:
    Hjälp!

    Jag köper ju aldrig äpplen pga allergier, men nog tusan har jag ett vagt minne av när äpplena kostade lika mycket som potatisen. När potatisen kostade typ hälften av vad den kostar nu. Eller när torsken var "fattigmansmat".
    Vi brukade köpa några kg i veckan, men numera så är vi ganska snåla med antalet. Pandemin och torkan 2018 har gjort att vi idag har de dyra matpriser vi har.

  • Shalke04
    Ganglie skrev 2021-01-24 17:27:42 följande:

    Vi är en familj på 4 personer varav 1 är en bebis. Vi handlar på nätet via Mathem varje vecka. Det blir cirka 2500 i veckan (!). Vi handlar ingen lyxmat utan helt vanlig husmanskost samt hygien- och städartiklar. Det känns som om det är jättemycket pengar.

    Hur mycket köper ni för per vecka, som har samma antal familjemedlemmar? Vart handlar ni? Vad äter ni?


    2 vuxna och landar runt 15-25.000 kr i månaden, dock inräknat restaurangbesök (excl. alkohol). Är medvetna om att det är lite i överkant men jag och tjejen tycker om mat :) 
  • Jemp

    Ca 7000/mån. 2 vuxna, 2 barn inkl hygien etc men inga blöjor längre.

    Mycket eko och svenskt, men även mycket vegetariskt. Sällan dyrare styckningsdetaljer osv.

Svar på tråden Vad betalar ni för mat etcetera per månad?