Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Oense om pengar

På dig låter det som om du betalar allt för familjen men så kan det inte vara. Vem betalar boendet och alla kostnader kring det? Bil? Försäkringar? Han står redan nu för majoriteten av era gemensamma kostnader men när du får in pengar ska du inte bidra till det gemensamma. Varför då?

Sen kan jag tycka det är snålt att betala barnens kläder på avbetalning om det inte är nödvändigt. Ni bör få pengaflödet i vardagen att fungera rimligt och bra för alla. Och att bägge bidrar till det gemensamma när ni kan.

• Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 06:39:45 följande:

För jag måste sköta ALLT som inte har med att tjäna pengar att göra. Det spelar ingen roll hur dåligt jag mår vissa dagar, han håller stenhårt på att hans ansvar är att jobba och jag tar allt annat. Samtidigt är det hans standard på städning, mat och dyl jag ska leva upp till om han inte ska bli upprörd.

Det låter verkligen inget vidare att han inte respekterar dina dåliga dagar. Har ni försökt samtalsterapi?

Hur skulle dina nya pengar förändra detta?
  • Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 06:58:42 följande:

Så du tycker det är rimligt att jag ska behöva ta saker på avbetalning medan han kommer hem med nya dyra prylar för jämnan?

Ni (du) har större och helt andra problem än den summa pengar du fått. Han respekterar dig inte.
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2021-01-25 07:07:38 följande:

Jag läste fel på den biten och blandade ihop det med sgi/fk etc. Hon ska fortfarande inte ge ifrån sig sina pengar för hon har aldrig nån inkomst annars, till skillnad från honom som kan spara varje månad, han tjänar pengar till sin pension (vad ska ts leva av då??) och hon har säkert inte mycket till buffert om nåt skulle hända.

Halva förmögenheten vid skilsmässa? Hela ekonomiska bilden kommer aldrig fram i de här trådarna.
  • Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 07:00:46 följande:

Det är inte poängen, poängen är att vi som familj lever under olika villkor. Och nej, allt går inte till kläder, som jag sagt så är det bara vissa månader där det inte räcker. Tex inför vintern när de behöver allt inför kallare väder, skidor, skridskor etc.

Jag kan i nuläget inte börja jobba, men hade jag gjort det så hade han fortsatt som nu. Han skulle tvärvägra att byta roller.

Du kan tvärvägra att ha det som det är.

Vad vill du? Hur skulle du vilja ändra på din situation?
  • Anonym (F)
    Anonym (Du) skrev 2021-01-26 19:17:09 följande:

Nu glömmer du bort att hon tar hand om hemmet och barnen 24/7 och det kommer inte ut pengar från den verksamheten men den är värd guld. Det blir civiliserade, underbara, hälsosamma, trygga, och lyckliga barn som resultat.. Ingen kan köpa det för pengar, och mamman bidrar därmed med något som är värt pengar eller mer än pengar..

Det var inte det skribenten skrev. Att hemarbete inte var värt något.
  • Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 22:49:21 följande:

Det ÄR inte möjligt att göra allt jag gör utöver ett heltidsjobb, för det jag gör tar hela dagen. Hade man varit nöjd med att storstäda nån gång i veckan, ja, men inte om det ska göras varje dag.

Skruva ner på städningen. Det behövs inte storstädas varje dag. Lägg energin där den behövs.
Svar på tråden Oense om pengar