Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Oense om pengar

Jag var i din makes situation för några år sedan och jag kan säga såhär att det är väldigt tärande att vara den enda som har ekonomiskt ansvar för allting. Tankar som vad händer om jag blir arbetslös eller ångtidssjuk snurrade ständigt i mitt huvud. Som den enda med inkomst har man inget annat val att betala allt för den andre så därför känns det givetvis fel att när den som inte haft en krona in på jättelänge plötsligt får pengar så är just de pengarna mer speciella än andra pengar och får bara användas till det de öronmärkts för.

• Anonym (?)
    Anonym (Livia) skrev 2021-01-26 19:16:25 följande:

Varför tänker du så? Speciellt med tanke på att TS man får 20t kr för "eget bruk" + 40t kr i sparande per månad och TS själv enbart får barnbidraget + 3000, som dessutom ska räcka till både hennes grejer och barnens? Det är ju inte som att de har delat på hans lön hittills även om det är han som står för hushållets rullande utgifter?

De siffrorna känns lite verklighetsfrånvända så det är nog bäst att ta det med en nypa salt.
  • Anonym (?)

Varför tänker du så? Speciellt med tanke på att TS man får 20t kr för "eget bruk" + 40t kr i sparande per månad och TS själv enbart får barnbidraget + 3000, som dessutom ska räcka till både hennes grejer och barnens? Det är ju inte som att de har delat på hans lön hittills även om det är han som står för hushållets rullande utgifter?

De siffrorna känns lite verklighetsfrånvända så det är nog bäst att ta det med en nypa salt.
  • Anonym (?)

Även om man inte har gemensam ekonomi så ska man betala efter förmåga. Maken har betalat allt pga TS inte har haft pengar men nu har TS pengar. Men givetvis kan man se det så att TS inte längre behöver 3000 i månaden från sin man.
  • Anonym (?)
    Anonym (Livia) skrev 2021-01-26 19:47:11 följande:

Fast med den attityden kan man ju lika gärna anta att allt i tråden är fejk. Det är ingen poäng att börja hitta på egen info. Vi har bara den som TS kommer med och egentligen spelar det ju ingen roll om det är sant eller inte. Men börjar man hitta på egen info om hur det ligger till är det ju som ingen poäng i att fortsätta diskussionen för att allt man säger blir ju irrelevant då.

Ofta är det så men i det här fallet tycker jag att det låter som att TS inte har så bra koll på inkomster och utgifter.
Svar på tråden Oense om pengar