Inlägg från: Anonym (Mormor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mormor)

Oense om pengar

Om du hade varit min dotter hade jag sett till att du aldrig hamnat i denna kvinnofälla. Men men... så vad kan jag råda dig till nu?

Du säger att du är sjuk och har därför gått hemma. Men om du är så pass dålig att du inte kan jobba, hur kan du då orka ta hand om fyra barn, hem och matlagning med krav på hög nivå? Du klarar definitivt av mycket mer än du tror (och kanske vad din man försöker inbilla dig).

Jag föreslår att du använder pengarna till att utbilda dig till ett yrke du tror att klarar av med de begränsningar din sjukdom innebär. Om summan är hög kanske du ska erbjuda din man att ni står för halva summan var för städhjälp, matkassar etc. Då behöver han inte minska sin arbetstid lika mycket som han annars skulle behöva för att ta halva jobbet som hem och familj innebär.

• Anonym (Mormor)

När man är gifta ska man enl lag leva med samma ekonomiska standard. Det gör inte du, TS och din man. Han köper dyra grejer till sig själv, sparar till sig själv och ger dig ett futtigt underhåll och hänvisar i övrigt till barnbidraget.

Barnbidraget räcker givetvis inte till dyra sporter med dyr utrustning, instrument etc plus allt annat runt ett barn/ungdom. Det är tänkt som ett stöd och enligt en minimistandard.

Jag tror inte det är en bra lösning för dig att skilja dig. Jag tycker du ska söka upp en familjejurist som kan råda dig.

Målet för dig är väl att få till en rimlig ekonomisk jämnställdhet och i det ingår din framtida pension, praktisk avlastning så att du har tid för återhämtning och att plugga klart samt en plan för hur ni ska dela på ansvar och arbete i det gemensamma hemmet.

• Anonym (Mormor)

Till TS. Du har nu fått massor med råd. En del kanske du vill ta till dig, en del inte alls.

Självklart är det svårt för dig att radikalt förändra ditt och barnens liv. Men sätt några mål och ta långsamma men ihärdiga steg mot dem.

Om du vill få tips om ekonomi, juridik, smidiga lösningar etc fråga gärna oss - men gör slag i saken nu!

Lycka till!

Svar på tråden Oense om pengar