Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Oense om pengar

Passa på att separera från idioten nu när du har stålar.

Är ni gifta utan äktenskapsförord?

• Anonym (L)

Har du sjukpenning? Varför jobbar du inte? Alltså, med inkomst. För jobbar gör du hemma, gratis. Han älskar inte dig. Du är hans oavlönade nanny, hushållerska och hora. Den sängen har du tyvärr bäddat, och det är bara du som kan ta dig ur den.

Livet är för kort. Och tänk på dina barn.

När ni skiljer er så ser du till att en neutral jurist (alltså ingen han föreslår) sköter bodelningen. För du ska ha hälften! Igen, tänk på barnen.

• Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:12:38 följande:

Nej, för jag hade ingen sgi. Pluggade när jag blev sjukskriven.

Ni får det att låta som att det är mitt eget fel att jag blev sjuk.

Jag tycker absolut inte det är ditt fel att du är sjuk. Men är du verkligen det? Du pallar ju att jobba 24/7 verkar det som?
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:28:44 följande:

Jag är inte främmande inför tanken att lämna, men jag tänker på barnen. Det är de som kommer att bli drabbade av att varannan vecka bo med en pappa som inte har tid till dem. Kanske kommer han blir bättre, kanske inte, men har jag väl lämnat kan jag inte göra något åt det. Jag kan heller inte gå emellan när hans krav på dem blir för höga. Han anser att man inte gjort sitt bästa om man inte får högsta betyg, han kan inte heller greppa att ena barnets dyslexi inte beror på lathet och för lite träning.

Du kan ju även tänka så att de slipper honom varannan vecka.

Jag har läst dina inlägg och han är ett riktigt as mot både dig och barnen.

Bra att ni inte har äktenskapsförord.

Är pengarna redan på ditt konto? Då räknas de i en bodelning. Köp sånt som inte räknas in. Jag är inte säker, men t.ex. dator, mobil och vinterjacka kanske räknas som enskilt. Du skulle kunna lägga in pengar på barnens konto, men å andra sidan kan han då komma åt dem.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 10:02:33 följande:

Jag har bett om städhjälp i flera år, redan när jag pluggade för att jag kände att det blev för mycket. Jag hade konstant migrän och läkare varnade mig och sa att jag måste sänka kraven i vardagen. Han sa nej och till slut brakade jag mycket riktigt ihop. En dag kunde jag plötsligt inte ens gå, kroppen lade av totalt. Inte ens efter det kan han tänka sig ha främlingar i huset.

Du har inte funderat på att det är HAN som gör dig sjuk? Som att fortsätta äta nötter fast man vet att man blir jättesjuk... Dumpa nöten!
  • Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2021-01-26 19:09:12 följande:

Jag var i din makes situation för några år sedan och jag kan säga såhär att det är väldigt tärande att vara den enda som har ekonomiskt ansvar för allting. Tankar som vad händer om jag blir arbetslös eller ångtidssjuk snurrade ständigt i mitt huvud. Som den enda med inkomst har man inget annat val att betala allt för den andre så därför känns det givetvis fel att när den som inte haft en krona in på jättelänge plötsligt får pengar så är just de pengarna mer speciella än andra pengar och får bara användas till det de öronmärkts för.

Läs alla TS' inlägg.
  • Anonym (L)
    Anonym (F) skrev 2021-01-27 05:52:49 följande:

Skruva ner på städningen. Det behövs inte storstädas varje dag. Lägg energin där den behövs.

Håller med. Sluta städa. Vad ska han göra liksom?
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-27 06:24:45 följande:

Det är inte jag som kräver den nivån, men gör jag det inte blir han arg istället vilket tar ännu mer energi att hantera.

Men låt honom bli arg då?!

Helt j*vla sjukt att han inte försörjer sina barn! Tips: Ge honom barnbidraget och meddela att han nu får betala ALLT för barnen, och han får inte fuska och använda sin lön.

Bli arg TS. För dina barns skull. Skilj dig. Visst, de kommer bo med en idiot varannan vecka (men förmodligen kommer han inte vilja ha dem...) men de kommer ha världens gladaste finaste mamma varannan vecka. Istället för att bo i misär konstant.

Du skriver att barnen är äldre. Snart är de stora nog att välja själva var de vill bo.

Barnen kommer få en högre standard. Tjänar pappan så bra så kommer de ha rätt till högre underhåll, kanske även om de skulle bo varannan vecka.
Svar på tråden Oense om pengar