Inlägg från: Anonym (Du) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du)

Oense om pengar

Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 06:17:34 följande:

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

Hej TS, jag läste allt du skrev i denna tråd. Du har absolut inte fel i vad du känner och säger. Vet inte hur det ska kunna bli bättre för er, när din man är ego och inte värderar arbetet som krävs från ditt håll.. Du är en housewife, och han har krav på dig.. han borde vara lite mer generös eller rättvis med sparpengarna. I varje fall lägga över en bit av sina egna sparpengar, till dina sparpengar.. 30% låter inte alls orättvist, jag hade nog gett min partner 50% tillochmed.

Jag önskar din man kunde öppna sina ögon, och sluta vara så pengabesatt.. Håll i dina pengar nu. Säg att det är dina sparpengar. GE inte upp dom till honom.. Seriöst.
  • Anonym (Du)
    Anonym (?) skrev 2021-01-26 19:09:12 följande:

Jag var i din makes situation för några år sedan och jag kan säga såhär att det är väldigt tärande att vara den enda som har ekonomiskt ansvar för allting. Tankar som vad händer om jag blir arbetslös eller ångtidssjuk snurrade ständigt i mitt huvud. Som den enda med inkomst har man inget annat val att betala allt för den andre så därför känns det givetvis fel att när den som inte haft en krona in på jättelänge plötsligt får pengar så är just de pengarna mer speciella än andra pengar och får bara användas till det de öronmärkts för.

Nu glömmer du bort att hon tar hand om hemmet och barnen 24/7 och det kommer inte ut pengar från den verksamheten men den är värd guld. Det blir civiliserade, underbara, hälsosamma, trygga, och lyckliga barn som resultat.. Ingen kan köpa det för pengar, och mamman bidrar därmed med något som är värt pengar eller mer än pengar..
  • Anonym (Du)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-27 06:32:17 följande:

Jag tackar nog för mig gällande den här tråden. Tack till er som varit förstående och kommit med råd.

Ni som inte förstår, jag hoppas ärligt att ni inte kommer tvingas lära er av egen erfarenhet, för så illa önskar jag ingen.

Hej TS, jag vet att du tackat och gått från tråden men om du läser det här någon gång: kan du inte försöka undvika dagliga städningen på något vis, utan att han märker det (tänker på fönsterputsen speciellt, osv). Jag vet inte om du klarar av att dra en vit lögn till din man, men om du behöver höra att det är okej så säger jag det nu - snälla ljug för honom om sånt där extremt krävande saker.. för han har ingen logik i att tvinga någon annan städa sådär..

En andra sak.. vad händer om du bara beställer hem en städservice på faktura, och betalar den , och säger att du har slut på pengar de räcker inte till för hans levnadsstandard du behöver mer för att ha råd med resten.. är det något du kan tänka dig spela ut på din man? krävs en del tålamod för att köra slut på ens pengar, och insistera att man behöver bättre budget för mat och barnen.. men om du inte har något annat att förlora ? Jag hade gjort det bara för att se hur de skulle sluta.. Sen hade jag sagt upp abonnemangen till ungarna.. för om någon faktura ska till inkasso så vore de tråkigt om det var just mobilabonnemang. 
  • Anonym (Du)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-30 10:00:14 följande:
    Min make lägger in det i min kalender om han öppnar kallelsen. Sedan åker den av oss som har möjlighet.

Jag och min make delar allt. Vi vabbar lika mycket, delar lika på föräldraledigheten. Jobbar båda två och sköter hemmet båda två.

Vi bidrar båda med ekonomin och lägger lika mycket tid med barnen. Vi skulle aldrig sätta vår partner i en sits där hen är ekonomiskt beroende/ ensamt ansvarig eller inte får möjlighet till tid med barnen. Ts man får aldrig chans att vara ledig med barnen då ts aldrig tar ekonomiskt ansvar. Slipper han att vara ensamt ansvarig för att försörja ts och barnen så kanske han har råd att ta sig tid med barnen den veckan dom är hos honom?
    TS make vill inte. Han behandlar inte henne som en team-member, han behandlar henne som en betjänt.
Svar på tråden Oense om pengar