• Jättehemlig

    Misstänker Asperger

    Hej!

    Jag behöver ert råd. Min dotter är 16 år och jag misstänker att hon ev. har en lättare variant av Asperger. Hon har alltid haft lite svårare för det sociala spelet, är inte så mycket för närhet. Känslig när det kommer till mat och även till ljud.
    Hon håller på med hästar och detta är det ända som hon pratar om. Hon är duktig i skolan på det sättet att har hon hört fakta en gång så kan hon det men har svårare för att skriva texter och göra uppgifter där hon skall skriva formuleringar i flera led. Just nu har hon väldigt mycket ångest, dödsångest så vi går hos psykolog för KBT men vi har aldrig tagit upp att hon kan ha en diagnos. Hon har vänner men inga bästisar, de flesta vänner är från stallet.
    Det jag funderar över är om jag överhuvudtaget skall bry mig, behöver hon överhuvudtaget en diagnos. Hon har inte själv sagt något och jag vågar inte ta upp det med henne för jag vill inte att hon skall få ännu mer att fundera på just nu. Funderar på om en ev. diagnos skulle hjälpa eller stjälpa henne?

    Hälsningar en mamma som kanske oroar sig i onödan.

  • Svar på tråden Misstänker Asperger
  • Anonym (K)

    Allt är inte en diagnos, man hamnar liksom inte på ena sidan av staketet av sånt utan vi befinner oss alla på en gråskala av behov. Din dotter är alltså inte i mittfåran men det låter inte som att hon har stora besvär av det heller. Ångesten ser jag som fristående, det kan alla människor ha.

    Så länge hon inte har riktiga problem i vardagen skulle jag säga att det inte gagnar henne att få en diagnos. Hon har vänner, de flesta ungdomar har inte en hel skog av kompisar, och även om de har det så spelar det mest roll vilka som är närmast, och det brukar ändå bara vara några få. Om hon mår bra som hon har det, why fix what isn't broken? Så hjälp henne med det hon behöver så ser ni sen om hon får större behov.

  • SweeneyToad

    Jag har Asperger, och det låter inte alls som Asperger.

  • AndreaBD

    Det är jättesvårt att svara på. Det är knepigt att utreda i den åldern och när det redan är ångest och sånt med. Hon är ju också så pass gammal att hon kan ha en egen åsikt till det. I första hand är det viktigt om hon själv söker ett svar där eller om hon mest tycker att allt är för mycket redan. Kan du höra lite försiktigt med henne, om hon vill ha sånt utredd?


    Och psykologen sköter bara sin KBT och kan inte ge er någon input där? Annars skulle man ju kunna fråga henne. Det KAN vara lätt Asperger, visst. Och om det hjälper eller stjälper, det är frågan. Det skulle ju kunna vara en fördel att först kunna ta körkort och börja jobba med något (dock inget som inte passar henne), innan man ska gräva fram något sånt. 
  • Anonym (Elisabeth)

    Jag funderar också på om du skulle kunna prata lite med terapeuten själv och höra vad hen tänker i frågan. Är ju väldigt svårt att veta om en utredning skulle vara till hjälp eller ej.

    Tycker dottern själv att hon avviker och fundera mycket på varför hon har svårt med saker som "ingen annan" har svårt för? I så fall kan det nog många gånger vara en lättnad att få en förklariing.

Svar på tråden Misstänker Asperger