• Anonym (frizon)

Par som aldrig bråkar?

Vi går in på 17 året ihop, och är ett par sedan vår tonår. Tre barn ihop, två hundar, villa, heltidsjobb och allt pusslande i vardagen. Men vi har aldrig haft ett bråk? Aldrig förolämat varandra eller höjt rösten. Vi hjälps åt i vardagen med alla bestyr, båda gör inte allt lika mycket men vi hjälps åt med allt som måste göras. Är det något så pratar vi om det och kommer överens om en plan/lösning på ett problem. Svartsjuka existerar inte heller, utan vi ger varandra utrymme för egna bekanta och nöjen. Är det så ovanligt att ha ett bråkfritt förhållande?

Lunchade med några bekanta och det är väl rätt typiskt att kunna beklaga sig över sin relation med vänner, men jag känner mig rätt trist som inte har något att säga. Och väninnorna är bara " aja alla bråkar utom ni.. du ar fostrat ni man väl". Så är det så ovanligt?

• Svar på tråden Par som aldrig bråkar?
  • Anonym (c)

Ja, det är ovanligt
    Gissar på att ni båda är uppvuxna i hem där man resonerade med varandra och att ni därifrån har lärt er hur man pratar med varandra för att lösa saker
    Att ni är hyfsat harmoniska känslomässigt och därför inte exploderar

• Anonym (Lugn&ro)
    Anonym (frizon) skrev 2021-01-25 16:16:17 följande:

Vi går in på 17 året ihop, och är ett par sedan vår tonår. Tre barn ihop, två hundar, villa, heltidsjobb och allt pusslande i vardagen. Men vi har aldrig haft ett bråk? Aldrig förolämat varandra eller höjt rösten. Vi hjälps åt i vardagen med alla bestyr, båda gör inte allt lika mycket men vi hjälps åt med allt som måste göras. Är det något så pratar vi om det och kommer överens om en plan/lösning på ett problem. Svartsjuka existerar inte heller, utan vi ger varandra utrymme för egna bekanta och nöjen. Är det så ovanligt att ha ett bråkfritt förhållande?

Lunchade med några bekanta och det är väl rätt typiskt att kunna beklaga sig över sin relation med vänner, men jag känner mig rätt trist som inte har något att säga. Och väninnorna är bara " aja alla bråkar utom ni.. du ar fostrat ni man väl". Så är det så ovanligt?

Låter som ni har en härlig relation med bra kommunikation och att ni är två individer som är trygga i sig själva.
    Alla bråkar inte alls, men många gör det och kan ha irritationer på varandra.

Kul att höra ni har det så bra Skål
  • Anonym (Jenny)

Det går bra det med! Vi har heller typ aldrig bråkat, alltså höjt rösten och kallat varandra saker. Givetvis har vi olika åsikter om saker och har haft mer eller mindre utdragna förhandlingar, men vi lyckas ju komma överens utan att bråka.

Och låt ingen säga till er att ni är tråkiga eller saknas passion, tvärt om så har vi mer tid till det då vi inte slarvar bort den på bråk och gnäll.

Vi har varit ett par i 20 år i år. 

• Anonym (härligt)

Vi bråkar inte heller. Vi har det supermysigt och bra och vi säger ofta det, att vi är så lyckligt lottade att vi har det så bra. Visst diskuterar vi saker men vi bråkar verkligen inte. 

Jag har ibland fått skeptiska kommentarer om att antingen ljuger jag eller så är vi helt menlösa som människor (= korkade) om vi inte bråkar. Men nej så är det inte heller, vi har de helt enkelt väldigt bra men vi pratar också ofta om vår relationen. Man måste ju jobba på det fortlöpande så att man inte plötsligt tappar bort det där fina man har. 
  • Anonym (22 år tillsammans)

Grälat eller bråkat har vi inte gjort.
    Visst har vi olika uppfattning, då får man tänka över vad den andre tycker och därefter fundera på om det är värt att driva igenom sin linje.
    Vi brukar heller inte gå bakom ryggen på varandra.
    Sedan vet jag att min man mår bättre av att inte alltid få reda på hur dyrt allt är.
    Kan då hålla fram en shoppingkasse och säga det kostade 800 kr men undanhålla att vi köpt ännu mer kläder tex.
    Jag vill inte heller veta hur mycket mannen lägger på snus och bilprylar så det är inget vi bråkar om.
    Båda uppväxta i trygga kärnfamiljer.

• Anonym (H)

Vi har heller aldrig bråkat. Är det något pratar vi med varandra. Vuxna människor behöver inte höja rösten och förolämpa varandra.

• sextiotalist

Bråkar mycket sällan. Men vi är långt ifrån perfekta, både sambon och jag har humör och kan både höja rösten och säga olämpliga saker. Men det blir ytterst sällan bråk eftersom den andra inte "fångar tråden". 
    Den som är grinig får helt enkelt dra sig undan och låta det griniga gå över. Ofta är det inga stora problem, utan man kan haft en dålig dag, trött, hungrig, bara på dåligt humör (det är då den där felaktiga placerade skon blir en tsunamistorm av negativa känslor, de andra gångerna bryr man sig inte)

Har det gällt allvarliga saker där vi har olika åsikter, så har vi aldrig bråkat om det utan då har båda försökt att lösa det.
    Jag hade rejäla problem med PMS, då jag kunde förstora saker enormt, det hade säkert kunna leda till dundergräl om sambon hade hakat på. Men istället kom han med en chokladbit.

• AndreaBD

Vi bråkar inte heller. Men vi träffades när vi båda var drygt 40 och vi hade haft bråkiga relationer. Dvs vi hade båda tidigare partners som inte bara kunde prata i lugn och ro, utan som hade en aggression i sig som kom fram. Sedan är det förstås svårare om man är väldigt olika. Min nuvarande man är oftast överens ändå, men om vi inte är det så skulle vi aldrig höja rösten eller kalla varandra för något fult. 

• syntharen

Jag och min man (som har varit ihop i snart 20 år och har 3 barn tillsammans) bråkar inte heller. Vi kan bli lite irriterade på varandra ibland när vi tycker olika men vi skriker aldrig åt varandra eller kallar varandra elaka saker.

• Anonym (Sigrid)

Jag tycker inte det känns ovanligt, för så har vi det med, men vi har visserligen bara varit ett par i 10 år. Skulle han ha kallat mig för elaka saker "bara för att vi bråkat" vet jag inte om jag hade velat fortsätta vara i ett förhållande med honom. Jag anser att man alltid måste ta ansvar för det man säger. Man kan inte bli arg och kalla sin partner för än det ena än det andra och tro att det är okej. Det fungerar inte för mig. 
Svar på tråden Par som aldrig bråkar?