• Anonym (bil)

Bilköp - garanti på nåt??

Hej

Förra veckan köpte jag en bil för 80.000 kr av en privat bilhandlare. Jag åkte 65 mil för detta.

När jag hade kört ca 30 mil hem så började bilen krångla. Bilhandlaren hade stängt och jag tänkte ringa honom dagen efter gällande detta.

Min väns make har en dator som kopplar upp sig i motorn och den visade att det är två tändspolar samt batteriet som måste bytas ut. Summa ca 3000 kr.

Jag märkte dessutom att reservnyckeln är helt fullständigt trasig, den går inte att använda.

Vad gäller här? Går nåt av ovan på garantin (som är på en månad)?

Vill bara se vad ni säger innan jag berättar vad bilhandlaren sa till mig.

• Svar på tråden Bilköp - garanti på nåt??
  • Anonym (G)

Ja det bör täckas av bilhandlaren om denna driver företag och alltså inte är en privatperson

• Anonym (poll)

Lite beroende på om det är ett företag eller privatperson. Även hur mån han är om ryktet.

I vilket fall är det inga fel som är säkra garantier.

*Tändspolar kan ge upp närsom...

*Slitet batteri i en begagnad bil? Ja det får man räkna med.

*Nyckeln fallet under din egen undersökningsplikt.

• Jonnynilsson

Vad är en privat bilhandlare?

• Anonym (bil)
    Jonnynilsson skrev 2021-01-26 12:47:29 följande:
    Vad är en privat bilhandlare?
    Han är franchiser under ett större bolag.

Tack ni andra för svar.

Han säger inget av det nämnda ingår i nån garanti
  • Anonvm
    Anonym (bil) skrev 2021-01-26 16:45:12 följande:
    Han säger inget av det nämnda ingår i nån garanti
    Som någon sa tidigare så kan en tändspole lägga av precis när som helst, helt utan föregående varning. Man dock anse det "märkligt" att 2 går samtidigt.
    Fungerade bilen normalt när du hämtade den utan felkoder eller lysande varningslampor? Då fungerade tändspolarna när du hämtade bilen, detta blir mycket svårt att hävda någon garanti på... Precis som all "elektronik".

Ett dåligt batteri är inget att bråka om på en begagnad bil, såvida inte säljaren annonserat bilen med "nytt batteri" eller liknande.

Nycklar bör man dock kunna anta fungerar om inget annat sägs, det är dock så enkelt för dig som köpare att prova innan köp att det inte kan klagas på i efterhand.

Är detta en seriös bilhandlare så bör han dock åtgärda allt detta enbart för att han är mån om sitt rykte.
    Att sälja en bil för 80.000 som inte ens klarar hemresan är rent pinsamt för någon med skam i kroppen. Men nu finns det ju ganska gott om just bilhandlare som saknar just detta.

Men detta är inget att driva process om, det handlar om för små pengar.
  • Anonym (Konrad)

"Röda" firman hårt på sociala medier, Maps etc, skriv till ARN. Skriv här vilken firma.

Mvh

• Anonym (bil)

Tack för många tips

Svar på tråden Bilköp - garanti på nåt??