Inlägg från: Al88 |Visa alla inlägg
  • Al88

    BF Oktober 2021

    Madame98 skrev 2021-03-19 14:32:49 följande:

    Missfallsrisken är inte ens över vid vecka 13?

    För övrigt är det olika vad barnmorskor säger, jag har också ett barn sedan tidigare och på mvc sa barnmorskan vid varje besök "idag är du i vecka 12" när jag var 11+ osv.

    Vill man veta exakt dag så förtydligar man. Så jo, i vecka 11+ har man alltså gått in i vecka 12. Hur stör det dig om någon ser det som en milstolpe?


    Nej har inte berättat för sonen ännu eftersom han direkt berättar detta till alla han träffar..supergulligt men inte så roligt när han började 1:an och sa på uppropet vet ni vad min mamma har en bebis i magen och jag typ var i vecka 7 eller 8 haha..berättade då eftersom han längtat och tjatat i flera år..tänker berätta efter RUL eller när det börjar synas...går in i v 13 på måndag och har KUB 24-3 och yngsta fyller 1 år 31/3 så då ska vi kanske avslöja för vuxna i familjen (far och morföräldrar) möjligtvis barnen också men får se vad de visar på KUB först:)
  • Al88

    Är det någon annan som känner sig yrslig och andfådd? Svimmade nästan på BVC idag och fick lägga mig ner (skämdes men vad kannan göra) och i affären vågade jag mig inte in om det är fler än 1 person i kön eftersom jag får svimningskänsla...andfådd och svårt med djupandningen har kollar Corona men är inte det..funderar på om det kan bara mitt hb som spökar igen:(

  • Al88
    rollingsky skrev 2021-03-21 09:43:29 följande:

    Någon som är lite längre gången än mig vars illamående lättat? Jag går in i vecka 11 imorgon och det är fortfarande så jobbigt. När brukar det bli bättre?


    Det är väldigt olika,det sägs ju att det ska lätta efter första trimetern men jag har svårt att se att mitt illamående kommer att lätta inom den närmsta tiden, går in i v 13(12+0) imorgon..jag mår subtilt illamående om man säger så..behöver undvika det som får mig att vilja spy typ kaffe men kanske tur för mig..vid min första graviditet som slutade i MA i v 12-13 (dött i v 8) så kaskadkräktes jag av typ lax och snuskiga lokasmaker i godissmak (mår fortfarande illa av blotta åsynen ) men gick upp 8 kg eftersom jag smååt konstant..nu står vågen på +-0 och då äter jag det jag är sugen på som inte är ngt speciellt men får i mig lite allt möjligt som jag kan överväga...
  • Al88
    Sussna85 skrev 2021-03-19 17:31:58 följande:

    Jag! Och idag är det riktigt illa,precis som du beskriver känner jag mig yr och andfådd,bara att gå upp för trappan så flåsar jag. Hb har jag kollat och det låg på 141,så det var bra. Men detta kommer och går för mig,men lite skönt ändå att nån känner samma. Missförstå mig rätt <3 :)


    Haha nej men känner lite samma sak..skönt att man inte är den enda som känner så..mitt Ferritin låg på 53 men labb hade för andra gången missat att ta mina övriga prover så hb har jag ingen koll på i nuläget..

    Jag fick Ferracue som är trevärdigt järn på recept under förra graviditeten men vet inte om jag vågar ta det..kikade på FASS och det var inte beprövat så kanske väntar ett tag till .
  • Al88
    GrodanS77 skrev 2021-03-21 19:05:46 följande:

    Idag har jag känt mig gravidx100 typ. Trött så inåt h-vete och illamående. Konstant godissugen också. Dessvärre mest sugen på saltlakrits och det ska man ju ta det lugnt med. Har tagit nån emellanåt och gått o sugit på. Det stillar illamåendet lite. Har gått in i v11 nu så trodde ändå att det skulle lugna sig, inte bli värre

    Jag tycker att magen växer så det knakar också. Jag ser verkligen gravid ut nu och magen blir svårare och svårare att dölja. Tur att man jobbar hemifrån så man inte behöver bekymra sig så mycket om det ändå. Hur mycket mage har ni andra fått? Magen har kommit tidigare denna gång än när jag väntade dottern.


    Har ingen mage ännu och det tycker jag är ganska skönt faktiskt...med 1:an låg han bakåt vad jag tror och väldigt nersjunken så då såg jag i v38 ut som jag gjorde med 2:an i v 25-26 kanske..och vid bf var magen typ dubbelt så stor och då fick jag några bristningar nertill i v 39 men jag var enorm jämfört med första...nu hoppas jag att jag inte blir lika stor och jag vill inte gå upp mer än 10-12 kg eftersom jag får svårt med andningen då (blev inlagd på hjärtavdelningen i v 27 senast) och fick även graviditetsdiabetes så jag ska försöka fortsätta träna går nu 10 km på vardagarna med vagnen..

    Åååh nu blev jag sugen på salta S-märken haha nöjde mig med sura igår men saltlaktris är ju så gott :)
  • Al88
    GrodanS77 skrev 2021-03-21 19:46:00 följande:

    Skräms inte! Vill inte bli större denna gång! Men det lär jag nog bli tyvärr. Förra gången så vägde jag några kg mer än vad jag gör nu men gick bara upp 8 kg. Försökte verkligen äta men hade svårt att få i mig mer än en halv portion åt gången. Nu känns det som jag har lättare att gå upp, småäter hela tiden. Så räknar med att bli större denna gång.

    Det är ju superbra av dig att gå en mil om dagen! Önskar att jag också rörde på mig så!!


    Gick upp 8 kg till v 12 i min första graviditet när jag fick MA i v 12 från 60 till 68 och har gick jag upp ytterligare 17 kh när jag blev gravid strax därefter så första gången slutade i + 25 kg men de var enligt min BM ?väl placerade ?haha så det var jämn fördelning..nu senast landade det väl på 17 kg och då vägde jag min inte de 2 sista veckorna men det var frosseri på daglig basis sedan jag plussade så det ska jag försöka iaf undvika denna gång och turligt nog så mår jag subtilt illa hela tiden och just fett har jag svårt för(det var tidigare högrevsburgare till lunch och pizza till middag eller 15 bitars sushi och därtill någon bakelse och kanske en godispåse på det hahah låter sjukt men ja det förklarar både graviditetsdiabetesen och vikten men nu ska jag iallafall försöka hålla igen under veckodagarna )..

    Superskönt att promenera eftersom min yngsta blir lugn i vagnen och är mer lättskött utomhus ...inte alltid jag orkar egentligen men då ? tvingar? jag mig ut iallafall och det hjälper att ha en granne som är min föräldralediga syrra som är min promenadkompis så det blir svårare att tacka nej :)
  • Al88
    Mikkanh skrev 2021-03-23 15:50:29 följande:

    Imorgon är det dags för KUB och jag är mer än nervös! Ni som gjort kub-test, hur går det till? För man svar direkt? Får man med sig ultraljudsbild med sig hem? Berätta om era erfarenheter! Någon som fått dåligt besked under ett KUB? :(


    Samma här..du får en sannolikhet på kromosomavvikelser (Pataus,Edwards eller Downs syndrom..trisomi 13,15 och 21 där endast den sista är förenlig med liv i regel)..får man ett dåligt resultat så erbjuda NIPT gratis och behövs det därefter är det moderkaksprov)..de mäter nackspsalten och lägger in i ngt program så får man en sannolikhet på att något kan vara avvikande men behöver inte alls vara det men det är en uppskattning...

    Fick 1 av 20 000 båda gångerna och jag hoppas på samma imorgon ..

    Man brukar kunna köpa UL-bilder iallafall när jag går och jag tror det är 50:- eller liknande..

    Har du lämnat prover får du svar direkt ä..lämnar du prover i efterhand så skickas svaret hem.
  • Al88
    Smurfem skrev 2021-03-24 19:00:48 följande:

    Vill bara göra dig medveten om att ditt personnummer står med på bilden


    Jag såg det precis när jag råkat skicka...jag vet inte hur man tar bort inlägget men har anmält det flera ggr men det är kvar :(Får panik av detta :(
  • Al88
    Lilant skrev 2021-03-25 07:40:25 följande:

    Har anmält också :)


    Supersnällt:)
  • Al88

    Har 2 barn sedan tidigare, 7.5 år och 1 år om några dagar..berättade igår för min familj och sonen att det förhoppningsvis kommer en till liten och sonen hamnade i extas och frågade om det var sant..han kände på min mage och undrade var är bebisen och sa att nej jag tror inte att detta är sant..skojar du mamma..min pappa förstod inte först utan det var efter sonen sa hörde du morfar hörde du vi ska bli en till som poletten trillade ner haha eftersom det sade för någon vecka sedan att jag hoppas att ni får ett till barn ( eftersom jag verkligen önskat det) och då sa jag ja jag hoppas det också..

    Sonen sken upp som en sol hela kvällen och jag sa att det är våran hemlighet än så länge men så frågade han är det okej att jag säger till min fröken haha jag misstänkte att det blir svårt för honom att hålla sig men det är ju 12+ veckor nu så det känns lite mer okej..han undrade om bebisen lever och uttryckte oro kring det (2 MA tidigare ) och jag sa att nej det går säkert bra denna gång..

    Sonen sa att det spelar ingen roll om det är en flicka eller pojke för honom utan han var bara glad över att de skulle bli 2 småsyskon...maken hoppas på en till pojke medan jag och min familj hoppas på en flicka (av 8 barnbarn är 7 pojkar)men bara det går vägen och barnet är friskt så spelar det självklart ingen roll för någon men lite roligt vore det ju

  • Al88
    Chapas skrev 2021-03-28 10:05:04 följande:

    Hej

    Första barnet är på gång här. Närmaste vänner/familj vet.

    Hur var er första graviditet vilka känslor hade inför ert första barn? Vad bör jag tänka på och vilka tips har ni till mig.


    Jag var överlycklig inför min första graviditet,hade hört mycket ? skräckhistorier? (ingen sömn på flera år,man kan inte res, inte göra något i princip) men även de som tycke Eman i princip ska vara hemma på livstid , ?inte dumpa? barnet på förskolan etc..

    Min första fick jag när jag gick termin 9 på min utbildning, jag hade en fantastisk bra graviditet där jag var på praktik samma dag som jag började få värkar och när jag åkte hem på em så kände jag att nu kommer han och det gjorde han några timmar senare ett par veckor innan bf...i för förlossningen så hade jag typ undvikit att tänka på det så när det väl var dags så härdade jag ut med värkar hemma så då kom jag in och var öppen 6 cm redan och sedan gick den förlossningen jättebra och hade kanske ont totalt i 45 minuter när jag krystade (typ svinont allt annat var hanterbart för mig med låg smärttröskel som jag inbillat mig haha )....när bebisen kom hade han väldigt ont i mage i ca 3 månader,jag fick klart min utbildning och var ensamstående mamma (maken dumpade mig efter 6 veckor ) men allt går om man vill sedan sov den lilla gossen hela nätter från 5 månaders ålder...

    Allt är väldigt individuellt men jag personligen tycker att man ska göra det man kan /orkar, våga ta hjälp/be om hjälp av nära och kära, inte ha några måste och vara rädd om sig själv och sin hälsa så att man orkar..sov när barnet sover brukar många tipsa om vilket är smart men jag har svårt att sova på beställning haha så för mig går det inte så bra..amma eller inte amma bestämmer man själv..känn dig inte som en dålig mamma för att du inte vill/orkar amma..jag ammade för att jag tänkte att man måste amma och det pågick i 3 år så tillslut kände jag ilska gentemot amning..i början underlättar det såklart nattetid och är mysigt tycker jag...men det är individuellt som amning rekommenderas ju såklart men man måste välja själv och ibland går det kanske inte

    Det är okej att tycka att det är tråkigt att vara hemma eller att det är den bästa tiden i ens liv...det beror mycket på vad man är van vid och vad man gillar..sen är barn olika jobbiga (kan jämföra mina 2 och det är som natt och dag)..

    Köp inte för mycket bebisgrejer utan vänta tills bebisen är här så kan du komplettera annars är risken att du har en uppsjö men saker som inte används..köp inte för många plagg i minsta storleken eftersom det varierar hur lång tid man kan ha plaggen (äldsta hade 50 i 1-2 månader min yngsta hade 56 direkt)../

    Jämför dig inte med andra..värdera inte din förmåga som mamma utifrån vad som exempelvis visas upp på Instagram..

    Barnen dör inte om de är med den andra föräldern oavsett ålder man är ju 2 som skaffat barn (oftast iallafall)

    Skulle säga att känna efter vad som fungerar för dig och din familjekonstellation och man kan få mycket tips från BVC också om man vill (iaf här där vi bor är de faktiskt superbra ).
  • Al88
    SkumGrönBanan skrev 2021-03-29 14:42:48 följande:

    KUB idag med positiva resultat så är så lättad. Nytt datum för bf är sista september men håller mig kvar i den här tråden ändå för utgår från att gå över tiden minst en vecka även denna gång.

    Nu sitter jag och funderar på vad jag såg. Såg ingen snorre när hon kikade "underifrån" på rumpan, dock såg det ut som två bulliga blygdläppar... (nån som vet om man kan se sånt i vecka14?) men det skulle även kunna ligga lite önsketänkande i den analysen eftersom jag har två grabbar sen tidigare och skulle tycka att det vore lite extra kul med en till tjej i familjen..

    Men i det stora hela överlycklig att det såg bra ut, eftersom jag passerat 37 har jag varit lite extra nojig den här gången!


    Skönt! Grattis nu kan du pusta ut:)...har också funderingar kring mina bilder och fattar 0 av nubb/skallbasteorin etc och inte blir jag klokare av att försöka läsa på haha
  • Al88
    viljaa skrev 2021-03-29 16:21:49 följande:

    Kan göra ett försök om ni vill!:)


    Åååh vad snällt !:)

  • Al88
    viljaa skrev 2021-03-29 16:21:49 följande:

    Kan göra ett försök om ni vill!:)


    En till men vet inte om det syns någon nub.

  • Al88
    Sussna85 skrev 2021-03-30 14:06:56 följande:

    Nu har niptsvaret kommit! Allt normalt står det <3 woho nu blir det att berätta för barnen :D


    Grattis! Älskar när man ska berätta för barnen:)
  • Al88
    viljaa skrev 2021-04-05 08:06:26 följande:

    Hmm nej, ser ingen nub. Får vara en hemlighet tills vidare :)


    Ahhh typiskt haha om jag förstått vad nubben var innan kub så hade jag tagit någon av de andra fotona men men typiskt mig så nu får jag snällt vänta :)
Svar på tråden BF Oktober 2021