• anonym2005

    När barn nr 2 kom, vad hade ni för strategi?

    Hej alla två eller flerbarnsföräldrar!

    Jag är lite nyfiken på hur ni gjorde när nr 2 kom?

    Hade ni någon strategi eller plan för hur ni skulle hinna med 2 stycken och samtidigt en massa annat?

    Hur får man ihop vardagspusslet? :)

  • Svar på tråden När barn nr 2 kom, vad hade ni för strategi?
  • 10oktober

    Har en 3,5-åring och en 8-månaders.

    Första månaderna var rätt mycket kaos. Storebror var hemma med mig och lillebror och dagarna gick åt till att hålla båda någorlunda nöjda. Hemmet var kaos och det fick vara så. Nu är det lite bättre men städning gör vi när antingen båda är hemma eller jag när lillen sover och storebror är på förskolan.

    Hålla mattiderna är viktigt, både för egen del och för att inte storebror ska flippa ur. Har alltid lätt tillgängligt mellanmål hemma: russin, fullkornskex, frukt etc som storebror kan ta om det kör ihop sig med lillebror.

    Vi har fått hitta mycket strategier för att hantera 3-årstrots och hans reaktioner på att bli storebror. Läs på om hur man bäst bemöter det. När man är trött och lite stressad för att båda skriker så orkar man inte alltid vara särskilt pedagogisk och då blir det lätt fel.

    Det är okej att låta lillen vänta för att jag hjälper storebror på toaletten eller låta storebror vänta på hjälp med duplot för att jag byter blöja på lillebror. Ingen av dom dör av det men det tog mig ett tag att acceptera. Viktigt dock att jag återkommer till storebror när det lugnat sig ifall jag bett honom vänta!

    Ha strategier för nätterna. Med ett barn kan man ofta sova ikapp när bebisen sover på dagarna. Med två barn går inte det. Jag och min man sover ganska ofta i olika rum ifall det verkar bli en jobbig natt. Han får sova ostört först eftersom han ska jobba men får gå upp 1-2 timmar tidigare för att ta bebisen ifall jag känner att jag behöver få en stund kvalitativ sömn. Prata ihop er om det.

    Oj, det blev långt, men det var lite tankar från mig :)

  • nnnnnnnn

    1) Båda föräldrarna hemma heltid i minst 3 månader.
    Efter 3 månader är det oftast mer rutiner vad gäller mat, sömn, stora syskonet har börjat förskolan igen osv. Har inga rutiner satt sig, så hade vi förlängt tiden vi var helt lediga tillsammans.

    2) Första året jobbar vi INTE 100% tillsammans utan kanske 50-80% tex ena helt ledig andra jobbar 50% eller båda jobbar 40% när barnet är 7-9 månader.

    3) Härda ut! Visst, ibland får babyn vänta 3 minuter när stora barnet behöver dej. Ibland får stora barnet vänta 5 min när lilla barnet behöver dej. Men de klarar det!

    4) Håll rutinerna, mattider, sovtider osv. För stora barnet iallafall!

    5) Den som är hemma = jobbet är att få barnen att överleva ännu en dag. Allt annat är egentligen bonus.
    Hinner man inte dammsuga? Gör det när båda är lediga! Eller köp robotdammsugare.
    Hinner man inte städa? Spelar det någon roll?

    6) Good enoug räcker. Om stora barnet får äta färdiga frysta pannkakor till lunch, gör det något?
    Försök att göra storkok på grytor, soppor, lasagne, gratänger och värm till lunch och kvällsmat under veckorna.
    Eller överlev på fusk-mat!

  • LaFontaine

    Vi har 3,5 år mellan våra och vår strategi var att inte ha någon. Vi valde medvetet att inte hålla hårt på några rutiner för storasysters skull. Ville hon somna i soffan, fick hon göra det. Hon fick själv bestämma när hon skulle gå tillbaka till förskolan och om hon ville vara hemma någon dag.

    Allt gick oerhört smärtfritt. Så mitt tips är helt enkelt att ta det som det kommer.

Svar på tråden När barn nr 2 kom, vad hade ni för strategi?