• Anonym (33)

Vill studera till socionom och ha barn

Någon annan som gjort detta och isf hur?

Min tanke är att söka in till socionom i höst, distans. Jag hoppas att jag kommer in för det är verkligen det jag vill göra. Men jag vill också ha ett till barn och vill inte vänta tills jag är klar med studierna eftersom då vill jag komma ut i arbete plus att jag inte vill ha så stort glapp mellan syskonen som det då skulle bli.

Jag vill heller inte vänta ett år med att söka då jag känner att jag blir inte yngre. Jag har redan press på mig från nära att jag är lite för gammal för att påbörja studier..

Det jag har funderat på är att ta mammaledig en termin och pappan får ta resten. Eller eftersom jag kommer söka in på distans(med träffar) att pappan då är 50% pappaledig och jag tar resten. Han skulle då jobba halvdagar. Eller att jag tar det mesta förutom då jag måste iväg då får pappan hoppa in och jag får spendera kvällarna med att studera.

Nu vill jag veta hur ni andra tänker om detta? Någon annan som kanske skaffat barn under studietiden? Hur löste ni det?

Tar tacksamt emot råd, tips!

• Svar på tråden Vill studera till socionom och ha barn
  • Anonym (Anonym)

Min syster skaffade barn under studietiden ( pluggar oxå till socionom) första barnet kom 8 månader efter studiestart. Va då föräldraledig ett år så hon kunde börja där hon slutat. Man måste ju börja vid samma kurs som man slutade, därför blir det nog svårt för dig att vara föräldraledig en termin bara för då hamnar du ju i fel kurs.

Hon blev sedan oplanerat gravid med syskon när hon pluggat tre månader efter föräldraledigheten. Så hon var föräldraledig ytterligare ett år. Studietiden skulle vart 3 år men blev totalt 5 år med två års föräldraledighet insprängt däri. Att plugga med en nyfödd är i princip omöjligt enligt henne, man orkar inte. Och även om det är på distans så är det ju fysiska träffar då och då oxå.

Alla gör vad som passar deras situation bäst. Du kan ju söka in och sedan göra valet om du kommer in. Det kan ju ta lång tid att bli gravid så du kanske ändå hinner plugga en bra bit innan en bebis kommer. Sen tkr jag iofs inte att du ska bry dig om att andra tkr du är för gammal? Man blir väll aldrig för gammal för att lära sig nytt? Min mamma pluggade till rektor vid drygt 50 år och antar att du inte är i närheten av hennes ålder.

• Anonym (Anonym)

Du kommer inte orka plugga på enbart kvällarna. Det kommer inte räcka tyvärr. Om du pluggar helfart så är det egentligen 8 timmar/dag. Sen har du ju föreläsningar och sådant på dagtid även om det är distans. Tror du för räkna med att vara föräldraledig på heltid eller plugga på heltid. Annars blir det nog för tufft.

• Anonym (Ellen)
    Jag personligen hade inte gjort så. Men det är för att jag är alldeles för ambitiös för att acceptera ett nederlag så att säga, så jag hade behövt göra våld på mig själv för att liksom "lösa det". Och det hade inte gått.

För du vet inte hur du kommer tackla studiesituationen, bara det är ju en helt ny grej som kanske kan kräva en del av dig. Sen har du redan ett barn vars behov kan ändras med tid. OCH du tänker dig att samtidigt slänga in en ny spelare på planen som du inte känner alls.

Nu är det förstås så pass fiffigt ordnat att man kan ta studieuppehåll, man kan pausa, man kanske kan dra ner på takten och man kanske även kan fördela ledigheten sinsemellan på ett annat sätt. Men det kräver ändå viss framförhållning och planering.

Så nej, jag hade inte gått in i en ny period med studier med mål att bli socionom med de förutsättningarna. Då hade jag i så fall kört igång och kanske skaffat barn år 3? När jag var väl insatt i studierna och kunde tänka mig ett uppehåll OM det skulle komma att behövas.
  • Anonym (I)

Man är aldrig för gammal för att påbörja studier. Om man inte är typ 3 år från pension, men då kan man ju göra det för skojs skull

• Kjell2
    Anonym (33) skrev 2021-01-26 08:26:31 följande:

Min tanke är att söka in till socionom i höst, distans. Jag hoppas att jag kommer in för det är verkligen det jag vill göra. Men jag vill också ha ett till barn och vill inte vänta tills jag är klar med studierna eftersom då vill jag komma ut i arbete plus att jag inte vill ha så stort glapp mellan syskonen som det då skulle bli.

Jag vill heller inte vänta ett år med att söka då jag känner att jag blir inte yngre. Jag har redan press på mig från nära att jag är lite för gammal för att påbörja studier..

Det jag har funderat på är att ta mammaledig en termin och pappan får ta resten. Eller eftersom jag kommer söka in på distans(med träffar) att pappan då är 50% pappaledig och jag tar resten. Han skulle då jobba halvdagar. Eller att jag tar det mesta förutom då jag måste iväg då får pappan hoppa in och jag får spendera kvällarna med att studera.

Nu vill jag veta hur ni andra tänker om detta? Någon annan som kanske skaffat barn under studietiden? Hur löste ni det?

Planera att heltidsstudier kommer kräva 40 timmar ostörd tid per vecka. Tid då du är hyfsat pigg och inte riskerar att bli störd. Får du ihop det?

Efter en termin eller två kommer du inse om 40 timmar är för mycket eller lite för dig.

Med bra planering, disciplin och stöd från omgivningen brukar det funka att plugga när man har småbarn.
  • moaguuun

Så trött på folk som säger att någon är för gammal för att studera. Även om man skulle vara 40 år så har man ändå 25 år kvar att jobba, vad är då 3-4 år i jämförelse. Plus att man ofta inte behöver ta helt lån då eftersom man jobbat tidigare. 

• Anonym (Socionom)

När jag var socionom-student var vi några stycken som fick barn under studietiden och det gick bra för oss alla. Man får ju ta uppehåll för födseln och föräldraledighet, lite beroende på när i utbildningen man får barn och hur man klarar det. Jag fick exempelvis barn terminen INNAN praktik. Värdelöst efter uppehållet då behövde vara tills jag hade möjlighet att påbörja praktiken. En lyckades t.o.m hoppa över en tenta och faktiskt inte ha något uppehåll, utan bara massa plugg med bebisen extrem planering.

Du kommer ändå inte kunna planera exakt hur det kommer gå. Såväl studier som barn beror på hur det går när man väl är där.

Det kan vara bra att tänka på att skydda din SGI under studietiden. Du kan inte bara plugga och behålla den, utan ta reda på EXAKT vad som gäller.

• Anonym (33)

De va lite delade meningar bland er. Jag är fortsatt kluven, men om jag förstått er rätt så är det bästa alternativet om dessa pråmt måste kombineras att ta ett års föräldraledigt för att sen kunna hoppa tillbaka till den del av utbildningen man var på, finns det någon garanti för att man får hoppa in i studierna igen?

• Anonym (A)
    Anonym (33) skrev 2021-01-31 12:29:56 följande:

De va lite delade meningar bland er. Jag är fortsatt kluven, men om jag förstått er rätt så är det bästa alternativet om dessa pråmt måste kombineras att ta ett års föräldraledigt för att sen kunna hoppa tillbaka till den del av utbildningen man var på, finns det någon garanti för att man får hoppa in i studierna igen?

Universitetslärare här. Vi uppskattar ofta äldre studenter. I Sverige är det aldrig försent för att börja studera. Däremot kan det bli svårt att få arbete ju äldre man blir (beror också på yrket).

Jag hade inte väntat med att skaffa barn om jag vore du och är äldre. Det finns en stor risk att du skulle ångra dig sedan. Utbildningen finns kvar sedan också.

Du kommer att bli beviljad studieuppehåll för föräldraledighet då det är ett av skälen för att bli beviljad. Då är du garanterad att behålla din plats och återuppta studierna.
  • Anonym (E)

Sök studierna och börja på dem. Även om du skulle bli gravid snabbt så tar det ju normalt ca 9 månader innan barnet föds.

Sedan kan du ju ta studieuppehåll när du är föräldraledig. Beroende på hur studierna är upplagda och hur pyret är kanske du kan ta någon mindre kurs även under föräldraledigheten. Vissa små sover ju mest första 1-2 månaderna och har du haft en enkel förlossning funkar det säkert att plugga då.

Så mitt tips är att söka studier och börja, och sedan ta en diskussion med studievägledare när du väl är gravid om vilka möjliga upplägg som kan ordnas. När du har läst en termin vet du också mer om vad som troligen kan funka för dig.

Inget hindrar ju heller att du läser in viss kurslitteratur för kommande kurser även när du har uppehåll, för att kunna fokusera på inlämningsuppgifter och liknade när du går tillbaks till studier.

• Anonym (Socialsekreterare)
    Anonym (33) skrev 2021-01-26 08:26:31 följande:

Jag skulle inte rekommendera någon att läsa till socionom i dagsläget. Det finns gott om jobb, men det är inte utan orsak.

En stor arbetsgivare är socialtjänsten och arbetsförhållandet där är inte bra. Arbetsbelastningen blir högre och högre.

Ekonomiskt bistånd och vuxen, vilket är vad jag arbetar med, har i många kommuner en stor andel utlandsfödda bland klienterna. Dessa ärenden är tunga med anledning av språkproblem, att de står milslångt ifrån arbetsmarknaden, att det finns mycket våld och missbruk i denna grupp och dessutom psykologiska problem som en följd av händelser i hemländerna och under resan hit. Kommunerna vill spara på ekonomiskt bistånd, och eftersom det inte går att minska antalet sökande (det bara växer) minskar man på personal istället.

Läs något annat.
  • Anonym (33)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2021-01-31 13:34:56 följande:
    Jag skulle inte rekommendera någon att läsa till socionom i dagsläget. Det finns gott om jobb, men det är inte utan orsak.

En stor arbetsgivare är socialtjänsten och arbetsförhållandet där är inte bra. Arbetsbelastningen blir högre och högre.

Ekonomiskt bistånd och vuxen, vilket är vad jag arbetar med, har i många kommuner en stor andel utlandsfödda bland klienterna. Dessa ärenden är tunga med anledning av språkproblem, att de står milslångt ifrån arbetsmarknaden, att det finns mycket våld och missbruk i denna grupp och dessutom psykologiska problem som en följd av händelser i hemländerna och under resan hit. Kommunerna vill spara på ekonomiskt bistånd, och eftersom det inte går att minska antalet sökande (det bara växer) minskar man på personal istället.

Läs något annat.
    oj vad skulle du rekommendera istället. har sökt in på socionom och på beteendevetenskap , vill gärna kunna jobba inom antingen missbruk, unga kriminella, civilutredare osv 
  • Anonym (Socionomen)

Jag fick barn under utbildningen till socionom och det gick toppen. Mitt lärosäte har intag varje termin så jag kunde ta en termins uppehåll, ska du läsa på distans gissar jag att det är högskolan i gävle och där är det bara intag en gång per år, alltså går det inte att ta studieuppehåll endast en termin. Vi gjorde så när jag började igen att sambon var föräldraledig två dagar i veckan, det räckte rätt bra då jag även passade på att läsa någon timme när barnet sov på dagen de resterande dagarna. Inför tentor fick jag även plugga lite på helger. Jag skulle inte vilja ha pressen på mig att behöva plugga med en nyfödd då det är en tillräcklig omställning som det är men där är man ju olika och barn även så, mitt hade kolik första månaderna så jag var rätt slut. En bekant däremot tog aldrig något uppehåll utan lät bli ett par tentor i början medvetet som hon senare tentade av och därmed kom i kapp. Men där beror det också på lärosäte, på mitt måste man varje termin vara godkänd på kurserna innan för att få påbörja nästa termin, så var det inte på hennes.

Svar på tråden Vill studera till socionom och ha barn