• Bakabulle90

    Vad välja ?

    Vad hade ni valt att bo i under ca 2års tid. (Kan stanna längre om hela familjen trivs) familjen består av 2vuxna och en 1åring som snart börjar fsk.

    Alternativ ett: en lgh på 60kvm strax utanför city. (Sthlm) i ett tryggt och mysigt område med väldigt goda kommunikationer. Fsk är helt ok där.. nära till jobb för båda, och kommer spara ca 1,5h i resetiden totalt/dag jämfört med alternativ 2. Kostar totalt 8500kr/månad.

    Alternativ 2: en villa på 150kvm 60km från arbete. Pga omständigheter är det bara kollektivtrafik som gäller och det skulle därför ta ca 1,5h enkelväg till jobb. Huset är nyrenoverat och håller låga driftkostnader. Stor tomt. Väldigt lantligt och tryggt område. Fsk är ok även där.. totalkostnad ca 5000kr/månad.

    Har inte närhet till familj och vänner i något av områdena, så det har ingen betydelse.

  • Svar på tråden Vad välja ?
  • Bakabulle90
    fjanten skrev 2021-01-27 20:12:53 följande:

    Okej så du har alltså lägenheten och han har villan? Ni har ett gemensamt barn? Vars bor ni idag? Lägenheten?


    Exakt. Gemensamt barn ja. Just nu i lgh, men har under det här året bott mest i huset, eftersom jag varit föräldraledig. Vi har dubbla uppsättningar av allt. Men nu när barnet ska börja fsk snart, så måste vi bestämma oss för vart vi vill skola in och bo där. Tanken är att helst hyra ut det vi inte använder och på så sätt ha noll i boendekostnader. Annars hade jag kunnat ha lgh som övernattnings lgh om det blir övertid på jobbet, eller stopp i trafiken eller liknande.
  • Bakabulle90
    fjanten skrev 2021-01-27 20:12:53 följande:

    Okej så du har alltså lägenheten och han har villan? Ni har ett gemensamt barn? Vars bor ni idag? Lägenheten?


    Exakt. Gemensamt barn ja. Just nu i lgh, men har under det här året bott mest i huset, eftersom jag varit föräldraledig. Vi har dubbla uppsättningar av allt. Men nu när barnet ska börja fsk snart, så måste vi bestämma oss för vart vi vill skola in och bo där. Tanken är att helst hyra ut det vi inte använder och på så sätt ha noll i boendekostnader. Annars hade jag kunnat ha lgh som övernattnings lgh om det blir övertid på jobbet, eller stopp i trafiken eller liknande.
  • fjanten
    Bakabulle90 skrev 2021-01-27 21:40:00 följande:

    Exakt. Gemensamt barn ja. Just nu i lgh, men har under det här året bott mest i huset, eftersom jag varit föräldraledig. Vi har dubbla uppsättningar av allt. Men nu när barnet ska börja fsk snart, så måste vi bestämma oss för vart vi vill skola in och bo där. Tanken är att helst hyra ut det vi inte använder och på så sätt ha noll i boendekostnader. Annars hade jag kunnat ha lgh som övernattnings lgh om det blir övertid på jobbet, eller stopp i trafiken eller liknande.


    Gud vad jobbigt val. Jag kan ju säga direkt att jag hade inte, aldrig, gått med på 1,5 timmes pendling för MIN del. Definitivt inte med småbarn i bilden. Arbete, sedan borta 3 timmar utöver det (och lägg på lite förseningar i kollektivtrafiken...). Det är ju nästan all barnets vakna tid borta på jobb och pendling. Inte en chans ! Särskilt inte när JAG inte ens tycker om att bo i villa (vi bor i villa idag, jag trivs inte alls med det. Tyckte heller inte om villalivet som barn ens, och sa att jag aldrig skulle bo i villa igen ). Nej nej nej nej nej ...är min spontana känsla inför det.

    En annan sak om du trivdes att bo en bit utanför stan, att du hade stora möjligheter att arbeta hemifrån, gärna med flexibla arb.tider så en del kan skötas när barnet sover. Och att det fanns ett stort behov av att bo på 150 kvm villa.

    Samtidigt kanske 60 kvm känns extra litet när man vet att man kunde ha 90kvm större. Å andra sidan är ni två vuxna och ett småbarn, och det är inte förevigt.

    Nej jag vet inte. Hade nog argumenterat hårt för att bo i lägenheten om det var jag.
  • Bakabulle90
    fjanten skrev 2021-01-27 22:05:28 följande:

    Gud vad jobbigt val. Jag kan ju säga direkt att jag hade inte, aldrig, gått med på 1,5 timmes pendling för MIN del. Definitivt inte med småbarn i bilden. Arbete, sedan borta 3 timmar utöver det (och lägg på lite förseningar i kollektivtrafiken...). Det är ju nästan all barnets vakna tid borta på jobb och pendling. Inte en chans ! Särskilt inte när JAG inte ens tycker om att bo i villa (vi bor i villa idag, jag trivs inte alls med det. Tyckte heller inte om villalivet som barn ens, och sa att jag aldrig skulle bo i villa igen ). Nej nej nej nej nej ...är min spontana känsla inför det.

    En annan sak om du trivdes att bo en bit utanför stan, att du hade stora möjligheter att arbeta hemifrån, gärna med flexibla arb.tider så en del kan skötas när barnet sover. Och att det fanns ett stort behov av att bo på 150 kvm villa.

    Samtidigt kanske 60 kvm känns extra litet när man vet att man kunde ha 90kvm större. Å andra sidan är ni två vuxna och ett småbarn, och det är inte förevigt.

    Nej jag vet inte. Hade nog argumenterat hårt för att bo i lägenheten om det var jag.


    Ja verkligen. Känns som att det hade vart så mycket bättre om villan inte ens existerat från början. Då hade vi accepterat att bo trångt några år, för att under tiden fundera och planera vart och hur vi vill bo.

    Nu verkar det som att vi har beslutat att det blir lgh. Jag kan inte tänka mig ett liv där jag aldrig får lämna/hämta på fsk. Alltid ha stressen att om jag missar tåget så blir jag minst 30min sen..

    Problemet nu är att sambon är fruktansvärt besviken på mig. Vilket jag förstår. För ett halvår sedan när vi spenderade massa lediga dagar i huset, så kände jag att jag ville bo där, men krävde att vi skulle ändra planlösningen så att det passar vår familj bättre, samt att jag ville ha en specifik fsk där i byn. Min sambo spenderade flera hundra tusen på att förbättra villan för min skull, och sedan när fsk inte kom med ngt besked, så gick han in och pratade med rektorn och kom ut med besked om att vi har plats från det datum vi önskat. Och sedan säger jag att jag ändrat mig.. att jag hellre trängs i lgh som han inte ens tycker om. Så igår tjafsade vi om det och jag försöker be om ursäkt för det här. Men han går runt tjurig. Värst av allt att när jag vaknade idag, kände jag att villan kanske är bättre ändå . Haha. Men vågar inte ta upp det och göra honom besviken ytterligare en gång.
  • Bakabulle90
    fjanten skrev 2021-01-27 22:05:28 följande:

    Gud vad jobbigt val. Jag kan ju säga direkt att jag hade inte, aldrig, gått med på 1,5 timmes pendling för MIN del. Definitivt inte med småbarn i bilden. Arbete, sedan borta 3 timmar utöver det (och lägg på lite förseningar i kollektivtrafiken...). Det är ju nästan all barnets vakna tid borta på jobb och pendling. Inte en chans ! Särskilt inte när JAG inte ens tycker om att bo i villa (vi bor i villa idag, jag trivs inte alls med det. Tyckte heller inte om villalivet som barn ens, och sa att jag aldrig skulle bo i villa igen ). Nej nej nej nej nej ...är min spontana känsla inför det.

    En annan sak om du trivdes att bo en bit utanför stan, att du hade stora möjligheter att arbeta hemifrån, gärna med flexibla arb.tider så en del kan skötas när barnet sover. Och att det fanns ett stort behov av att bo på 150 kvm villa.

    Samtidigt kanske 60 kvm känns extra litet när man vet att man kunde ha 90kvm större. Å andra sidan är ni två vuxna och ett småbarn, och det är inte förevigt.

    Nej jag vet inte. Hade nog argumenterat hårt för att bo i lägenheten om det var jag.


    Ja verkligen. Känns som att det hade vart så mycket bättre om villan inte ens existerat från början. Då hade vi accepterat att bo trångt några år, för att under tiden fundera och planera vart och hur vi vill bo.

    Nu verkar det som att vi har beslutat att det blir lgh. Jag kan inte tänka mig ett liv där jag aldrig får lämna/hämta på fsk. Alltid ha stressen att om jag missar tåget så blir jag minst 30min sen..

    Problemet nu är att sambon är fruktansvärt besviken på mig. Vilket jag förstår. För ett halvår sedan när vi spenderade massa lediga dagar i huset, så kände jag att jag ville bo där, men krävde att vi skulle ändra planlösningen så att det passar vår familj bättre, samt att jag ville ha en specifik fsk där i byn. Min sambo spenderade flera hundra tusen på att förbättra villan för min skull, och sedan när fsk inte kom med ngt besked, så gick han in och pratade med rektorn och kom ut med besked om att vi har plats från det datum vi önskat. Och sedan säger jag att jag ändrat mig.. att jag hellre trängs i lgh som han inte ens tycker om. Så igår tjafsade vi om det och jag försöker be om ursäkt för det här. Men han går runt tjurig. Värst av allt att när jag vaknade idag, kände jag att villan kanske är bättre ändå . Haha. Men vågar inte ta upp det och göra honom besviken ytterligare en gång.
  • Limeblad

    Skulle aldrig någonsin välja villan. Tre timmar pendling! Fy fan. Barn tar inte överjävligt med plats. Under en period kan man bo trångt. Skulle absolut göra det till förmån för tid med barn(en). Ett av mina syskon bor med två barn i mellanstadieåldern i en tvåa på 55 kvm (ombyggd nu till minitrea). Inte optimalt men hade valt det före villan 1,5 timme bort också.

  • Stårschan2

    Kom också ihåg att en villa i sig själv är mer tidskrävande än en lägenhet. Med en villa följer gräsklippning, snöskottning, ommålning, trädgårdspyssel och sånt som måste hållas efter, vilket ger ÄNNU mindre tid över till familjen och återhämtning.

  • Bakabulle90
    Limeblad skrev 2021-01-28 07:56:12 följande:

    Skulle aldrig någonsin välja villan. Tre timmar pendling! Fy fan. Barn tar inte överjävligt med plats. Under en period kan man bo trångt. Skulle absolut göra det till förmån för tid med barn(en). Ett av mina syskon bor med två barn i mellanstadieåldern i en tvåa på 55 kvm (ombyggd nu till minitrea). Inte optimalt men hade valt det före villan 1,5 timme bort också.


    Aa jag vet att det är vanligt att bo trångt. Vi har också flera grannar som bor med 1-2 barn i likadan lgh som vi. Men samtliga pratar konstant om hur trångt de bor när man träffas i lekparken eller hissen. Haha.

    Men håller med om att tid är mer viktigt än utrymme. dessutom kommer vi ju bara vara hemma från kl 16 tills läggdags. Jämfört med nu under föräldrarledigheten, så är vi hemma mycket och då känner man av problemet mer.
  • Mandelskorpan
    Bakabulle90 skrev 2021-01-28 07:43:14 följande:

    Ja verkligen. Känns som att det hade vart så mycket bättre om villan inte ens existerat från början. Då hade vi accepterat att bo trångt några år, för att under tiden fundera och planera vart och hur vi vill bo.

    Nu verkar det som att vi har beslutat att det blir lgh. Jag kan inte tänka mig ett liv där jag aldrig får lämna/hämta på fsk. Alltid ha stressen att om jag missar tåget så blir jag minst 30min sen..

    Problemet nu är att sambon är fruktansvärt besviken på mig. Vilket jag förstår. För ett halvår sedan när vi spenderade massa lediga dagar i huset, så kände jag att jag ville bo där, men krävde att vi skulle ändra planlösningen så att det passar vår familj bättre, samt att jag ville ha en specifik fsk där i byn. Min sambo spenderade flera hundra tusen på att förbättra villan för min skull, och sedan när fsk inte kom med ngt besked, så gick han in och pratade med rektorn och kom ut med besked om att vi har plats från det datum vi önskat. Och sedan säger jag att jag ändrat mig.. att jag hellre trängs i lgh som han inte ens tycker om. Så igår tjafsade vi om det och jag försöker be om ursäkt för det här. Men han går runt tjurig. Värst av allt att när jag vaknade idag, kände jag att villan kanske är bättre ändå . Haha. Men vågar inte ta upp det och göra honom besviken ytterligare en gång.


    Oj, ja det var en komplicerad situation. Flera hundra tusen? Hoppas det är ett populärt område så att ni får tillbaka den investeringen.

    Kan du inte titta efter ett annat jobb som ligger närmare?
  • EnGladPingvin

    Eftersom det är en begränsad tid hade jag valt lägenheten och sparat ihop för att köpa något större längre fram. Restiden till jobbet tycker jag i det här fallet avgör, även om jag helst hade bott i villa. 1,5 h enkel väg hade jag inte pallat. Har själv idag 15 min till jobbet och det är guld värt.

  • EnGladPingvin
    Bakabulle90 skrev 2021-01-28 07:43:13 följande:
    Ja verkligen. Känns som att det hade vart så mycket bättre om villan inte ens existerat från början. Då hade vi accepterat att bo trångt några år, för att under tiden fundera och planera vart och hur vi vill bo.

    Nu verkar det som att vi har beslutat att det blir lgh. Jag kan inte tänka mig ett liv där jag aldrig får lämna/hämta på fsk. Alltid ha stressen att om jag missar tåget så blir jag minst 30min sen..

    Problemet nu är att sambon är fruktansvärt besviken på mig. Vilket jag förstår. För ett halvår sedan när vi spenderade massa lediga dagar i huset, så kände jag att jag ville bo där, men krävde att vi skulle ändra planlösningen så att det passar vår familj bättre, samt att jag ville ha en specifik fsk där i byn. Min sambo spenderade flera hundra tusen på att förbättra villan för min skull, och sedan när fsk inte kom med ngt besked, så gick han in och pratade med rektorn och kom ut med besked om att vi har plats från det datum vi önskat. Och sedan säger jag att jag ändrat mig.. att jag hellre trängs i lgh som han inte ens tycker om. Så igår tjafsade vi om det och jag försöker be om ursäkt för det här. Men han går runt tjurig. Värst av allt att när jag vaknade idag, kände jag att villan kanske är bättre ändå . Haha. Men vågar inte ta upp det och göra honom besviken ytterligare en gång.
    Klart han är besviken och det är väl ok att vara det ibland. Men han förstår nog innerst inne också att 3 timmars resväg per dag är för mycket, speciellt när man har små barn. Han kommer över det.
  • Bakabulle90
    Stårschan2 skrev 2021-01-28 08:21:00 följande:

    Kom också ihåg att en villa i sig själv är mer tidskrävande än en lägenhet. Med en villa följer gräsklippning, snöskottning, ommålning, trädgårdspyssel och sånt som måste hållas efter, vilket ger ÄNNU mindre tid över till familjen och återhämtning.


    Absolut! Bara sambon som romantiserar det hela..
  • Bakabulle90
    Mandelskorpan skrev 2021-01-28 08:54:48 följande:

    Oj, ja det var en komplicerad situation. Flera hundra tusen? Hoppas det är ett populärt område så att ni får tillbaka den investeringen.

    Kan du inte titta efter ett annat jobb som ligger närmare?


    Ja pengarna är nog inte problemet, då huset nu är mer attraktivt och den är utan lån och köpt billigt för många år sedan, så han får absolut tillbaka pengarna. Men han hade nog inte valt att göra dessa renoveringar just nu, om det inte vore för att få familjen dit. :p

    Det var planen, att jag antingen skulle plugga eller söka annat jobb från i höst. Men skulle ändå behöva pendla ett halvår minst. Det är ju inte heller lika lätt att hitta jobb i småorter som i storstan, så jag vet inte om jag verkligen skulle hitta något som hade känts givande för mig. Eller om jag skulle plugga så skulle jag troligtvis fortfarande behöva pendla, men å andra sidan kunna läsa på resevägen..

    Nu verkar sambon dock börja acceptera att vi bosätter oss i lghen. Så jag försöker ställa in mig på att det blir så, så att jg ska sluta vela hit och dit ytterligare. :)
  • Bakabulle90
    EnGladPingvin skrev 2021-01-28 09:53:06 följande:

    Klart han är besviken och det är väl ok att vara det ibland. Men han förstår nog innerst inne också att 3 timmars resväg per dag är för mycket, speciellt när man har små barn. Han kommer över det.


    Tack för dessa ord!

    Känns som att hans sår redan börjar läka efter mitt svek. Hehe. Han säger att han själv aldrig hade gått med på att resa 3h/dag för jobb, så han förstår nog att det är orimligt att förvänta sig att jag ska göra det.. även om jag råkade lova att det inte är ett problem förut.
  • Bakabulle90
    Persikaplommon skrev 2021-01-28 10:44:38 följande:

    Alternativ 1.

    Jag skulle inte slösa 3 timmar på pendling frivilligt som småbarnsförälder.


    Tack för svar! :) jag håller med och tack vare alla svar här, har jg blivit ännu säkrare på att det är vad jag hellre vill!
Svar på tråden Vad välja ?