• Anonym (Förstörd)

    Jag orkar INTE MER

    För att göra en lång historia kort. Jag är uska, men tröttnade på dag, kväll, helg och nattjobb och tänkte att nu efter 10 år söka till universitetet och läsa min drömutbildning som förskollärare. Sagt och gjort, tog examen i mitten av december, inga underkända kurser, kämpat med studier samtidigt som livet händer. Jag har kämpat mig blå, mamma på dagarna, student på nätterna. Sjuka barn, tentor, seminarium, break up och blev ensam. Ekonomin, ja den som lever på CSN vet. Har inte kunnat jobbat extra då jag pluggar 100%,praktik osv. Men jag fick det att gå runt. Barnen har inte märkt av dålig ekonomi på något sätt. Okej, snabbspola till examen. Så glad, så lycklig åå ni förstår inte. Äntligen är det min tur att gå till arbetet med glädje, att inte behöva oroa sig för ekonomin. Sökte jobb efter jobb. Men INGENTING. O de sägs att de skriker efter förskollärare. Jag har fått skrivs in mig på arbetsförmedlingen, jag har inte rätt till A-kassa då jag inte arbetat på fem år fast jag betalat varje månad sen 2010 (plugg 3,5 år, mammaledig 1,5 år innan dess). I min kommun och de fyra närliggande kommunerna finns inte ett ett Förskollärarjobb. Jag har ringt till möjliga rektorer om deras verksamhet behöver men nej inget. Så här sitter jag nu. Utan ett öre till hyra denna månaden och bokstavligt talat gråter. Kan inte sova, ångesten äter upp mig inifrån. Imorgon ska jag tillbaka som timvik på mitt gamla jobb inom äldreomsorgen. Har jag slitit ut mig i alla år och en skuld hos CSN för att gå tillbaka till mitt gamla jobb som timvik? Ni förstår inte hur misslyckad jag känner mig... Min som fyller 10 den 5 februari och jag vet inte var jag ska ta vägen. Jag har lånat pengar lite här å där av vänner och familj men det går inte längre. När ska de vara min tur? Ville bara skriva av mig, bara extra ledsen kväll för imorrn ska räkningar betalas och jag har bara så de räcker till några enstaka räkningar. Barnen får mat och så de finns till dom, själv hittade jag några pulverdiet påsar som får duga ett tag, kan äta 3åringens kanter på brödet han inte vill ha och hans matrester när han är mätt. Men det är typ det. Ville bara skriva av mig. Aldrig känt mig så här misslyckad i hela mitt liv.

  • Svar på tråden Jag orkar INTE MER
  • violis

    Det ÄR brist på förskollärare...i vissa kommuner än så länge och större brist lär det bli då det inte utbildas lika många som det går i pension /väljer att lämna yrket ... Sedan anställer vissa kommuner barnskötare eller outbildade på vik istället för förskollärare då det blir billigare ( även om förskollärarlönerna är löjligt låga med tanke på att det är 3,5år på högskolan) På min förskola har vi haft ute grav.vik två gånger nu det senaste året... En tjänst på 80% och en på 100% .. Sammanlagt på dessa två tjänster hade vi 3 utbildade förskollärare som sökte resten av de sökande var i bästa fall barnskötare ..

  • Anonym (vq)
    Anonym (Förstörd) skrev 2021-03-15 14:43:36 följande:

    Uppdatering:

    Vart långa dagar och är det fortfarande men hänger ändå i.

    Soc menade på att alla papper för januari inte kom i januari så då kan jag inte söka för den månaden. Så där ligger man minus redan. Men jag kunde ändra så det blir till mars,ska komplettera med kontoutdrag för februari månad. Saken är den att mitt ex mamma swishade över lite pengar till en räkning som sambon hade som jag oxå betalade direkt men de skiter ju soc i såklart (de vet inte att jag sökt soc) sen fyllde sonen år och folk swishade mig presentpengar. Ja ni vet. Så kommer knappt få något alls efter hennes uträkning. Kämpar mig blå med näbbar och klor här. Har sovit hos min mamma dom dagar jag inte har barnen för att minska mat och buss kostnader (ta mig till jobbet). Jag jobbar oftast till 16-17 varje dag, snittar på 38 h i veckan. O ja det är tufft nu,men snart får jag LÖÖN. Ja ni anar inte hur skönt det här känns att dessa långa månader är till ända. Jag får bara hålla ut lite till och snåla allt jag kan för att försöka få ihop till ja, två hyror iaf. Jag är ändå stolt över mig själv, att barnen inte har märkt av mitt inre kaos, sömnlösa nätter. Jag ser snart ljuset i tunneln. Var på intervju idag för heltidsjobb som kändes så bra, och med goda ord av chefen. Snart snart, ska bara hålla ut lite till


    Bra jobbat!
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (Vem?) skrev 2021-03-15 14:52:32 följande:

    Vem har sagt till dig att det är brist på förskolelärare? Snarare tvärtom min mans syster sökte ett jobb och jag tror de va 180 som sökte och hon va en av dom 8 lyckliga som fick komma på intervju tror du har tagit misste på fakta 1: förskolelärare finns det så de räcker och blir över 2: däremot så anställer förskolorna inte tillräckligt många där av "bristen" med 10 barn på 2 vuxna å så vidare

    Tror det är där du missuppfattat..


    Kolla svaret nedanför dig.

    Jag valde inte heller yrket för att ha ett "säkert" jobb. Det här är ett yrke jag brinner för och det jag vill göra. Jag älskar att gå till jobbet och är stolt över mig själv som tog mig an mitt drömyrke och klarade det med godkända betyg :)

    Tyvärr är handläggningstiden för legitimationen 4-6 månader och kostar 1500 kr så den dröjer ett tag och söker förskolor förskollärare vill de oxå ha en med legitimation och det kan förstås försvåra det.

    Men jag har som sagt kämpat till mina två deltidsjobb och efter sommaren blir det nlg anställning på ett av dom, enligt chefen och det hon hintar. :)
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (vq) skrev 2021-03-15 20:27:00 följande:

    Bra jobbat!


    Tack! Skam den som ger sig <3
  • violis

    I min kommun och även grannkommuner anställer vi även innan de får ut sitt leg..skillnaden ör att de anställs som " obehöriga" till en lite lägre lön först och så när de får ut sitt leg får de ett nytt anställningskontrakt med " rätt" lön ..så att du inte har råd att ta ut leg på en gång behöver inte sätta käppar i hjulet för en anställning lycka till och välkommen till ett jobb med iof urusel lön 😏 MEN ett jobb som ger så SÅÅÅ mycket ...på vilket annat jobb möts du av glada tillrop och kramar när du kommer på morgonen ? Eller får uppleva så mycket roligt varje dag när vi utforskar tilsammans med barnen och får se deras utveckling , sedan ÄR det tungt och stressigt många gånger och en hög arbetsbelastning och känslor av otillräcklighet när man ser vad barnen behöver men inte pga ekonomin och de stora barngrupperna kan göra det man vet är det bästa för barnen men trots detta skulle jag aldrig vilja byta bort mitt jobb jag har de bästa små " kollegorna "

  • violis

    Frågetecknet bakom " usel lön" skulle vara en blinkande smiley.. För tyvärr är lönen trots att ingångslönerna gått upp inte i närheten av vad motsvarande manligt akademikeyrke ger ...eller ens vad en tex byggjobbare med gymnasieutbildning och färdig lärlingsutbildning har ( min man jobbar på ett av de större byggföretagen och tjänar mer än mig trots att jag har högskoleutbildning och han " bara " gymnasiet och vi jobbat nästan lika många år...jag pluggade ju några år mer. Därav just denna liknelse..)

  • Anonym (Hej)
    violis skrev 2021-03-19 08:31:59 följande:

    Frågetecknet bakom " usel lön" skulle vara en blinkande smiley.. För tyvärr är lönen trots att ingångslönerna gått upp inte i närheten av vad motsvarande manligt akademikeyrke ger ...eller ens vad en tex byggjobbare med gymnasieutbildning och färdig lärlingsutbildning har ( min man jobbar på ett av de större byggföretagen och tjänar mer än mig trots att jag har högskoleutbildning och han " bara " gymnasiet och vi jobbat nästan lika många år...jag pluggade ju några år mer. Därav just denna liknelse..)


    Det är svårare att bygga hus än vakta barn.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hej) skrev 2021-03-19 20:50:27 följande:

    Det är svårare att bygga hus än vakta barn.


    Nej, det tycker inte jag! Jag är utbildad husbyggare och har fyra egna barn. Jag upplever att barn är mycket svårare alla dagar i veckan! Men nu var det ot.
  • hammarhajen
    Anonym (Hej) skrev 2021-03-19 20:50:27 följande:
    Det är svårare att bygga hus än vakta barn.
    Eftersom en förskollärare gör så mycket mer på jobbet än att vakta barn så är det en irrelevant kommentar.. Ungefär lika felaktigt som att säga att byggjobbaren bara slår i spik. 
  • Anonym (Förstörd)

    Jag vet inte om ni är sugna på en uppdatering men här kommer en i alla fall :)

    Jag har nu fått min andra lön sen jag skrev mitt första inlägg. Jag har fått nästan 25 000 netto, både i mars och april. Jag har betalat allt jag låg efter med i jan och feb och har inget längre som släpar efter mig (förutom en skuld till min syster, men som hon sagt att betala i den mån det går utan stress, så har betalat lite grann) OCH jag har haft pengar över för att köpa både nya skor och vårkläder till barnen. Frysen är full igen och jag behöver inte längre vakna varje dag med fulltalig ångest utan att veta om jag får äta kanter på bröd osv.

    Jag har fått anställning från juli hos ena arbetsgivaren, fram tills dess har jag deltidstjänsterna och det blir inget hopp utan lön en månad. Blir ingen semester iår heller men jag siktar på nästa sommar! Jag snittar på 38 h i veckan och just nu känns ångesten som fanns som bortblåst (även om jag aldrig kommer glömma den förtvivlade känslan av maktlöshet när man inte har en krona på kontot.)

    Allt slit har lönat sig, nu njuter jag lite extra varje dag och barnen är lyckligt ovetandes om denna kamp jag haft, och så ska det förbli. Tack återigen för allas pepp och tips, det var ett fint ljus i mitt lilla mörker <3

    Till er andra som var mindre positiva, jag hoppas att ni aldrig hamnar i en sådan situation, och om ni gör det så hoppas jag att ni slipper negativa kommentarer och snabbt kommer på fötter igen, må väl :)

  • Anonym (Jennie)

    Vad roligt att höra att det ordnat sig!

    Jag är i en lite liknande sits som du var. Är utbildad tandsköterska och började en anställning på folktandvården i augusti förra året. Tandsköterska ska ha väldigt lätt att få jobb.

    Jag har tre barn på 1, 2 och 4 år, och det var väldigt ofta de (särskilt de två minsta) var förkylda och inte fick lämnas på förskolan pga corona.

    Jag fick inte jobba kvar pga mycket frånvaro, och blev arbetslös vid årsskiftet.

    Chefen ifråga sa att det fanns massvis med tandsköterskejobb att söka, och jag skulle säkert få ett nytt jobb inom en vecka. Och hon skulle inte ge dåliga referenser.

    Jag sökte alla tandsköterskejobb jag hittade och var på två intervjuer, men jag fick inget.

    Det visade sig att min fd chef hade sagt att jag hade mycket frånvaro pga VAB.

    Känns helt hopplöst. Jag har aldrig använt min förra chef på folktandvården som referens, men eftersom det står i mitt cv, har de på eget bevåg ringt upp henne efter de två intervjuerna.

  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (Jennie) skrev 2021-04-25 01:18:49 följande:

    Vad roligt att höra att det ordnat sig!

    Jag är i en lite liknande sits som du var. Är utbildad tandsköterska och började en anställning på folktandvården i augusti förra året. Tandsköterska ska ha väldigt lätt att få jobb.

    Jag har tre barn på 1, 2 och 4 år, och det var väldigt ofta de (särskilt de två minsta) var förkylda och inte fick lämnas på förskolan pga corona.

    Jag fick inte jobba kvar pga mycket frånvaro, och blev arbetslös vid årsskiftet.

    Chefen ifråga sa att det fanns massvis med tandsköterskejobb att söka, och jag skulle säkert få ett nytt jobb inom en vecka. Och hon skulle inte ge dåliga referenser.

    Jag sökte alla tandsköterskejobb jag hittade och var på två intervjuer, men jag fick inget.

    Det visade sig att min fd chef hade sagt att jag hade mycket frånvaro pga VAB.

    Känns helt hopplöst. Jag har aldrig använt min förra chef på folktandvården som referens, men eftersom det står i mitt cv, har de på eget bevåg ringt upp henne efter de två intervjuerna.


    Tråkigt att höra, är för jäkligt att de i dessa tider kan använda vab emot en arbetstagare. Usch. Lider med dig, verkligen! Hoppas verkligen att det löser sig för dig och dina barn och ge inte upp hoppet, det kommer en dag att vara ens tur igen <3
  • Anonym (Förstörd)

    Jag kan kika in då och då och läsa min egen trådststart. Hur maktlös man kände sig, hur trampad på man kände sig av systemet som är för att hjälpa.

    Hur lite jag själv åt, hur dåligt jag sov om nätterna. Ångesten, känslan av att vara helt misslyckad och totalt slutkörd på samma gång.

    Jag har haft fast tjänst sen augusti, och byter nu till internt till en förskola 10 min gångavstånd från mig. Min månadslön ligger på drygt 35 000 brutto och jag behöver aldrig tänka på att inte klara mig varje månad, att kunna köpa det barnen behöver utan att vända på varje krona. Livet är mitt igen, mitt och barnens och jag somnar både mätt och fri från ångest.

    <3

  • hammarhajen
    Anonym (Förstörd) skrev 2021-12-16 22:51:20 följande:

    Jag kan kika in då och då och läsa min egen trådststart. Hur maktlös man kände sig, hur trampad på man kände sig av systemet som är för att hjälpa.

    Hur lite jag själv åt, hur dåligt jag sov om nätterna. Ångesten, känslan av att vara helt misslyckad och totalt slutkörd på samma gång.

    Jag har haft fast tjänst sen augusti, och byter nu till internt till en förskola 10 min gångavstånd från mig. Min månadslön ligger på drygt 35 000 brutto och jag behöver aldrig tänka på att inte klara mig varje månad, att kunna köpa det barnen behöver utan att vända på varje krona. Livet är mitt igen, mitt och barnens och jag somnar både mätt och fri från ångest.

    <3


    Så härligt att läsa!
  • Anonym (ööö)
    Anonym (Hej) skrev 2021-03-19 20:50:27 följande:
    Det är svårare att bygga hus än vakta barn.
    "Vakta" barn? Ja det äger en hel del om vad du tror sker på förskolan. Eller ville du bara trycka ner TS lite? Mår du bättre själv nu? 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Förstörd) skrev 2021-12-16 22:51:20 följande:
    Jag kan kika in då och då och läsa min egen trådststart. Hur maktlös man kände sig, hur trampad på man kände sig av systemet som är för att hjälpa.
    Hur lite jag själv åt, hur dåligt jag sov om nätterna. Ångesten, känslan av att vara helt misslyckad och totalt slutkörd på samma gång.

    Jag har haft fast tjänst sen augusti, och byter nu till internt till en förskola 10 min gångavstånd från mig. Min månadslön ligger på drygt 35 000 brutto och jag behöver aldrig tänka på att inte klara mig varje månad, att kunna köpa det barnen behöver utan att vända på varje krona. Livet är mitt igen, mitt och barnens och jag somnar både mätt och fri från ångest.

    <3
    Vad härligt
  • Anonym (vq)
    Anonym (Förstörd) skrev 2021-12-16 22:51:20 följande:

    Jag kan kika in då och då och läsa min egen trådststart. Hur maktlös man kände sig, hur trampad på man kände sig av systemet som är för att hjälpa.

    Hur lite jag själv åt, hur dåligt jag sov om nätterna. Ångesten, känslan av att vara helt misslyckad och totalt slutkörd på samma gång.

    Jag har haft fast tjänst sen augusti, och byter nu till internt till en förskola 10 min gångavstånd från mig. Min månadslön ligger på drygt 35 000 brutto och jag behöver aldrig tänka på att inte klara mig varje månad, att kunna köpa det barnen behöver utan att vända på varje krona. Livet är mitt igen, mitt och barnens och jag somnar både mätt och fri från ångest.

    <3


    FINT!
  • Anonym (radhusångest)
    Anonym (Förstörd) skrev 2021-12-16 22:51:20 följande:

    Jag kan kika in då och då och läsa min egen trådststart. Hur maktlös man kände sig, hur trampad på man kände sig av systemet som är för att hjälpa.

    Hur lite jag själv åt, hur dåligt jag sov om nätterna. Ångesten, känslan av att vara helt misslyckad och totalt slutkörd på samma gång.

    Jag har haft fast tjänst sen augusti, och byter nu till internt till en förskola 10 min gångavstånd från mig. Min månadslön ligger på drygt 35 000 brutto och jag behöver aldrig tänka på att inte klara mig varje månad, att kunna köpa det barnen behöver utan att vända på varje krona. Livet är mitt igen, mitt och barnens och jag somnar både mätt och fri från ångest.

    <3


    Heja dig! Hjärta

    Man får bara tro att det löser sig, jag var utan jobb åtta månader direkt efter min examen tidigt i livet och det var fruktansvärt tärande på psyket när man komnmer från en fattig familj och precis har skaffat sig 350 000 i studielån.

    God jul!!
  • Anonym (Mia)

    Du kommer att få jobb.Lite tålamod och det löser sig.

Svar på tråden Jag orkar INTE MER