• Anonym (Orolig)

    Kan jag ta med barnen?

    Om jag lämnar min man (pappa till barnen) och behöver flytta till mina föräldrar för att ha någonstans att bo, kan jag ta med dem då? Hur gör man med skola och sånt?

    Det är för barnens bästa att bo med mig, men han skulle aldrig gå med på det. Har panik och vet inte vad jag ska göra. Vad skulle hända om han anmäler mig?

  • Svar på tråden Kan jag ta med barnen?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2021-01-27 10:14:40 följande:

    Om jag lämnar min man (pappa till barnen) och behöver flytta till mina föräldrar för att ha någonstans att bo, kan jag ta med dem då? Hur gör man med skola och sånt?

    Det är för barnens bästa att bo med mig, men han skulle aldrig gå med på det. Har panik och vet inte vad jag ska göra. Vad skulle hända om han anmäler mig?


    Hur är vårdnaden?

    Inebär flytt ny kommun, skola och sånt?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2021-01-27 10:14:40 följande:

    Om jag lämnar min man (pappa till barnen) och behöver flytta till mina föräldrar för att ha någonstans att bo, kan jag ta med dem då? Hur gör man med skola och sånt?

    Det är för barnens bästa att bo med mig, men han skulle aldrig gå med på det. Har panik och vet inte vad jag ska göra. Vad skulle hända om han anmäler mig?


    Hur är vårdnaden?

    Inebär flytt ny kommun, skola och sånt?
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2021-01-27 10:21:54 följande:

    Hur är vårdnaden?

    Inebär flytt ny kommun, skola och sånt?


    Gemensam. Ja allt behöver bytas.
  • AnnaSturesson

    Är det verkligen bäst för barnen att flytta hem till dina föräldrar och behöva byta skola mm?

    Varför kan du inte bo kvar?

  • Vanessa89

    Du utelämnar väldigt viktiga delar i ditt inlägg som gör det omöjligt att bedöma saken. Har ni delar vårdnad? Hur gamla är barnen? Hur lång ifrån bor dina föräldrar?

  • Vanessa89

    Du utelämnar väldigt viktiga delar i ditt inlägg som gör det omöjligt att bedöma saken. Har ni delar vårdnad? Hur gamla är barnen? Hur lång ifrån bor dina föräldrar?

  • Vanessa89

    Okej, såg att någon redan frågat om gemensam vårdnad. Då är svaret på din fråga NEJ, du kan inte bara flytta utan det måste stämmas av med den andra vårdnadshavaren.

  • Vanessa89

    Okej, såg att någon redan frågat om gemensam vårdnad. Då är svaret på din fråga NEJ, du kan inte bara flytta utan det måste stämmas av med den andra vårdnadshavaren.

  • Anonym (Hur illa?)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-01-27 10:14:40 följande:

    Det är för barnens bästa att bo med mig, men han skulle aldrig gå med på det.


    Bakom den här meningen kan det dölja sig hur mycket eller hur lite som helst, tänker jag. Om det är så att han beter sig riktigt illa och det inte är tryggt för dig och barnen att vara kvar så tycker jag att du ska kontakta en kvinnojour. De vet vilka regler som gäller och hur man kan gå tillväga.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Hur illa?) skrev 2021-01-27 11:27:10 följande:

    Bakom den här meningen kan det dölja sig hur mycket eller hur lite som helst, tänker jag. Om det är så att han beter sig riktigt illa och det inte är tryggt för dig och barnen att vara kvar så tycker jag att du ska kontakta en kvinnojour. De vet vilka regler som gäller och hur man kan gå tillväga.


    Yes då är det ett helt annat läge. Annars bör du nog fundera på samma sätt du skulle gjort om det var mannen som skulle flytta hem till sina föräldrar för att det är bättre för barnen.
  • Anonym (Z)

    Nej, det kan du inte. Ordna boende i närheten istället.

  • Anonym (B)

    Nej det kan du inte om ni har gemensam vårdnad. Du behöver hans underskrift

  • Citronsaft

    Att barnen har det bäst med dig är bara din personliga åsikt. Pappan kanske tycker likadant att dom har det bäst med honom. Tyvärr blir det oftast så när man separerar att så vill pappan helst plötsligt ha varannan vecka bara som ren princip sak.

    Barn har rätt till båda sina förälder och oftast vill barn och har behov av det. Dina känslor är dina känslor men det ska inte påverka barnen. Dom har rätt till sin egen relation med pappan. Du är också skyldig att inte sätta käppar i hjulen för ett aktivit umgänge med pappa. Du skriver inte hur gamla dom är men att dra upp dom från sin trygghet och kompisar är inte heller bra. Och att bo hemma hos dina föräldrar? Hur kan du ens se det som ett alternativ. Du behöver ta ditt ansvar och skaffa en egen bostad till dig och dina barn.

    Sen är ni två vuxna människor som satt barn till världens tillsammans. Det är er förbannade skyldighet att sätta er ner och diskuterar era barns bästa och hur ni ska lösa situationen.

    Mitt svar är baserat på den fakta jag har från din TS. Är det så att han misshandlar er eller dylikt så är det en annan femma.

  • Anonym (..)

    Jag skulle råda dig att ordna med bostad i närheten, eller dra igång process för att få behålla nuvarande boende. Det bästa för barnen är inte att dras iväg från hemorten, skolan, vännerna och liknande, försök hitta en gyllene medelväg även om det innebär ett litet boende av ekonomiska skäl. Har man flyttat till en ort och etablerat barnen där så får man försöka leva med det helt enkelt. Om pappan är direkt olämplig kommer du kanske kunna få egen vårdnad och i så fall då flytta iväg lite längre framåt, men låt det vara en process. Först separation, landa med välbekant skola och så vidare omkring sig, och sren eventuell flytt med skolbyte etc.

  • Anonym (Soc.)

    Om han är olämplig som förälder/boendeförälder är mitt råd att först söka stöd hos socialtjänsten för då har du dom bakom dig vid en flytt eller vårdnadstvist. Då dokumenteras och utreds de svårigheter som gör att han eventuellt är olämplig.

  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2021-01-27 10:23:00 följande:

    Gemensam. Ja allt behöver bytas.


    Om han obstruerar är det sällan bra att flytta.

    Du får dra detta via familjerätten och tingsrätten.
Svar på tråden Kan jag ta med barnen?