• Anonym

Alfa-kassan, kan de göra så?

Först och främst, vill vara anonym eftersom det handlar om min ekonomi. Hoppas det är ok.
    Jag har varit arbetslös i ett år, och haft alfa-kassa och socialbidrag under den tiden.
    Har även varit timanställd på ett företag, jobbat några dagar då och då.
    Nu har jag fått en tillsvidare timanställning, på 20 timmar i vecka, efter vad jag har förstått ska jag få ersättning från a-kassan de dagar jag INTE jobbar? Jag jobbar tre dagar i veckan. Men när jag kollade vad jag kommer få, så var det noll kr eftersom jag arbetat 20 timmar. Ska det vara så? Jag är anmäld på arbetsförmedlingen och söker jobb, eftersom jag bara har ett halvtidsjobb.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-20 15:57:50:
    Får jag inte a-kassa i fortsättningen, så kommer jag vara tvungen att gå till soc igen, jag som precis sluppit dem. Klarar mig inte på en halv lön.

• Svar på tråden Alfa-kassan, kan de göra så?
  • TessaLisa

Om du inte har tjänat ihop till en heltids a-kassa så kan du inte få det heller. Alfakassan täcker bara ett litet belopp och det beloppet överskrider du väl när du jobbar?

• Anonym

Men när jag jobbade på det förra företaget, så fortsatte jag få a-kassa de dagar jag inte jobbade.

• Anonym

Jag överskred det beloppet då också.

• TessaLisa

Det är väl skillnad på timtid och fast anställning då.
    Ring och fråga dem vad det är som är skillnaden.

• Anonym

Jag har tänkt ringa dem, ville höra lite med andra som har erfarenhet först bara.
    Jag är fortfarande timanställd, och egentligen var det inte tidsbegränsat varken på det här företaget eller det förra.

• Linsen
    Om din a-kassa är beräknad på en heltid så borde du ha rätt till att stämpla upp de timmar som saknas. Men får du en fast anställning på deltid så har man bara rätt att stämpla_en_period - detta för att inte alla deltidsanställda ska fortsätta jobba deltid och stämpla upp till heltid.
  • Anonym

Min period är inte slut ännu, har ca 200 dagar kvar.

• Anonym

Jag uppfyller ju fortfarande kraven som står på deras hemsida.
    Är helt eller delvis arbetslös, är beredd att ta ett jobb på minst 17 timmar/vecka, är inskriven på af, osv.

• Linsen

Jag är tyvärr inte så hemma på just Alfa-kassan men antar att de har samma regler som andra a-kassor. Det har säkert bara blivit nåt knas eller så är reglerna ändrade nu - ring och kolla med dem!

• Anonym

Jag har inte inkomstbaserad ersättning, utan grundbeloppet. Kanske är det annorlunda då? Men hur kommer det då sig att jag fick när jag jobbade på det förra stället, en del månader tjänade jag lika mycket som jag gör nu.

Svar på tråden Alfa-kassan, kan de göra så?