Kvinna1989 skrev 2021-01-27 14:59:51 följande:
Tack till alla för svar! :) Visst känns de bra att det är lätt att hitta information på nätet, men jag borde nog börja läsa mindre kanske, eftersom de ofta slutar i oro pga jag jämnför så mycket.
Jag har mitt första "riktiga" möte på nu på fredag, men med tankte på att jag bara är i vecka 7+2 kanske jag inte borde hoppas på för mycket, eller får man något "bekräftat" då, dvc hjärtljud, ultra, gyn osv?
Är som sagt helt ny inom detta område :)
Fösta träffen med barnmorskan är oftast ett hälsosamtal och/eller inskivningsdamtal. Ni pratar om din, pappans och övriga familjens hälsa - om ni har några medicinska grejer som gör att du behöver kollas extra under graviditeten. Du får info om kost, träning, och när ni kommer ses framöver. De kollar blodtryck och du kommer nog få lämna blodprov. Du får ta upp dina funderingar och frågor. Lyft då upp din oro och säg att du mår dåligt av den. Be om samtalskontakt.
Hjärtljud kollas inte i regel innan v 20. Ultaljud görs generellt bara vid KUB/tidigt ultraljud (v12-14) och vid RUL (v 18-20). Gyn undersökning gjorde jag aldrig med dottern, utan enbart vid förlossning och efterkontroll.
Normalt sett träffar man sin barnmorska 1-2 ggr innan RUL, sen träffas man ca 1 ggn i månaden fram till sista veckorna då man ses varannan vecka. :) efter v 20 kollas hjärtljud, magen mäts och ditt blodvärde kollas vid varje träff.
Jag skulle absolut rekommendera dig att sluta läsa på internet. Ladda ner en graviditetsapp där du kan läsa om utvecklingen för ditt foster, men inte mer än så. Allt för att du ska slappna av mer och få njuta lite
Grattis förresten!