• syntharen

Bilbarnstolar nybörjare

Jag håller på att ta körkort, kommer förhoppningsvis klara uppkörningen inom en månad. Jag kommer inte köpa egen bil utan kommer hyra bil. Men jag funderar mycket på vilka stolar jag ska köpa till mina två små barn. Eller framför allt till mitt mittenbarn som snart är 4,5 år, han är 105 cm och väger runt 16 kg. Jag vill ju helst att han sitta baklänges men samtidigt kommer vi inte köra så ofta så då känns det lite onödigt att köpa en bakåtstol som vi kommer använda kanske 15-20 ggr innan han växer ur den. Har ni några bra tips på bra ich prisvärda bältesstolar?

Sedan skulle jag också vilja ha lite tips på bra och prisvärda bilbarnstol till en nybliven 2-åring som är runt 80-85 cm (har inte riktigt kunnat mäta henne ordentligt) och 11-12 kg.

Stolar ska gärna vara lätta att flytta då vi inte kommer ha bil och kanske behöver parkera bilen en bit bort från vår bostad. Alltså inte väga alltför mycket.

Kom med all tips men håll god ton

• Svar på tråden Bilbarnstolar nybörjare
  • Erica94

Jag skulle satsa på en framåtvänd stol till 4 åringen just för du kommer hyra bil. Det är nog krångligt som det är och hålla på med två bakåtvända som kräver betydligt mer kring montering, nej!

Vi har Britax Highway till vår 3,5 åring, hon är dock 104cm så hon sitter inte jättebra med benen (relativt vanligt med bakåtvända) pga liten bil.

Britax kidsfix till 7åringen, rejäl och bra men kanske inte supersmidig att flytta runt på..0

• Citronsaft
    syntharen skrev 2021-01-28 08:08:22 följande:

Jag håller på att ta körkort, kommer förhoppningsvis klara uppkörningen inom en månad. Jag kommer inte köpa egen bil utan kommer hyra bil. Men jag funderar mycket på vilka stolar jag ska köpa till mina två små barn. Eller framför allt till mitt mittenbarn som snart är 4,5 år, han är 105 cm och väger runt 16 kg. Jag vill ju helst att han sitta baklänges men samtidigt kommer vi inte köra så ofta så då känns det lite onödigt att köpa en bakåtstol som vi kommer använda kanske 15-20 ggr innan han växer ur den. Har ni några bra tips på bra ich prisvärda bältesstolar?

Sedan skulle jag också vilja ha lite tips på bra och prisvärda bilbarnstol till en nybliven 2-åring som är runt 80-85 cm (har inte riktigt kunnat mäta henne ordentligt) och 11-12 kg.

Stolar ska gärna vara lätta att flytta då vi inte kommer ha bil och kanske behöver parkera bilen en bit bort från vår bostad. Alltså inte väga alltför mycket.

Kom med all tips men håll god ton

Båda dina barn bör sitta i bakåtvändbilstol. Din stora kommer inte växa ur den på länge så det är absolut värt det. För liten för att sitta framåtvänd. Om du har gott om pengar rekommenderar jag nya Axkid One. Om budgeten är mer normal så antingen Britax Maxway eller Axkid Minikid. Minikid har självspännande band som underlättar när du flyttar stolarna men annars är båda lika bra.
  • Citronsaft

Det är 5 gånger säkrare att sitta bakåtvänd. Och eftersom stolen räcker till 25 kg/125 cm så pratar vi om minst 2 år till bakåtvänd. Slår du ut kostnaden på dom två åren så blir den en billig livsförsäkring för ditt barn.

Här ser du vad som händer

Monteringen är heller inte krånglig när du väl lärt dig.

• MsM84

Transportstyrelsen skriver såhär:

Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt.

Källa: www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/i-fordonet/sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/

Hade jag varit dig hade jag köpt en framåtvänd till 4,5 åringen. Till den mindre är axkid minikid smidig, kopplar man in den i en Volvo (som har fasta öglor man kan enkelt klicka i förankringsband) så är den extremt enkel att installera. Vi har en minikid och en britax maxway, tycker minikiden känns märkbart bättre.

• Anonym (BeSafe)

BeSafe izi plus x1 har fått bäst i krocktest. Den är jättebra (har en till vår 4-åring, 16 kg och 110 cm) men asjobbig att flytta!

Vi har Britax swingfix till 1-åringen och den är smart för att den sitter med Isofix-fästen, lätt att flytta och montera (tung dock men det är alla Isofixstolar tycker jag. Kanske jag som är svag i och för sig), kan vridas så man lätt kan sätta in barnet från sidan. Nackdelen är att den inte kommer kunna användas tills barnet är 6 år utan vi måste byta (jag hade helst haft en enda bilstol men vi har inte plats med två BeSafe izi plus x1. Vi hoppas denna ska fungera tills stora växt ur sin så vi slipper köpa ytterligare en stol...).

Isofix stolar kan man bara använda upp till 18 kg vikt på barnet (fästena i bilarna är inte dimensionerade för mer vid krock). Därför skulle jag inte råda dig att köpa Isofix till 4-åringen. Bilstolar som fäst med bilens egna bälte är bra men sjukt osmidiga att flytta (tycker jag själv).

Råden nu är att barnen ska sitta bakåtvända till 6 år (om jag inte minns fel ändrades det nyligen?). Det är säkrare vid krock. Det finns framåtvända bilbältesstolar. Vi har kört 4-åringen vid enstaka tillfällen i en sån när vi inte haft vår bil (men jag är lite extra nervös då för att vara ärlig). Ni föräldrar får avgöra vad ni tycker är bäst (tycker det är fel av mig att rekommendera något som går emot de nationella råden...).

• Anonym (H)
    Citronsaft skrev 2021-01-28 09:46:01 följande:

Det är 5 gånger säkrare att sitta bakåtvänd. Och eftersom stolen räcker till 25 kg/125 cm så pratar vi om minst 2 år till bakåtvänd. Slår du ut kostnaden på dom två åren så blir den en billig livsförsäkring för ditt barn.

Här ser du vad som händer

Monteringen är heller inte krånglig när du väl lärt dig.

Håller med dig om att det är bra att köra på denna till mittenbarnet. Dessutom Isofix så inga problem att montera i hyrbil

Till yngsta kan man kanske satsa på billigare bakåtvänd eftersom hen troligtvis kommer kunna ärva äldre barnets när de 18 kg som alla andra bilstolar går upp till är passerade.

Men ts. Isofix skulle jag verkligen rekommendera
  • Jemp
    Anonym (H) skrev 2021-01-28 10:40:18 följande:

Håller med dig om att det är bra att köra på denna till mittenbarnet. Dessutom Isofix så inga problem att montera i hyrbil

Till yngsta kan man kanske satsa på billigare bakåtvänd eftersom hen troligtvis kommer kunna ärva äldre barnets när de 18 kg som alla andra bilstolar går upp till är passerade.

Men ts. Isofix skulle jag verkligen rekommendera

Det skulle inte jag, särskilt inte till 4åringen som alldeles snart växer ur isofix.

Jag hade dock köpt bakåtvänd till båda. Vi har britax maxway till båda våra, 5åringen lär sitta bra minst ett år till.
  • Anonym (H)
    Jemp skrev 2021-01-28 10:56:03 följande:

Det skulle inte jag, särskilt inte till 4åringen som alldeles snart växer ur isofix.

Jag hade dock köpt bakåtvänd till båda. Vi har britax maxway till båda våra, 5åringen lär sitta bra minst ett år till.

Axkids går upp till 25 kg. Enda på marknaden. Så bör inte växas ur allt för snabbt
  • Citronsaft
    Anonym (H) skrev 2021-01-28 10:59:00 följande:

Axkids går upp till 25 kg. Enda på marknaden. Så bör inte växas ur allt för snabbt

Inte den enda på marknanden. Britax Max way tar också 25 kg.
  • Anonym (H)
    Citronsaft skrev 2021-01-28 11:02:32 följande:

Inte den enda på marknanden. Britax Max way tar också 25 kg.

Av. Det var mer än jag visste! Bra att veta för vårat egna framtida köp!
Svar på tråden Bilbarnstolar nybörjare