• Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Fri 29 Jan 2021 11:23
    1653 visningar
    49 svar
    49
    1653

    Planerar och längtar efter syskon

    Beklagar ditt ma, har själv gått igenom samma sak med det som skulle blivit vårt första barn. Minns så tydligt hur "alla" andra kom ut med den glada nyheten och själv låste jag in mig och bara grät.

    Jag hoppar gärna in här, är kanske inte inexakt samma sits men hoppas de är ok ändå. Är 33 år och planerar och längtar efter en liten fyra. Har barn som är födda april -13, juli -15 och minstingen feb -20. Vi planerar att börja försöka i april.

  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Fri 29 Jan 2021 21:52
    #7

    Spännande väntan på bim, hoppas de tagit sig. Längtar med skräckblandad förtjusning tills vi ska börja försöka.

    Jag har haft ganska mycket symtom alla graviditeter. Främst illamående och extremt ömma bröst. Men tror inte de har kommit förens efter bim. Är så nojjig med att testa oxå så tar aldrig test förens runt 1 vecka efter bim, tror aldrig det ska vara min "tur". Har även haft småblödningar i två graviditeter så de har kantats av oro och ångest de första 13 veckorna. Hur var din första graviditet?

    Jag är ju några år yngre än er men jag nojjar oxå över åldern, spec vissa dagar när man råkar läsa om fertilitet.

    Jag äter Apotekets multivitaminer kvinna. Är folsyra i den. Har gjort sedan första barnet som snart fyller 8 år. Hur gör du?

  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Fri 29 Jan 2021 21:54
    #8

    Jag dricker inte kaffe eller något annat med koffein så det är inget problem för mig ???? Är heller inte så påläst kring just koffein och graviditet?

  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Mon 1 Feb 2021 21:11
    #13

    Spännande för er som redan är igång! Jag får vänta ett par månader till. Är ok med det yngsta fyller 1 nu i slutet av feb och jag vill hinna jobba lite oxå. Skulle de ta sig på första försöket så hinner jag iaf jobba en termin (lärare).

    Jag förstår dina tankar. Jag fick ma i min första graviditet och var beräknad samtidigt som en av mina närmsta vänner. De va hemskt! Jag orkade inte ha någon kontakt alls på ca 6 månader. De va för smärtsamt att se allt som man själv skulle varit i.

    Så spännande med bim! Tycker dock det är en pina.. blir alltid så nervös och stressad kring bim. Besviken om det inget blev och rädd och orolig om det är plus ????

    Hoppas ni lyckas pricka rätt dagar och att ett frö börjar gro.

  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Tue 2 Feb 2021 14:49
    #20

    Vad jobbigt för er keabro när så många kommer ut med graviditeter när man själv kämpar. Känner verkligen med er. Jag fick veta att min storasyster skulle ha barn drygt 3 månader efter vårt ma. De va en hård smäll. Men vi hade turen att bli gravida månaden efter hennes besked så de skiljer "bara" 3,5 månad på hennes äldsta och min äldsta.

    Jag har inte alls svårt att vänta med att testa. Har aldrig testat innan mensen är minst en vecka sen. Jag tror liksom bara kroppen bråkar med mig varje gång.

    ÅJ84, trist med blankt men kan ju vara för tidigt. Man vet ju aldrig riktigt hur cyklerna blir efter ma/missfall. Kan ju diffa några dagar. Så länge mensen inte kommer finns de ju hopp :)

    Jag har haft en riktig tråkdag idag och vet inte hur jag ska tänka. Jag är ju föräldraledig nu och idag pratade jag lite med en av mina chefer. Fick då veta att det inte är säkert jag för komma tillbax till samma skola i aug trots att jag tidigare blivit lovad detta ochsr har även till viss del "rätt" enligt lag att inte bli omplacerad på grund av föräldraledighet. Känner mig så nere och vet inte hur vi ska göra med allt nu. Älskar min arbetsplats och vill så gärna fortsätta där.. känns som chansen till det blir ännu mindre om man skulle bli gravid igen. :(

  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Wed 3 Feb 2021 15:06
    #27
    ÅJ84 skrev 2021-02-03 07:36:49 följande:

    Jag tycker också att det känns bra att vi alla vart med om samma sak, det är lite lättare att ha sätta sig in i känslan då gällande mf/ma.

    Jättesvår sits 3-barnsmamman, när vi fått våran dotter så visste vi ju att vi ville ha ett syskon och hade tänkt starta tidigare än vad vi nu har gjort. Men jag blev erbjuden ett chefsjobb(mitt nuvarande jobb) När vår dotter var lite drygt 1½ år.

    Visste att jag nog mest troligt aldrig skulle få den chansen igen, i alla fall inte på samma företag, men som jag våndades hit och dit. Jag gjorde listor med för och nackdelar och kunde typ inte sova förens jag landade i mitt beslut att ta jobbet.

    Men nu i skrivandets stund och med en massa hjärnspöken och åldersnojja så vet jag inte om det var rätt beslut, såhär i efterhand så har jag känt att ett jobb är "bara" ett jobb. En familj och barn är så mycket mer viktigt. Visst jag kan inte säga att ekonomiskt har detta påverkat oss positivt massor, och med både fördelar och nackdelar med att vara chef. Men just nu när man är 36(fyller 37 i augusti) och längtan efter ett syskon är så stor så kvittar allt det där med jobbet.

    Men jag håller med dig i det du skriver att du ska inte kunna omplaceras om du är föräldraledig. Och om du fortsätter och är föräldraledig så är det ju inte heller säkert att situationen ser likadan ut på din arbetsplats när du väl kommer tillbaka? Då kanske omplaceringar osv inte är aktuellt? Jag tänker det kan ju svänga mycket under ett år.

    Vart långt det här  men jag ville bara få ur mig lite vad jag har ångrat, sen är vi alla olika och tänker olika, det ska man ha full respekt för.


    Jag tycker oxå det är skönt när flera man pratar med gått igenom missfall/ma. De går inte föreställa sig hur det känns om man inte vart där själv.

    Då hade du lite samma dilemma som jag. Man vet ju aldrig innan vad som bli rätt val. Jag har dock samma lön oavsett vad så där spelar de ingen roll. Dock måste jag ta bilen om jag blir placerad på annan skola vilket kostar en del med bränsle osv. Men de får jag ta då isf. Är ändå i valet och kvalet. Jag är ju "bara" 33 år ( fyller 34 i höst). Så ena stunden tänker jag vi väntar lite. Har ju ändå tre liksom så de har ju ändå syskon. Men samtidigt så vill jag nog ha en till i nära ålder till vår yngsta. Är två år mellan mina stora och de har sådan glädje av varandra. Plus att jag är rädd att de inte ska funka om vi väntar..

    En annan sak, hur tänker ni kring vaccinet? De slog mig oxå häromdagen.

    Tråkigt med mensen ;( men bara ta nya tag. Blev ni gravida fort med första?
  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Wed 3 Feb 2021 15:13
    #28
    Lillysmamma83 skrev 2021-02-03 14:35:44 följande:

    Tack :) Min yngsta är född 2017

    Ja det är tufft men skönt att ventilera här med flera som kämpar! Jag har aldrig testat det, har faktiskt aldrig testat något husmorsknep jag har alltid levt som vanligt.

    Nu kanske ni alla vill vara anonyma men ett tips är att man startar en sluten privat fb grupp lite längre fram eller så, ja där vi kan följas åt och skriva. Det startades en 2017 när jag fick min son och vi är rätt många som fortfarande följs åt :) tycker familjeliv är så krånglig att skiva på haha


    Lillysmamma83 skrev 2021-02-03 08:29:29 följande:

    Hej !! Här är en till som försöker bli gravid med syskon, vi har försökt sedan sep 20 men min mens vill inte riktigt komma i fas. Jag tog en p-spruta 1:a juni och valde sedan att inte ta nr 2. Jag har haft en mensblödning men den var kortare än vanligt sen har jag haft LH höjningar på CB i tre månader men ingen glad gubbe som indikerar på att det är äggsläpp. Så jag vet inte om jag har haft ÄL eller om kroppen inte vill nu helt enkelt. Förstår eran känsla när man så gärna vill! Jag testar dessutom ihjäl mig vilket inte är så optimalt heller för det mentala ????


    Va kul med flera! Hur många barn har du? Hoppas de blir ordning på din ägglossning. Jag är inte så bra på äl-test. Försökte ta nu när vi försökte med nr 3 men fattade typ aldrig när de verkligen va. Blev ju en bebis ändå :) däremot testade jag NC vilket jag blev positiv överraskad av. Men skulle aldrig använda detsom preventivmedel.

    Jag skulle ev kunna va med i en fb-grupp som är hemlig. Vill inte gå ut med att vi försöker eller när vi plussat. Delar inte så mycket på sociala medier. Men håller med om att familjeliv är trögt och lite krångligt.
  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Wed 3 Feb 2021 20:09
    #32
    Keabro skrev 2021-02-03 16:13:09 följande:

    Vad jobbigt med jobbsituationen 3-barnsmamman! Ibland så vill jag tro att allt löser sig tillslut. Jag mår inte så bra i min jobbsituation heller. Jag jobbar med ett riskfyllt jobb med farliga ämnen. Fick gå hem på graviditetspenning såfort jag blev gravid med sonen.

    Jag är fortfarande mammaledig men dagarna börjar ta slut.. så det hade varit ett drömscenario att bli gravid innan jag går tillbaka till jobbet. För såfort jag blir gravid måste jag gå hem ändå. Det känns så omständigt om jag ska börja jobba och sen behöva säga till chefen 3 veckor senare att jag är gravid liksom.. var så glad när jag blev gravid i december eftersom allt sånt skulle lösa sig då! Nu är det en stress jag inte riktigt blir av med :(


    Då är ju våra små ganska jämngamla, min yngsta fyller 1 år i slutet av februari. Jobbigt med jobbet, men tänker att skulle det bli att du hinner börja jobba och sen får gå hem typ direkt så blir de nog bra ändå. Man styr ju inte över allt. När är tanken att börja jobba? Ska ni skola in lillkillen på förskolan då eller ska pappan vara hemma?
  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Wed 3 Feb 2021 20:13
    #33
    Keabro skrev 2021-02-03 16:29:22 följande:

    Det är väldigt skönt att kunna skriva av sig angående missfall/ma. Precis som du säger så förstår man inte riktigt förrän man själv gått igenom det och i mitt fall så gör det det väldigt svårt att prata med mina vänner som inte är på samma plats i livet.

    Angående vaccin så har jag funderat mycket på det. Jag är för vaccin och vill gärna ta det. Men jag vet inte om jag vågar om jag blir gravid just för att man inte vet om det uppkommer några biverkningar. Min son är född januari 2020 och det är många släktingar han inte träffat än pga pandemin..

    Min mormor är 94 år och jag vill så gärna hinna umgås med henne en stund till.. men nu har vi inte träffat henne på ett år. Så om jag fick vaccinet så skulle vi kunna åka och träffa henne.. åh så svårt.


    Jag tkr oxå det är så svårt, man ska ju inte ta om man är gravid och man ska ju vänta med att bli gravid 2-3 månader efter sista dosen har jag hört. Så antingen får man ju vänta tills i sommar med att försöka ( om vacciineringsplanerna nu går som de önskar) eller så får man ju hoppa vaccin och ta senare.

    Vår yngsta har heller knappt träffat någon känns de som. De stora har ett stort tryggt kontaktnät med många vuxna medens lillen bara känner familjen typ. Känns så tråkigt.

    Förstår känslan med din mormor. Mina morföräldrar är oxå runt 90 och vi har bara setts ute ett fåtal gånger i somras. Känns så sorgligt om man ska missa sista chanserna att umgås. Är ett sådant dilemma!
  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Tue 9 Feb 2021 18:51
    #40
    Keabro skrev 2021-02-09 10:58:23 följande:

    Åh.. jag försöker skriva kommentarer men dom postas inte! Så irriterande. Suttit och skrivit i 5 minuter, så skickas det inte.

    Orkar inte skriva om allt, men kortfattat..

    Problemet är att jag jobbar med kemikalier och ämnen som är direkt farligt för ett foster och det finns risk för missfall och fosterskador. Så måste gå hem på dagen när jag får reda på att jag är gravid. Känns så dumt att börja jobba och ta mig an arbetsuppgifter för att sedan inte dyka upp nästa dag. Det sätter chefen i en dålig sits tyvärr. Förra gången jag blev gravid så blev det lite jobbigt för dom då min roll var tvungen att tillsättas så fort.

    Nej vi kommer inte skola in honom på förskola, vi känner att han är lite för liten och han har aldrig varit ifrån oss. Främst pga Corona. Han har dock träffat som mormor en del. Vi har lyxen att hon kan hjälpa till. Hon är pensionerad förskolelärare, så när jag väl börjar jobba så kan hon vara med honom några timmar.


    Okej, då förstår jag din situation och stress. Håller verkligen tummarna för att det blir plus snarast så du slipper den situationen.

    Vilken bra lösning med mormor. Skönt att slippa skola in dem på förskola när de är små. Vi kommer va "tvungna" att skola in i aug men då är han nästan 1,5 år så känns ändå ok. Mina andra har vart något yngre vid förskolestart.
  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Tue 9 Feb 2021 18:58
    #41
    MaTik skrev 2021-02-08 10:33:56 följande:

    Hej, får jag vara med här fast jag precis plussat? Känner igen mig så i era berättelser. 

    Lite kort:

    Vi började försöka bli gravida sommaren 2016. Blev gravid rätt snabbt, men fick mf i vecka 8. Därefter kämpade vi i ett år, vilket var den värsta tiden i mitt liv. Hade totalt tunnelseende, kunde bara tänka på bebisar och att jag inte blev gravid, grät floder och var så nere. När vi försökt i typ tio månader berättade min bästa vän att de skulle försöka "skaffa barn". Hade sån ångest av det, "visste" att hon skulle bli gravid och inte jag. Ett par månader senare kom beskedet, hon var gravid. Strax efter det blev jag också gravid, på tolfte försöket efter mf (vet att många försöker mycket längre, men för mig kändes det evighetslångt). 

    Nu är vårt barn 2,5 och jag har precis plussat idag. På andra försöket! Men jag känner mig snarare rädd än glad, det gick så snabbt att jag inte var beredd. Hur ska jag kunna älska någon lika mycket som min första? Det känns som att jag sviker honom genom att få ett syskon som han ska dela uppmärksamheten med. Vet att det är ologiska tankar, men så känner jag.


    Välkommen och STORT grattis till graviditeten.

    Spelar ingen roll hur länge/kort andra försöker, känslan är den samma ändå. Jag tycker det var jobbigt när vi försökte med vår nr tre som tog 4 försök och det är ju inte länge egentligen men oron och känslan av att de inte kommer att gå är nog så jobbig.

    Jag hade samma tankar när jag väntade nr tvåa Men de va helt borta så fort jag fick upp lillebror på bröstet. Och idag tänker jag ofta att det bästa givit mina barn är varandra. De har sådan enorm glädje av varandra att hjärtat sprängs av lycka när man ser dem.
  • Anonym (3-bar­nsmamm­an)
    Wed 10 Feb 2021 18:51
    #43
    MaTik skrev 2021-02-10 11:17:25 följande:

    Tack, det där behövde jag verkligen verkligen höra! Tänk ändå vad mycket stöd och klokskap det finns på familjeliv.

    Jag känner mig nojjig nu, tycker inte att mina test blir starkare och har inga symptom. Minns att jag inte fick symptom direkt med förra graviditeten heller, men den infon verkar jag inte kunna ta till mig. Ska nog boka ett tidigt VUL som du skriver Keabro. Men än är det för tidigt för det. Får bara hålla ut och försöka styra bort de värsta tankarna.


    Jag brukar bara ta 1-2 test om mensen uteblir så har ingen aning om hur stregring brukar vara. Men tänkeratt du inte ska fortsätta testa, känns som de bara skapar onödig oro. Alla graviditeter är ju olika så behöver inte vara samma varje gång. Vilken vecka är du i? Vad har du haft för symtom vid tidigare graviditeter?

    Jag har vart gravid fyra gånger och alla har varit olika med symtom som kommit och gått. Tror inte heller jag kännt något innan typ 1 vecka efter bim då jag börjat må illa och haft extremt ömma bröst, sen har även den enorma tröttheten slagit till.
Svar på tråden Planerar och längtar efter syskon