• MaTik

Planerar och längtar efter syskon

Hej, får jag vara med här fast jag precis plussat? Känner igen mig så i era berättelser. 

Lite kort:
    Vi började försöka bli gravida sommaren 2016. Blev gravid rätt snabbt, men fick mf i vecka 8. Därefter kämpade vi i ett år, vilket var den värsta tiden i mitt liv. Hade totalt tunnelseende, kunde bara tänka på bebisar och att jag inte blev gravid, grät floder och var så nere. När vi försökt i typ tio månader berättade min bästa vän att de skulle försöka "skaffa barn". Hade sån ångest av det, "visste" att hon skulle bli gravid och inte jag. Ett par månader senare kom beskedet, hon var gravid. Strax efter det blev jag också gravid, på tolfte försöket efter mf (vet att många försöker mycket längre, men för mig kändes det evighetslångt). 

Nu är vårt barn 2,5 och jag har precis plussat idag. På andra försöket! Men jag känner mig snarare rädd än glad, det gick så snabbt att jag inte var beredd. Hur ska jag kunna älska någon lika mycket som min första? Det känns som att jag sviker honom genom att få ett syskon som han ska dela uppmärksamheten med. Vet att det är ologiska tankar, men så känner jag.

• MaTik
    Keabro skrev 2021-02-09 11:09:36 följande:
    Det är klart du får, välkommen och STORT GRATTIS!

Det är ibland skönt att skriva av sig med människor som gått igenom liknande situationer. När man försöker bli gravid känns 2 veckor som en evighet, så tolv försök är en evighet.

Jag förstår dig precis. Jag blev gravid nu i december på ?bara? 4e försöket. Och jag var livrädd, kände knappt någon glädje och tänkte att det var för bra för att vara sant. Tyvärr var det för bra för att vara sant och jag fick missfall i januari. Men känslan när jag precis plussat var inte alls samma starka lycka jag kände när jag plussade med sonen.
    Precis! När jag plussade förra gången efter allt kämpande och alla tårar så var jag så lycklig! Nu känner jag mig mest rädd. Jag hade räknat med ett års kamp igen, och så bara funkade det direkt. Går bara och väntar mig ett missfall nu, känns som att jag inte "förtjänat" det, eller hur man ska säga. Helt ologiska tankar.  
  • MaTik
    Anonym (3-barnsmamman) skrev 2021-02-09 18:58:16 följande:
    Välkommen och STORT grattis till graviditeten.

Spelar ingen roll hur länge/kort andra försöker, känslan är den samma ändå. Jag tycker det var jobbigt när vi försökte med vår nr tre som tog 4 försök och det är ju inte länge egentligen men oron och känslan av att de inte kommer att gå är nog så jobbig.

Jag hade samma tankar när jag väntade nr tvåa Men de va helt borta så fort jag fick upp lillebror på bröstet. Och idag tänker jag ofta att det bästa givit mina barn är varandra. De har sådan enorm glädje av varandra att hjärtat sprängs av lycka när man ser dem.
    Tack, det där behövde jag verkligen verkligen höra! Tänk ändå vad mycket stöd och klokskap det finns på familjeliv.

Jag känner mig nojjig nu, tycker inte att mina test blir starkare och har inga symptom. Minns att jag inte fick symptom direkt med förra graviditeten heller, men den infon verkar jag inte kunna ta till mig. Ska nog boka ett tidigt VUL som du skriver Keabro. Men än är det för tidigt för det. Får bara hålla ut och försöka styra bort de värsta tankarna.
Svar på tråden Planerar och längtar efter syskon