• Fri 29 Jan 2021 11:08
    815 visningar
    8 svar
    8
    815

    Föräldrapenning och sgi, hur kollar man upp detta?

    Hej! Jag och sambon vill börja försöka skaffa barn om några månader. Jag har slutat på mina p-piller för att få koll på min menscykel och börjat ta lite vitaminer, folsyra osv. Även börjat äta bättre mat. Men det jag undrar över är det praktiska. Jag har snart pluggat färdigt och har under tiden jobbat en del. Innan jag började plugga så jobbade jag heltid. Men jag undrar nu över SGI och föräldrapenning. Hur gör man för att kolla upp detta? Jag vet att man kan räkna ut det själv på olika sidor osv men jag får inte ordentlig koll på det. Kan man ringa någonstans och ta reda på hur det ser ut för just mig?

    Behöver inga personliga åsikter om att jag borde jobba ett år innan osv, skulle jag få minsta möjliga föräldrapenning skulle vi klara oss bra ändå pga sambons lön. Men man vill ju gärna ha lite mer koll ändå innan man börjar. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Föräldrapenning och sgi, hur kollar man upp detta?
  • Fri 29 Jan 2021 11:25
    #1

    Allt du letar finns det svar på: fk.se

  • Anonym (H)
    Fri 29 Jan 2021 11:30
    #2

    Med mer info kan jag hjälpa dig.

    Hur länge arbetade du heltid innan studier?

    Har du glapp mellan jobb och studier?

    Har du tagit CSN på heltid hela studietiden?

    Om du inte tagit csn, när började du studera och vilken period hade du inte csn?

    Har du arbete att återgå till efter studierna?

  • Fri 29 Jan 2021 11:48
    #3

    Jag jobbade heltid under minst 6 månader som vikarie och därefter jobbade jag fortfarande en hel del som timvikarie fram tills jag började studera. Ett par månader in i studierna tog jag dock en paus från att jobba under ett helt år. Jag hade alltså inget glapp mellan jobb och studier. Sedan började jag jobba igen som timvikarie men antal pass i månaden har varierat mycket. Allt mellan 2 pass i månaden till över heltid under sommarmånaderna. Jag har tagit fullt CSN lån under hela min studietid. eftersom jag endast är timvikarie har jag inget jobb som jag med säkerhet kan säga att jag kan gå tillbaks till. Men jag planerar att söka nytt jobb under föräldraledigheten, inom lin utbildning.

  • Fri 29 Jan 2021 11:52
    #4

    Saken är att jag hade viljat veta hur det ser ut för mig just nu men jag har ju tjänat väldigt olika de senaste åren så jag har just nu ingen aning om vad jag skulle kunna få ut eller vad mina förutsättningar är. Kan man inte ringa någonstans och fråga det eller få prata med någon...?

  • Fri 29 Jan 2021 11:57
    #5

    Ring till försäkringskassan.

  • Anonym (Aaaa)
    Fri 29 Jan 2021 12:01
    #6
    Noslrac skrev 2021-01-29 11:52:59 följande:

    Saken är att jag hade viljat veta hur det ser ut för mig just nu men jag har ju tjänat väldigt olika de senaste åren så jag har just nu ingen aning om vad jag skulle kunna få ut eller vad mina förutsättningar är. Kan man inte ringa någonstans och fråga det eller få prata med någon...?


    Jo, du kan såklart ringa till försäkringskassan och höra hur det kan se ut för just dig. Det finns även mycket generell info på deras hemsida.
  • Anonym (H)
    Fri 29 Jan 2021 12:53
    #7
    Noslrac skrev 2021-01-29 11:52:59 följande:

    Saken är att jag hade viljat veta hur det ser ut för mig just nu men jag har ju tjänat väldigt olika de senaste åren så jag har just nu ingen aning om vad jag skulle kunna få ut eller vad mina förutsättningar är. Kan man inte ringa någonstans och fråga det eller få prata med någon...?


    Jag kan ge dig en lång förklaring senare idag.

    Fks kundtjänst kommer inte kunna ge dig ett svar.

    Om du vill veta exakt hur det blir måste de utreda din sgi, och det vet jag inte om de gör om man inte söker ersättning.

    Ring dem och kolla. Men jag tror tyvärr inte du kan få ett svar.

    Däremot kan de svara på hur allt fungerar så att du förhoppningvis kan räkna ut själv hur det blir
  • Anonym (H)
    Fri 29 Jan 2021 19:23
    #8
    Noslrac skrev 2021-01-29 11:48:10 följande:

    Jag jobbade heltid under minst 6 månader som vikarie och därefter jobbade jag fortfarande en hel del som timvikarie fram tills jag började studera. Ett par månader in i studierna tog jag dock en paus från att jobba under ett helt år. Jag hade alltså inget glapp mellan jobb och studier. Sedan började jag jobba igen som timvikarie men antal pass i månaden har varierat mycket. Allt mellan 2 pass i månaden till över heltid under sommarmånaderna. Jag har tagit fullt CSN lån under hela min studietid. eftersom jag endast är timvikarie har jag inget jobb som jag med säkerhet kan säga att jag kan gå tillbaks till. Men jag planerar att söka nytt jobb under föräldraledigheten, inom lin utbildning.


    När försälringskassan räknar ut sgi så räknar de på förväntad kommande inkomst.

    När du arbetat på annat sätt än tillsvidare, med andra ord korta vikariat eller timme, så räknar de sex månader bakåt ocj räknar ut ett snitt på den lönen.

    I ditt fall har du skyddat sgi med studier. Tiden du studeras hoppas alltså över, förutsatt att du inte tjänat bättre under studietiden, när din sgi ska räknas ut.

    Så det du kan göra är att titta på vad du tjänade de sex sista månaderna innan du började Studera. Detta är det som skall ligga till grund för din sgi.

    Du uttrycker att du inte arbetade heltid sista tiden före studierna, men jag utgår från att du ändå arbetat den mängd som krävs för att vara försäkrad för en sgi.

    Det du bör kolla upp är om du uppfyller 240-dagarsvillkoret. Detta är jag osäker på.

    Du beskriver dock att du inte är gravid ännu? Och du har snart pluggat färdigt?

    Om du nu skulle få en tillsvidareanställning så kommer din sgi direkt bygga på den lönen. Oavsett om du bara hinner vara anställd en dag innan barnet föds. Eftesom din förväntade inkomst i framtiden är den du har på din tillsvidareanställning. Samma sak gäller vid vikariat som pågår i minst sex månader.

    Du bör vara mycket noga med att skriva in dig på arbetsförmedling när dina studier är slut nu. Dagen efter att studierna avslutas. Du kan anmäla dig innan detta och gör det via nätet. Så verkligen inte svårt. Gör du inte det så nollad du din sgi direkt.
Svar på tråden Föräldrapenning och sgi, hur kollar man upp detta?