• Anonym (Gabriel gräslök)

Finansiera bilköp

Efter en separation från ett förhållande med dålig ekonomi utan några marginaler har jag äntligen kommit på rätt köl igen. Köpt en billig bostad, har endast bolån, övriga lån betalade. Inga betalningsanmärkningar. Jag har dock typ noll och intet vad gäller sparande. Det håller jag på att bygga upp nu. MEN jag är i behov av en ny bil och ganska akut eftersom den nuvarande hålls ihop av silvertejp och snören.

Jag har just nu inget att lägga i kontantinsats för ett billån och jag kan inte vänta tills jag har det. Jag funderar på att ta ett vanligt privatlån och köpa en bil rakt av. Jag vet att räntan inte är den bästa (min bank ligger runt 5%-7%) för privatlån. Jag är fast anställd, får ut 27500 kr efter skatt och när alla utgifter är betalda, inklusive oförutsedda utgifter har jag lite drygt 6800 kr kvar.

Har någon några bra tips? Tänkte mig att bilen max får kosta 100 000 - 150 000. Som jag också skrev - spara ihop är inte ett alternativ just nu för jag kommer inte hinna det innan min gamla bil klappar ihop.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-29 15:15
    Jag var nog lite otydlig när jag sa fasta utgifter. Jag menade ALLA utgifter som kommer regelbundet, även mat och bensin även om de kanske inte räknas till fasta kostnader direkt.

• Svar på tråden Finansiera bilköp
  • Kjell2

Har du låneutrymme kvar på bostaden är det vanligtvis bästa sättet att finansiera. 

• fjanten

Och hur mycket MÅSTE du ha en bil då? Och MÅSTE det vara en i den prisklassen? Dina marginaler är ju oerhört små, så en bil för 100-150k låter fantastiskt korkat.

fjanten skrev 2021-01-29 13:12:25 följande:

Och hur mycket MÅSTE du ha en bil då? Och MÅSTE det vara en i den prisklassen? Dina marginaler är ju oerhört små, så en bil för 100-150k låter fantastiskt korkat.

Om du hade läst så förstår du nog att jag måste ha en bil och att den jag har inte överlever så länge till. Jag skrev också att den MAX får kosta 100 - 150k. Avseende marginalerna så är de betydligt större än jag haft på många år. Att ha nästan 7000 kvar varje månade är iaf för mig inte en liten marginal.
    Kjell2 skrev 2021-01-29 13:11:20 följande:

Har du låneutrymme kvar på bostaden är det vanligtvis bästa sättet att finansiera. 

Hur vet jag det? Det är mitt första bostadsköp och jag har först nu samlat huvudet efter separationen och börjat ordna upp vardagen.
  • Kjell2

Ett alternativ om finansiering är besvärligt är att hyra/leasa. Finns nackdelar med det också så kolla noga upp.

• Kjell2
    Anonym (Gabriel gräslök) skrev 2021-01-29 13:29:56 följande:
    Hur vet jag det? Det är mitt första bostadsköp och jag har först nu samlat huvudet efter separationen och börjat ordna upp vardagen.
    Prata med din bank. 85% belåning brukar vara max.
  • Gryntroll

Tänk igenom bilköpet ordentligt!
    Det tillkommer en massa även efter köpet även om du köper en bil som är i bra skick.

Jag köpte ganska nyligen en begagnad bil och hade egentligen tänkt betala hela kontakt, MEN det blev faktiskt billigare att delvis ta bilhandlarens lån.

De hade paketerat det som så att tog man deras finansiering fick man serviceavtal och betydligt mycket billigare försäkring. De binder ju kunderna till sig på så sätt och det ska man ju vara medveten om (ex evt säga upp serviceavtal efter att de "dyra servicarna" har genomförts om man ändå tänker sälja bilen innan det är dags för nästa stora service), men faktum kvarstår att för mig blev det billigare att ta en del av finansieringen med deras lån.

Med det sagt, så vet jag inte om det hade varit lika fördelaktiktigt om jag varit tvungen att finansiera hela bilen på samma sätt. Men kan ju vara värt att kolla upp om det finns liknande paket med serviceavtal och försäkring som gör att de totala kostanderna blir lägre.

Kolla upp finanseringen av bilen, skatt, kostander för service och försäkring och jämför på x antal år. Det är inte bara inköpspriset som avgör

Gryntroll skrev 2021-01-29 13:32:37 följande:

Tänk igenom bilköpet ordentligt!

Det tillkommer en massa även efter köpet även om du köper en bil som är i bra skick.

Jag köpte ganska nyligen en begagnad bil och hade egentligen tänkt betala hela kontakt, MEN det blev faktiskt billigare att delvis ta bilhandlarens lån.

De hade paketerat det som så att tog man deras finansiering fick man serviceavtal och betydligt mycket billigare försäkring. De binder ju kunderna till sig på så sätt och det ska man ju vara medveten om (ex evt säga upp serviceavtal efter att de "dyra servicarna" har genomförts om man ändå tänker sälja bilen innan det är dags för nästa stora service), men faktum kvarstår att för mig blev det billigare att ta en del av finansieringen med deras lån.

Med det sagt, så vet jag inte om det hade varit lika fördelaktiktigt om jag varit tvungen att finansiera hela bilen på samma sätt. Men kan ju vara värt att kolla upp om det finns liknande paket med serviceavtal och försäkring som gör att de totala kostanderna blir lägre.

Kolla upp finanseringen av bilen, skatt, kostander för service och försäkring och jämför på x antal år. Det är inte bara inköpspriset som avgör

Får göra det. När jag jämfört och tittat på lånekostnaderna har bilhandlarnas lån alltid legat sämre då den effektiva räntan ligger på över 9%.
    Kjell2 skrev 2021-01-29 13:31:46 följande:

Prata med din bank. 85% belåning brukar vara max.

Då är det väl kört där med då jag köpte lägenheten i november förra året. Har nästan inte betalat av något ännu.
  • Anonym (.)

Jag befinner mig i ungefär samma sits som du.
    Jag har inte mycket sparat, än men stretar på.

Och jag behöver bil eftersom det saknas kommunikationer här.
    Det jag gör är att inte satsa stort och dyrt utan jag köper begagnade bilar för runt 10k, de är alltid nybesiktade så de rullar i alla fall ett år om inget akut händer.

Det ger en kapitalkostnad på ungefär 1000 kr i månaden. Det finns inte ett enda lån eller leasingkontrakt som motsvarar det.

Nej, det är inte så roligt att köra runt i bensinslukande skrothögar men det ger mig tid att spara ihop till den kontantinsats som behövs för att inte ruinera mig på dyra lån.

Om senast 2 år har jag så mycket att jag kan köpa huset jag hyr. (Känner ägaren och jag får huset för halva marknadsvärdet). Det gör att jag den dag jag äger huset kommer att kunna belåna huset och köpa mig en vettigare bil. Så jag härdar ut i mina skrothögar.

Jag var nog lite otydlig när jag skrev fasta utgifter. Jag menade ALLA utgifter som kommer regelbundet, även mat och bensin även om de kanske inte räknas till fasta kostnader direkt.

• Anonym (Ökat i värde?)
    Anonym (Gabriel gräslök) skrev 2021-01-29 13:45:33 följande:

Då är det väl kört där med då jag köpte lägenheten i november förra året. Har nästan inte betalat av något ännu.

Bostaden kan ha ökat i värde sedan november även om du inte betalt av så mycket av lånet. Beror lite på var du bor. Du kan komma likvärdiga lägenheter på blocket och se vad de ligger ute för.
Svar på tråden Finansiera bilköp