Finansiera bilköp
Efter en separation från ett förhållande med dålig ekonomi utan några marginaler har jag äntligen kommit på rätt köl igen. Köpt en billig bostad, har endast bolån, övriga lån betalade. Inga betalningsanmärkningar. Jag har dock typ noll och intet vad gäller sparande. Det håller jag på att bygga upp nu. MEN jag är i behov av en ny bil och ganska akut eftersom den nuvarande hålls ihop av silvertejp och snören.
Jag har just nu inget att lägga i kontantinsats för ett billån och jag kan inte vänta tills jag har det. Jag funderar på att ta ett vanligt privatlån och köpa en bil rakt av. Jag vet att räntan inte är den bästa (min bank ligger runt 5%-7%) för privatlån. Jag är fast anställd, får ut 27500 kr efter skatt och när alla utgifter är betalda, inklusive oförutsedda utgifter har jag lite drygt 6800 kr kvar.
Har någon några bra tips? Tänkte mig att bilen max får kosta 100 000 - 150 000. Som jag också skrev - spara ihop är inte ett alternativ just nu för jag kommer inte hinna det innan min gamla bil klappar ihop.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-29 15:15
Jag var nog lite otydlig när jag sa fasta utgifter. Jag menade ALLA utgifter som kommer regelbundet, även mat och bensin även om de kanske inte räknas till fasta kostnader direkt.