• Anonym (Anon)

Om din partner hade tappat lusten

Om din partner hade tappat lusten och inte länge ville ha sex alls, eller bara ha sex väldigt sällan, skulle du då ha lämnat förhållandet eller inte? Motivera gärna ditt svar i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din partner hade tappat lusten
  • SweeneyToad

Jag förstår mig inte på detta-alls. Man är väl tillsammans för att man älskar personen, inte för att få ligga? 

• Anonym (ak)

Jag har varit där när min man gick på ångest tabletter efter att ha gått in i väggen, tabletterna tog all sexlust. Även om sex är mycket så är det inte allt.

Jag är även där nu, efter att ha fått barn och minimalt med sömn en längre tid så finns inte orken eller engagemanget från min sida. Jag saknar däremot mitt sexliv och min lust och vill inget hellre än att det ska komma tillbaka.

Jag hoppas självklart att min man står fast vid min sida nu när det är jag som inte har lusten. Men man kan aldrig ta en annan människa gör givet.

• Anonym (L)
    SweeneyToad skrev 2021-01-30 15:48:47 följande:

Jag förstår mig inte på detta-alls. Man är väl tillsammans för att man älskar personen, inte för att få ligga? 

Har du missat att sex är ett av sätten att uttrycka sin kärlek på i parrelationer? För de allra flesta är sex en otroligt viktig del av förhållandet. Sex och känslor är vad som skiljer en platonisk vänskapsrelation från ett förhållande och de flesta människor vill ha sex så det blir ju då rätt svårt att vara i ett förhållande med en person som inte vill ha det. Det går inte bara att trycka sin sexlust åt sidan. Då måste man antingen få ligga med andra eller så kommer förhållandet att ta slut, förr eller senare.
  • Anonym (L)

Om lusten bara var borta tillfälligt pga mycket bråk eller av annan orsak så hade jag nog härdat ut, om vi försökte göra något åt saken. Om det däremot inte hade blivit bättre eller om lusten var borta för alltid så hade jag helt klart gjort slut. Kan inte och vill inte leva med en människa som inte längre har intresse för sex då sex är en viktig del av ett förhållande för mig.

Sex är inte allt men sex är en av delarna som måste stämma i ett förhållande, i alla fall för min del.

• Anonym (L)

Jag röstade förresten på att jag hade gjort slut. Är en kvinna.

• Anonym (C)
    Anonym (L) skrev 2021-01-30 16:02:07 följande:

Har du missat att sex är ett av sätten att uttrycka sin kärlek på i parrelationer? För de allra flesta är sex en otroligt viktig del av förhållandet. Sex och känslor är vad som skiljer en platonisk vänskapsrelation från ett förhållande och de flesta människor vill ha sex så det blir ju då rätt svårt att vara i ett förhållande med en person som inte vill ha det. Det går inte bara att trycka sin sexlust åt sidan. Då måste man antingen få ligga med andra eller så kommer förhållandet att ta slut, förr eller senare.

Fast det beror väl en del på vad den minskade/obefintliga sexlusten beror på, tänker jag. Den minskade sexlusten kan ju bero på så många olika saker, sjukdom eller omständigheter i livet och inte att det är något fel på förhållandet egentligen. Då tror jag däremot att det är viktigt att ändå ha närhet med varandra och ta på varandra osv även om det är helt utan baktanke om sex. Dels för att det ändå är viktigt med närhet och kontakt men också för att det kan hjälpa till att kicka igång lusten.
  • Anonym (L)
    Anonym (C) skrev 2021-01-30 16:10:09 följande:

Fast det beror väl en del på vad den minskade/obefintliga sexlusten beror på, tänker jag. Den minskade sexlusten kan ju bero på så många olika saker, sjukdom eller omständigheter i livet och inte att det är något fel på förhållandet egentligen. Då tror jag däremot att det är viktigt att ändå ha närhet med varandra och ta på varandra osv även om det är helt utan baktanke om sex. Dels för att det ändå är viktigt med närhet och kontakt men också för att det kan hjälpa till att kicka igång lusten.

Det var därför jag skrev, i mitt inlägg just ovanför, att jag troligen hade härdat ut om lusten bara var borta tillfälligt och vi försökte göra något åt saken.

Tolkar dock omröstningsfrågan som att sexlusten kanske varit borta ett tag och inte verkar komma tillbaka. Därav röstade jag på att jag hade gjort slut.
  • Kungsholmsbo

Jag hade inte gjort slut om allt annat funkade bra mellan oss. Jag hade nog haft ngt vid sidan av och fortsatt vardagslivet med min man.

• Anonym (L)
    Kungsholmsbo skrev 2021-01-30 16:19:28 följande:

Jag hade inte gjort slut om allt annat funkade bra mellan oss. Jag hade nog haft ngt vid sidan av och fortsatt vardagslivet med min man.

Du menar alltså att du hade varit otrogen mot honom? För det är ju inte säkert att han hade gått med på att du ligger med någon annan, såvida ni nu inte redan har diskuterat den saken.
  • SweeneyToad
    Anonym (L) skrev 2021-01-30 16:02:07 följande:
    Att man ligger med varandra i parrelationer handlar för det mesta inte om att älska/making love, utan att man bara har ett behov av att ligga, så därför gör man det med partnern(eller någon annan än partnern om man är otrogen).

Sex är inte bara i kärleksrelationer, har du hört talas om friends with benefits?  
Svar på tråden Om din partner hade tappat lusten