• Anonym (Komplicerat)

Låta vuxet barn flytta hem?

Ert barn har bott hemifrån 5 år, har 3 djur, ingen ekonomi just nu. Han vill flytta hem till ensamstående mamma med 4 minderåriga barn.

Det finns inget ledigt rum då vi flyttat från barndomshuset till ett boende som redan är trångt.

Han är slarvig med städning, dålig attityd och psykisk ohälsa samt ett förflutet som missbrukare och har även ett kriminellt förflutet.

Hur hade ni tänkt? Agerat?

• Svar på tråden Låta vuxet barn flytta hem?
  • Anonym (Huvva!)

Aldrig i livet! Inte ur en enda aspekt är det bra för nån av de inblandade. Han får klara sig själv, flytta vart han vill, gå till soc. , men "hem"- icke.

• Frontline

Jag flyttade hem till mamma under en tid när jag var vuxen och vart arbetslös men det fanns ju plats hos dom.

Vet inte hur dom skulle ha ställt sig till om jag vore som din son men jag tror att dom skulle ha hjälpt mig komma på fötter igen..

Hur jag själv kommer göra om den dagen mina barn flyttar och vill komma hem igen får jag ta ställning till då
    men det är ju mina barn så jag antar att jag hjälper dom så gott man kan..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (eee)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2021-01-30 18:36:09 följande:

Ert barn har bott hemifrån 5 år, har 3 djur, ingen ekonomi just nu. Han vill flytta hem till ensamstående mamma med 4 minderåriga barn.

Det finns inget ledigt rum då vi flyttat från barndomshuset till ett boende som redan är trångt.

Han är slarvig med städning, dålig attityd och psykisk ohälsa samt ett förflutet som missbrukare och har även ett kriminellt förflutet.

Hur hade ni tänkt? Agerat?

Du skriver ju själv att det inte finns plats? Det är liksom steg ett. Så redan där går det ju inte. 

Men låter om om han behöver hjälp så du kanske måste stötta i att ordna hjälp via kommunen/vården. 
  • Anonym (J)

Jag skulle inte ha låtit honom flytta in eftersom det finns ingen plats och han är slarvig med städning, dålig attityd och psykisk ohälsa mm och 4 det finns mindenåriga barn.

De mindre barnens trygghet är viktigare.

Om han betedde sig bättre och det fanns plats skulle det vara annorlunda.

• Anonym (T)

Ja, jag hade tillåtit mitt barn att flytta hem igen om det behövde det.

• Anonym (Men)

Det är ditt barn du skriver om!

Du skriver att han har haft psykisk ohälsa och då är det inte ovanligt att hamna snett.

Men de facto att ni har trångt skulle jag låta det vara en nödlösning en kort period men hjälpa honom komma på fötter. Dvs se till att han har ngnstanns att ta vägen!

Vad är det för djur?

• Anonym (??)

Aldrig i helvete - människan behöver tydligen hjälp och du påstår dig ha minderåriga barn!!!! 
    Hur har du hamnat i en sådan situation??

• Törstiga tuppen

Ja, jag hade låtit mitt barn flytta hem om den riskerar att bli hemlös. Hade jag haft dåligt med plats hade det blivit en madrass på golvet. Hemlöshet hade ökat risken att falla tillbaka i kriminalitet och missbruk och det hade jag gjort allt jag kan för att undvika. Mina barn är mina tills dagen jag dör.

• Anonym (Komplicerat)

Det är lätt hänt att hamna i en sådan situation.

Sonen har en annan pappa än mina två yngsta , sen har jag även de två yngstas halvsyskon på heltid.

Min son hamnade i fel sällskap då han bodde varannan vecka hos sin far inne i stan.

Just nu har han varit på behandling och fått jobb samt bostad genom soc. Han vill bo hos mig men jag tror inte det blir bra för de hemmavarande barnen då de är beroende av lugn och ro samt rutiner och struktur.

De två äldsta ( mina fosterbarn) har förlorat sina föräldrar inom loppet av 3 år och mår inte superbra, mina två yngsta har förlorat sin pappa.

Min son har bott hemifrån 5 år och under de åren har han gjort många saker som gör att han idag lever under hot.

Flyttar han hem hit kommer vi andra gå på tå och vara rädda för om hans gamla vänner dyker upp på trappen.

Men i en perfekt värld så hade han fått flytta hem om han skötte sig.

Frågan är om jag har något att ge honom.

Djur : 2 större hundar och en katt

Svar på tråden Låta vuxet barn flytta hem?