Skolplikten.
Det är väldigt svårt med sådana situationer. Har själv haft hemmasittande barn (npf-diagnos och skolgång som inte fungerande och där skolan inte gjorde "rätt" saker). Arbetar själv som specialpedagog så jag var på dem som en uv om saker de borde göra men just den skolan förmådde inte. Blev orosanmälningar runt detta men Soc kunde konstatera att vi föräldrar var de som drev på och gjorde allt man skulle medan skolan stod sig ganska slätt (det var skolan som anmälde). Vi hade stöd från BUP, föräldrastöd osv. Vi hade allt som samhället kan erbjuda, ändå mådde barnet dåligt och hela högstadiet gick åt skogen. Mitt barn gick ut med 0 betyg! Ett riktigt nederlag för den skolan.
Just för att jag jobbar inom skolan själv så vet jag ändå hur svårt det här är, även om jag tycker de kunde ha arbetat på ett lite bättre sätt.
Vad jag menar med min text är att för vissa elever så tar tiden slut, man går ut 9an och det kan se ut som att "ingen gjorde något", även om det gjordes massor av försök med olika saker. (min son mår idag toppen och läser på folkhögskola och han trivs bättre än han någonsin gjort i skolan).
Vad gör den här personen nu TS? Barn som gått ut åk 9 utan betyg och sen ska gå gymnasiet får ju läsa på IM, för att göra färdigt sina grundskolebetyg.