• Anonym (Orolig)

Normalt att mensen hoppar över en månad?! HJÄLP

Den här månaden har jag inte fått mens, om mensen inte kommer idag men det lär den inte göra då jag alltid känner det innan. Det har hänt att mensen hoppade över en månad för några år sedan men då var det i februari månad vill jag minnas, och det hade med störst sannolikhet att göra med att det är färre dagar i februari.

Har tidigare haft strul med mensen men då har det handlat om att jag blödde mindre än innan. Tagit hormontester vid två tillfällen och med några år emellan och de visade att jag har ett lågt AMH värde för min ålder, som sjunkit snabbt. Oklart om detta har med det att göra.

Finns det någon här som också haft mens som hoppat över en månad? Är det normalt?! Jag tar inget preventivmedel och jag är absolut inte gravid (inte haft sex på typ 1 år)

Är så rädd att detta är förklimakteriet eller något, jag är alldeles för ung för att mista min förmåga att bli gravid! Är trots allt bara 26 år men olyckligtvis har jag lågt AMH och då spelar det väl ingen roll hur ung jag än må vara

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Normalt att mensen hoppar över en månad?! HJÄLP
  • Anonym (Privat)

"Hoppa över" är egentligen fel uttryckt. Mensen styrs av äl. Om man haft äl så kommer mensen när den ska. Om äl var mycket senare är den brukar kommer mensen ändå när den ska eftersom tiden mellan äl och mens inte ändras. Mensen upplevs då "sen", men är egentligen inte det. Det var äl som var sen. Och så finns det ju nästa anledning som är utebliven äl. Då har man ingen aning när mensen kommer. Till slut kommer den dock. Eftersom du har lågt AMH är det ju inte omöjligt att du inte haft äl denna cykel. Tycker du ska kolla alla värden så du har ett hum om din fertilitet den dagen du ev. vill försöka bli gravid.

Gå och kolla upp dig hos en privat gynläkare.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Privat) skrev 2021-01-31 14:36:55 följande:

"Hoppa över" är egentligen fel uttryckt. Mensen styrs av äl. Om man haft äl så kommer mensen när den ska. Om äl var mycket senare är den brukar kommer mensen ändå när den ska eftersom tiden mellan äl och mens inte ändras. Mensen upplevs då "sen", men är egentligen inte det. Det var äl som var sen. Och så finns det ju nästa anledning som är utebliven äl. Då har man ingen aning när mensen kommer. Till slut kommer den dock. Eftersom du har lågt AMH är det ju inte omöjligt att du inte haft äl denna cykel. Tycker du ska kolla alla värden så du har ett hum om din fertilitet den dagen du ev. vill försöka bli gravid.

Gå och kolla upp dig hos en privat gynläkare.

Tack för svar! Mensen har inte dykt upp än :( har bara lätt blodiga flytningar till och från.

Är så orolig över min fertilitet så jag vill bara gråta

Jag ska beställa ett nytt test tänkte jag, men vågar knappt med tanke på hur snabbt AMH sjunkit hittills..
  • Anonym (yfu)

Att mensen hoppat över tidigare beror inte på någon dag mindre i februari.

Det är inte konstigt om mensen hoppar över en månad heller. Inte heller att förändra blödningsmönster behöver betyga att något är fel.

Men du är orolig och att ta nya prover samt diskutera med fertilitetsläkare vore nog bra för dig :)

• Anonym (Orolig)
    Anonym (yfu) skrev 2021-02-01 15:51:55 följande:

Att mensen hoppat över tidigare beror inte på någon dag mindre i februari.

Det är inte konstigt om mensen hoppar över en månad heller. Inte heller att förändra blödningsmönster behöver betyga att något är fel.

Men du är orolig och att ta nya prover samt diskutera med fertilitetsläkare vore nog bra för dig :)

Förra gången den hoppade över är jag ganska säker att det berodde på att februari är en kort månad (min cykel är ca 35-40 dagar) samt att jag nyligen hade fått hjälp med att få tillbaka mensen pga tidigare preventivmedel. Detta var ca 4 år sedan. Annars har jag aldrig någonsin varit med om att mensen hoppar över en månad, nu är jag väldigt orolig pga detta då jag dessutom har lågt AMH som sagt.

Vad kan läkare göra förutom att konstatera att mitt AMH är lågt?
  • Anonym (Privat)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-01 15:43:08 följande:
    Tack för svar! Mensen har inte dykt upp än :( har bara lätt blodiga flytningar till och från.
    Är så orolig över min fertilitet så jag vill bara gråta smile4.gif
    Jag ska beställa ett nytt test tänkte jag, men vågar knappt med tanke på hur snabbt AMH sjunkit hittills..
    Du bör testa mer än just bara AMH. Hela slurven med FSH, LH, prolaktin  och progesteron. Först då kan du få en uppfattning om hur din fertilitet är. 
  • Anonym (Hej)

Hej! Jag vet tyvärr inte svaret på din fråga men jag har precis också startat en tråd om mens och såg att du skrev att du tog hormontest när du hade väldigt lite mens? Det är det jag har nu helt plötsligt knappt blödigt något på två månader. Vart vände du dig och vad innebär det??

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Privat) skrev 2021-02-01 16:49:28 följande:

Du bör testa mer än just bara AMH. Hela slurven med FSH, LH, prolaktin  och progesteron. Först då kan du få en uppfattning om hur din fertilitet är. 

Har gjort alla de testerna. FSH är normalt och har varit oförändrat de gångerna jag testat, AMH har dock sjunkit snabbt och prolaktin-värdet var för lågt men de andra proverna var normala.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hej) skrev 2021-02-01 17:01:04 följande:

Hej! Jag vet tyvärr inte svaret på din fråga men jag har precis också startat en tråd om mens och såg att du skrev att du tog hormontest när du hade väldigt lite mens? Det är det jag har nu helt plötsligt knappt blödigt något på två månader. Vart vände du dig och vad innebär det??

Jag beställde ett fertilitetspaket via werlabs. Det kostar någon tusenlapp men i det ingår alla nödvändiga tester för att kolla sin fertilitet, samt att det ingår en bedömning av en läkare men enligt min erfarenhet är det ingen gynekolog som skriver en bedömning utan en allmänläkare som hänvisar vidare till gynekolog som man själv får kontakta.
Svar på tråden Normalt att mensen hoppar över en månad?! HJÄLP