Inlägg från: Anonym (Privat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Privat)

Normalt att mensen hoppar över en månad?! HJÄLP

"Hoppa över" är egentligen fel uttryckt. Mensen styrs av äl. Om man haft äl så kommer mensen när den ska. Om äl var mycket senare är den brukar kommer mensen ändå när den ska eftersom tiden mellan äl och mens inte ändras. Mensen upplevs då "sen", men är egentligen inte det. Det var äl som var sen. Och så finns det ju nästa anledning som är utebliven äl. Då har man ingen aning när mensen kommer. Till slut kommer den dock. Eftersom du har lågt AMH är det ju inte omöjligt att du inte haft äl denna cykel. Tycker du ska kolla alla värden så du har ett hum om din fertilitet den dagen du ev. vill försöka bli gravid.

Gå och kolla upp dig hos en privat gynläkare.

• Anonym (Privat)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-01 15:43:08 följande:
    Tack för svar! Mensen har inte dykt upp än :( har bara lätt blodiga flytningar till och från.
    Är så orolig över min fertilitet så jag vill bara gråta smile4.gif
    Jag ska beställa ett nytt test tänkte jag, men vågar knappt med tanke på hur snabbt AMH sjunkit hittills..
    Du bör testa mer än just bara AMH. Hela slurven med FSH, LH, prolaktin  och progesteron. Först då kan du få en uppfattning om hur din fertilitet är. 
  • Anonym (Privat)

Ta alla prover igen du och gör VUL där läkaren räknar antal synliga äggblåsor på varje äggstock. Lågt AMH redan nu kan betyda tidigt klimakterium, men ska ju följas upp förstås. 

• Anonym (Privat)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-01 18:59:55 följande:
    Måste de räkna äggblåsorna för att vara säkra? Trodde det räckte med blodprov
    Nej, antal synliga äggblåsor säger en hel del om ens fertilitet. Vid en infertilitetsutredning görs alltid det och inför IVF för att se förutsättningarna. Syns bara 2-3 är tex chansen vid IVF rätt låg. Skulle då dessutom FSH vara högt och AMH lågt får man kanske inte ens göra IVF. Läkaren kan dessutom se om äl är på g beroende på när i cykeln man gör VUL. Så endast blodprov säger inte allt.
Svar på tråden Normalt att mensen hoppar över en månad?! HJÄLP