• Anonym (Preggo)

Han läser inte på om föräldraskap och graviditet

Hej,

4 månader kvar till förlossning och maken har varken googlat eller läst på något. Inte ens broschyrerna från Mvc. Är detta vanligt?

Jag känner en oro kring detta. Vi ska ha barn, det största som kommer hända oss och kanske helt omkullkastar våra liv och han verkar inte vilja ta reda på något?

När jag frågade säger han bara att det är massa tid kvar och att det löser sig på vägen. Men det känns redan som det är jag som kommer vara den som kommer få lösa detta och den som sitter påläst :( jag känner mig så ensam i detta som vi både egentligen delar och jag är rädd. Känns så utlämnande.

Barnet är efterlängtat av oss båda så jag fattar inte varför han inte läser på eller visar intresse för vad som sker eller kommer bli.

Trodde verkligen inte det skulle bli så. Känner inte igen honom. Trodde vi skulle dela detta.

Han är lugn och glad men verkar ganska obrydd. Bör jag vara orolig? Jag behöver honom i detta!!

• Svar på tråden Han läser inte på om föräldraskap och graviditet
  • Tow2Mater

Vad ska han läsa på om?

Jag gissar du har redan deklarerat du ska amma, och ha fl-ledigt forsta året pga amning, så han har ju gott om tid.

• Anonym (J)

Barnet kommer lära er att vara föräldrar. Inget ni behöver läsa på om innan. Försök ta det lite lugnt.

• Anonym (Emma)

Låter som en bra strategi att ta det som det kommer tycker jag.

• Anonym (Anna)

Jag känner igen mig i allt du skriver. Nu har vi två barn, 6 och 3 år. För att vara ärlig, det är JAG som roddat i all logistik gällande barnen från start. Från graviditeten till numera extrakläder på förskolan, inköp av regnkläder osv. MEN, han är en fantastisk pappa. Han är engagerad och närvarande, vi delar hämtning/lämning och alla hushållssysslor och vi lever ett väldigt jämställt liv i stort. Men han har absolut noll koll på när dottern ska till tandläkaren eller vilken skostorlek minstingen har. När jag var gravid hade han absolut noll koll och egentligen inget intresse, enligt honom i efterhand för att han inte kunde ta in det riktigt och förstå. Hursomhelst, ja jag tycker det suger lite att jag måste rodda i all logistik, å andra sidan har jag ett sånt kontrollbehov att jag inte riktigt tillåter honom att ta kontrollen heller. Det jag vill säga, att han inte läser böcker om graviditet betyder inte att han blir en dålig pappa.

• Anonym (Vad?)

Men vad ska han läsa på om? Jag läste inte på innan och då är jag kvinna. Min erfarenhet är att de som läst på, haft det tufft med förväntningar och en verklighet som inte alls följde handboken. Vår strategi har hela tiden varit att ta det som det kommer. Har funkat utmärkt.

• Anonym (Elin)

Jag förstår dig TS. Tror tyvärr att de flesta män är sådana. De kan liksom inte sätta sig in i något som inte berör dom direkt, fysiskt.

När det gäller att läsa på så tror jag att TS menar att sätta sig in i och kunna diskutera hur stor bebisen är varje vecka/månad. Vad det är som utvecklats just nu på bebisen i magen. Sätta sig in i hur förlossningen kan bli. Vart man ska föda, vilket sjukhus. Vilka smärtstillande som finns. Kunna diskutera känslor och förväntningar man har. Sätta sig in i vad som händer efter förlossningen. Man ska ju på återbesök, göra hörseltest och pku-prov. Hur man sköter bebisens hygien. Man ska välja BVC och mycket mer.

De flesta kvinnor jag känner har på många sätt gjort denna resa helt själva och bollat tankar och funderingar med sina väninnor och med sin mamma. Mannen mest bara hänger på, fast han själv velat ha barnet.

Men ska han planera en resa med grabbarna, köpa en ny bil osv.... då jäklar går det bra att göra fullständig research innan, diskutera saken i oändlighet och ha koll på minsta eventuella detalj.

• Kvittning

Det är ju så sjukt tråkigt att läsa på om sådana saker. Man märker ju vad som funkar när barnet väl kommit. Jag visste ingenting om barn när vårt barn föddes och lärde mig allteftersom. Min man som har småsyskon som är ganska mycket yngre hade koll på hur man bytte blöjor i alla fall och mer kunskap än så krävdes faktiskt inte.

• Anonym (Elin)
    Kvittning skrev 2021-01-31 23:14:21 följande:

Det är ju så sjukt tråkigt att läsa på om sådana saker. Man märker ju vad som funkar när barnet väl kommit. Jag visste ingenting om barn när vårt barn föddes och lärde mig allteftersom. Min man som har småsyskon som är ganska mycket yngre hade koll på hur man bytte blöjor i alla fall och mer kunskap än så krävdes faktiskt inte.

Oj vad spännande. Så du mer eller mindre förträngde att du var gravid och när förlossningen började så liksom bara ploppade den ut?
  • Anonym (Gravid med nr 5)
    Tow2Mater skrev 2021-01-31 21:50:20 följande:

Vad ska han läsa på om?

Jag gissar du har redan deklarerat du ska amma, och ha fl-ledigt forsta året pga amning, så han har ju gott om tid.

Inte behöver man vara hemma ett helt år för att man ska samma...
Svar på tråden Han läser inte på om föräldraskap och graviditet