• CitronTulo

    Fartkamera?

    När en rad på ca 10 bilar, som alla kör ca 20 km för fort förbi en fartkamera, som fyrar av.. är det alltid den första bilen bara som fotas? Eller kan det vara fler? När knäpper kameran bilden när man passerar?

  • Svar på tråden Fartkamera?
  • Ruter

    De knäpper av bilden precis innan du passerar kameran. S kör alla för fort kommer de ta ett kort på varje bil i ledet som gör förfort.

  • Steven01

    Lite petig men det heter trafiksäkerhetskamera Glad
    Om man kör om en bil vid en kamera och båda bilarna är med på bilden avskrivs det alltid då man inte kan bevisa (i domstol) vilken av bilarna som körde för fort.

  • Relaxa75

    Jag har 2 frågor om fartkameror som kanske nån kan svara på.

    Hur mycket för fort behöver man köra för att den ska reagera?


    Är det en skröna att det inte finns kameror i alla boxar/fartkameror?

  • FtS70

    När jag var yngre körde en god vän och jag ofta för fort. Jag låg i rumpan på honom, hans bil fotades men min hanns aldrig med. Och innan ni frågar: han körde CD-skyltat.

  • Steven01
    Relaxa75 skrev 2021-02-05 16:05:51 följande:

    Jag har 2 frågor om fartkameror som kanske nån kan svara på.

    Hur mycket för fort behöver man köra för att den ska reagera?


    Är det en skröna att det inte finns kameror i alla boxar/fartkameror?


    Börja med att läsa inlägget ovanför.
  • Relaxa75
    Steven01 skrev 2021-02-05 16:42:19 följande:
    Börja med att läsa inlägget ovanför.
    Ingen har svarat på dom frågorna
  • Ruter
    Relaxa75 skrev 2021-02-05 16:05:51 följande:

    Jag har 2 frågor om fartkameror som kanske nån kan svara på.

    Hur mycket för fort behöver man köra för att den ska reagera?

    Är det en skröna att det inte finns kameror i alla boxar/fartkameror?


    Brukar vara typ 3-5km för fort. I dagens nya kameror finns det kameror i alla. Var de äldre varianten där de fick flytta runt kamerorna mellan de olika stolparna. Idag är det digitalt och finns alltså kameror i alla kameror. Däremot är de ju inte aktiva hela tiden. De är avstängda emellanåt och de tar då inte heller något foto. Man kan aldrig veta när de är avstängda elöernigång och finns ingen logik i när det är störst risk att fastna i en kameran.
  • Steven01
    Relaxa75 skrev 2021-02-05 18:16:57 följande:
    Ingen har svarat på dom frågorna
    Hade du läst inlägget hade du vetat att det inte heter fartkamera.
  • Steven01
    Ruter skrev 2021-02-05 20:16:31 följande:
    Brukar vara typ 3-5km för fort. I dagens nya kameror finns det kameror i alla. Var de äldre varianten där de fick flytta runt kamerorna mellan de olika stolparna. Idag är det digitalt och finns alltså kameror i alla kameror. Däremot är de ju inte aktiva hela tiden. De är avstängda emellanåt och de tar då inte heller något foto. Man kan aldrig veta när de är avstängda elöernigång och finns ingen logik i när det är störst risk att fastna i en kameran.
    Nja, dom reagerar direkt någon överskrider gällande hastighetsgräns. Sen om myndigheten utfärdar böter är en annan sak,
  • FtS70

    Är de fortfarande utmärkta med skyltar i Sverige? Så att man hinner sakta ner? Här hos oss är de mobila och flyttas ständigt...

  • Ruter
    Steven01 skrev 2021-02-05 21:16:56 följande:

    Nja, dom reagerar direkt någon överskrider gällande hastighetsgräns. Sen om myndigheten utfärdar böter är en annan sak,


    Nej de reagerar inte alls direkt inte alla iallafall. Ligger oftast mellan 3-5km över innan de reagerar.
    FtS70 skrev 2021-02-05 21:19:23 följande:

    Är de fortfarande utmärkta med skyltar i Sverige? Så att man hinner sakta ner? Här hos oss är de mobila och flyttas ständigt...


    Ja finns skyltar innan vilket jag kan tycka är väldigt idiotiskt. Varit bättre utan skyltar som varnar för kameror.
  • Steven01
    Ruter skrev 2021-02-05 21:40:01 följande:
    Nej de reagerar inte alls direkt inte alla iallafall. Ligger oftast mellan 3-5km över innan de reagerar.
    FtS70 skrev 2021-02-05 21:19:23 följande:

    Är de fortfarande utmärkta med skyltar i Sverige? Så att man hinner sakta ner? Här hos oss är de mobila och flyttas ständigt...


    Ja finns skyltar innan vilket jag kan tycka är väldigt idiotiskt. Varit bättre utan skyltar som varnar för kameror.
    Hur vet du det? Utgår du från hastighetsmätaren i din egen bil?
  • Steven01
    Ruter skrev 2021-02-05 21:40:01 följande:
    Nej de reagerar inte alls direkt inte alla iallafall. Ligger oftast mellan 3-5km över innan de reagerar.
    FtS70 skrev 2021-02-05 21:19:23 följande:

    Är de fortfarande utmärkta med skyltar i Sverige? Så att man hinner sakta ner? Här hos oss är de mobila och flyttas ständigt...


    Ja finns skyltar innan vilket jag kan tycka är väldigt idiotiskt. Varit bättre utan skyltar som varnar för kameror.
    Detta inlägg visar att du inte förstår syftet.
    Det heter inte fartkamera utan det heter trafiksäkerhetskamera just för att syftet är att öka säkerheten genom att sänka hastigheten och det uppnår man genom att sätta upp skyltar.
    Syftet är alltså inte som du tycks tro att sätta dit fortkörare.
  • Ruter
    Steven01 skrev 2021-02-05 21:59:57 följande:

    Detta inlägg visar att du inte förstår syftet.

    Det heter inte fartkamera utan det heter trafiksäkerhetskamera just för att syftet är att öka säkerheten genom att sänka hastigheten och det uppnår man genom att sätta upp skyltar.

    Syftet är alltså inte som du tycks tro att sätta dit fortkörare.


    Ja och skylten gör att folk vet att det kommer en kamera. De kör fort fram till skylten bromsar förbi kameran för att sen köra precis lika fort igen efter kameran fram till nästa kamera. Inte direkt så att säkerheten ökar för den korta sträckan då de sänker hastigheten.

    Och ja jag vet att det heter trafiksäkerhetskameror. Ingen stanns i mina inlägg har jag skrivit fartkameror. Jag har bara bedömt dem med kameror för det är just det dom är, kameror monterade efter vägen.
  • Ruter
    Steven01 skrev 2021-02-05 21:56:26 följande:

    Hur vet du det? Utgår du från hastighetsmätaren i din egen bil?


    Folk jag prata med som jobbar med dessa kameror.
  • Steven01
    Ruter skrev 2021-02-06 02:05:04 följande:
    Ja och skylten gör att folk vet att det kommer en kamera. De kör fort fram till skylten bromsar förbi kameran för att sen köra precis lika fort igen efter kameran fram till nästa kamera. Inte direkt så att säkerheten ökar för den korta sträckan då de sänker hastigheten.

    Och ja jag vet att det heter trafiksäkerhetskameror. Ingen stanns i mina inlägg har jag skrivit fartkameror. Jag har bara bedömt dem med kameror för det är just det dom är, kameror monterade efter vägen.
    Återigen har du fel, kanske antar du att alla andra gör som du? På sträckor med trafiksäkerhetskameror sänks hastigheten med 30%.
  • Ruter
    Steven01 skrev 2021-02-06 07:36:11 följande:

    Återigen har du fel, kanske antar du att alla andra gör som du? På sträckor med trafiksäkerhetskameror sänks hastigheten med 30%.


    Nu kör jag enligt föreskrivna hastigheter förutom via mitt jobb där jag lagligt passerar trafiksäkerhetskamerorm över gällande hastighetsbegränsning lagligt. Ser däremot väldigt ofta hur andra beter sig förbi dessa kameror.
  • Steven01
    Ruter skrev 2021-02-06 14:27:53 följande:
    Nu kör jag enligt föreskrivna hastigheter förutom via mitt jobb där jag lagligt passerar trafiksäkerhetskamerorm över gällande hastighetsbegränsning lagligt. Ser däremot väldigt ofta hur andra beter sig förbi dessa kameror.
    Det kan vara svårt det där att skilja det man själv upplever och den information som trafikverket sammanställer.
Svar på tråden Fartkamera?