Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Upptäckte via PM att min man är otrogen

Hur kan man ha sina sociala medier öppna för någon att läsa, är min första tanke.
    Jag låser alltid, alltid så ingen obehörig kan gå in och snoka.

Att komma på min partner snokande i min dator eller mobil... ja, herregud... jag vet faktiskt inte hur det skulle sluta.
    Och då har jag inte någonsin bedragit honom eller skrivit om något som vore olämpligt i ett förhållande. Dock har jag mycket annat som är högst privat och som inga andra har med att göra.

Sambon var inte så nog med detta när vi träffades, dock har jag förklarat det viktiga i att få ha sitt privata i fred. Så numera låser han oftast dator och mobil när han inte använder dem.

Alla borde ha rätt till sin privata sfär om det så önskas.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (man) skrev 2021-02-02 11:24:02 följande:
    Låter ju jättelogiskt... men prova och vänd på det. Prova att byta ut snoka med vara otrogen. 

Hur man bedra sin partner och ljuga personen i ansiktet dagligen, är min första tanke. Och hur ska man kunna undvika att slösa bort sitt liv på en sådan idiot?

Att komma på min partner med att vara otrogen och veta att jag slösat bort mitt liv på en idiot, ja herregud.... jag vet precis hur det skulle sluta. Men för att kunna göra något åt det måste jag ju få reda på det, och hur ska det gå till utan att snoka?

Alla borde ha rätt att få göra sina egna val och slippa slösa bort sitt liv på idioter.
    Men hur ska man kunna nyttja den rätten om man inte vet något?
    Det är logiskt och fungerar hur bra som helst.

Sen kan jag inte fatta hur man kan sitta och dryfta en massa skit om otrohet i en chatt som kan läsas av den sista man vill ska göra det. Det begriper man väl, att om man inte har sina saker och ting stängda så finns alltid en risk, om än liten, att någon går in och snokar.

Att snoka i privata saker är som att öppna andras brev och det är inte ens lagligt, lika olagligt är det att läsa i privata saker i datorer eller mobiler.

Det är klart att man inte vill vara ihop med någon som är otrogen. Men det kan jag säga dig, att OM jag skulle bedra min partner så skulle han iallafall inte få veta det genom mina stängda medier. (Skulle aldrig göra så mot honom oavsett.)

Hur menar du att jag ska byta ut snoka mot att vara otrogen? 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (man) skrev 2021-02-02 13:19:12 följande:
    Jag undrar snarare hur du tänker när du tror att du öht kan ha en känsla när du inte har en jävla aning om vad som pågår bakom din rygg. Du påstår att tankeläsning inte existerar men tror samtidigt att du kan veta saker som pågår bakom din rygg... hur tänker du där?

Hur fan har du tänkt dig att du ska ta ansvar för vad din partners kan tänkas hitta på bakom din rygg?

Nej det handlar fortfarande inte om att hitta syndabockar, det handlar om att få reda på sanningen så man kan förhålla sig till, sanningen kan lika väl vara att din partner inte är otrogen, men det vet du ju inte förrän du luskat fram den.
    Hur skulle det kännas om du, när du snokat utan din partners tillåtelse, upptäcker att hon inte varit ute och vänstrat? Att hon är oskyldig och att du begått ett brott för att leta efter något som hon aldrig gjort?

Skulle du erkänna att du rotat i hennes privatsaker? Om nej, varför inte? Då är du precis lika rutten som hon hade varit om hon hade bedragit dig!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (man) skrev 2021-02-02 15:11:35 följande:
    Det skulle känna bra eftersom då vet jag att jag kan släppa mina misstankar och vara kvar i förhållandet och slipper fucka upp tillvaron för både mig och våra kids.

Hur skulle du känna om du 5 år senare upptäcker att din partner bedragit dig som du misstänkte då men aldrig tog reda på?

Givetvis skulle jag erkänna, förklara varför och ge henne en chans att förhålla sig till det och själv välja. Jag tror dock inte hon skulle bry sig eftersom både hon och jag är öppna med vårt privatliv, jag skulle heller inte bry mig. Varför skulle jag det, jag har inget att dölja?
    Hur jag skulle känna? Jag vet inte, mordbenägen kanske. Nej, skämt åsido så skulle jag bli arg och besviken. Men jag är iaf den stora i sammanhanget.

Du däremot, är "skurken" när du snokar. Hittar du något så visst, då är din fru också en idiot, men det gör inte dig till en mindre.

Bra iallafall att du skulle stå för det, ändå det.

Varför måste man ha allt öppet för att min inte har något att dölja menar du? Jag har inge egentliga hemligheter för sambon, men det betyder inte att jag vill ha vissa saker för mig själv. Mina tankar och funderingar t ex som jag skriver ner ibland för att gå tillbaka till efter ett tag och jämföra känslor... varför skulle han ha rätt att läsa mina "tankar"?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (.) skrev 2021-02-02 14:00:29 följande:

Varför vill man vara tillsammans med någon man inte litar på? För så är det, om man snokar, då litar man inte på sin partner. 

Exakt, helt riktigt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (man) skrev 2021-02-02 19:36:21 följande:
    På vilket sätt är att låta sig luras och låta bli att ta reda på sanningen och slösa bort sitt liv på en idiot detsamma som att "vara den stora"? Jag tycker det låter oerhört onödigt att slösa bort 5 år av sitt liv i onödan när man kan ta reda på sanningen istället.
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-02-02 17:58:31 följande:
    Du däremot, är "skurken" när du snokar. Hittar du något så visst, då är din fru också en idiot, men det gör inte dig till en mindre.
    Jag tycker absolut inte man är en större skurk av att luska än att vara otrogen. Otrohet är betydligt mer svinaktigt än att snoka.

Var har jag sagt att man måste ha allt öppet? Jag skrev att JAG och min partner har det så. Hur andra väljer att göra är upp till dem. Mina tankar är oxå mina egna, skillnaden är att jag inte bryr mig om min partner ser dem oxå. Det är inte så att vi sitter och rapporterar allt vi tänker och skriver, vi bryr oss bara inte om den andra ser det man tänkt och skrivit.

Varför är det så petigt med att ens partner inte ska få veta vad man tänker eller skriver?
    Det är stort att inte göra olagliga saker, bara det. Det är också stort att ge fan i att rota där man inte har att göra.
    Sen är det surt att bli bedragen men det förändrar inte det jag skrivit.

Jag tycker att det är ett större fel att snoka och luska i det man inte har med att göra. Då trampar du in i det som är för privat.
    Knullar du fel person så har du iallafall inte varit inne och snokat. Och jag, alltså jag talar för MIG själv, skulle hellre ta en otrohet än att sambon gav sig in i mina privatsaker.

För att det är privat. Det är MITT och inte vare sig DITT eller VÅRAT.  Och det angår dig inte!

Så tycker jag. Jag hade inte kunnat leva med någon som resonerar som du, precis som du säkerligen inte skulle kunna leva med någon som mig.
    Men vet du vad, kan vi inte bara vara glada för att det inte är vi som är ett par?

Jag låser oavsett mina skärmar så fort jag inte är i närheten av dem. Med långa lösenord och /eller fingeravtryck/ansiktsigenkänning.
    Så du kommer inte in oavsett, hur gärna du än vill!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (man) skrev 2021-02-02 20:22:53 följande:
    1. Och lagligt / olagligt är det enda som räknas menar du?

2. Att gå mot röd gubbe är olagligt, är det värre än att bedra sin partner, lura personen att leva i en lögn och slösa bort 5 år av sitt liv?

3. Knullar du fel person har du inte varit inne och snokat men du har istället lurat din partner att leva i en lögn och slösa bort 5 år av bort sitt liv.  På 5 år hinner man göra mycket, tex skaffa barn med fel person. På vilket sätt är det bättre?

4. Ja ditt är ditt, att din partner ser det gör det inte mindre ditt, det betyder enbart att hen oxå vet det du vet. På vilket sätt är det skadligt om man inte har något att dölja?

5. Jag döljer oxå min skärm när jag inte är hemma för att jag inte vill att min dator eller telefon ska missbrukas av någon. Men min partner litar jag på inte kommer göra något dumt med min dator eller telefon, det enda som jag då riskerar är att min partner ser vad jag ser och vet det jag vet, vad är det som är så farligt med det?
    1. Nej, inte det enda. Men det väger tungt att hålla sig inom lagens ramar. Eller?

2. Nej, det är inte värre. Det finns grader även i helvetet. Att gå mot röd gubbe må vara mot lagen men det är inte straffbart om det inte orsakar en lycka. Dataintrång, genom att otillåtet läsa chattar, mail, Facebook eller liknande. är straffbart.

lawline.se/answers/olagligt-att-snoka-i-annans-mobil

3. Bättre och bättre, jag har inte sagt att det är "bättre". Det jag har sagt att för MIG är det ett större svek att... ja, du vet. Jag behöver inte dra det igen. Sen är det ju att beklaga om partnern varit så nedrig att det avlats barn samtidigt. Då vore en faderskapsutredning på sin plats.
    Förstår att det i det läget är värre för mannen, givetvis. För att inte tala om barnet om det visar sig ha "fel" far.
    Den kvinnan kanske är utom sina sinnens full bruk dessutom om hon inte sett till att skydda sig.
    Fast detta skulle inte hända mig, och JAG diskuterar utifrån MITT liv och MIN situation.
    (Vilket verkar svårt att förstå.)

4. Jo, om min partner läser mina nedskrivna tankar så är de inte längre mina. Finns inget mer att tillägga.
    Skulle du vilja leva med en tankeläsare? Som du inte ens får ha dina tankar ifred från? Saker kan vara privata utan att de skulle vara "förbjudna".

5. För dig, ingenting. Jag kan inte värdera eller diskutera vad du har i dina enheter och vad det gör om din partner ser det.
  • Anonym (Mimmi)
    Phalaenopsis skrev 2021-02-02 23:54:57 följande:
    Jag skulle lite irriterat erbjuda mig att visa precis allt han önskar se. Alltihopa ända tills han känner sig trygg nog att sluta med dumheterna. Trots allt väger en trygg make mycket, mycket högre än oavsett så mycket privat sfär.
    En trygg make ger sig inte in i dina privata saker.
    Skulle du låta honom öppna dina privata brev också?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (E.) skrev 2021-02-03 09:05:23 följande:
    Håller inte med. Om man är i ett förhållande, så har man allt att göra med, om den andre är otrogen. Eller inleder sådana relationer med personer av motsatt kön, att det skulle kunna utvecklas till kärlek och/eller otrohet. Men påföljande skilsmässa och allt elände det för med sig för i synnerhet barnen. (Detta gäller förstås inte om man kommit överens om öppet förhållande.)

Och för en man är det ännu mer viktigt att få reda på om något sådant förekommer, eftersom han kan bli pålurad en gökunge, som han får försörja och som får ut hans arv. Kanske något som gått i släkten en massa år, i värsta fall. En gård... Ett släktnamn...
    Du får skicka som förslag till ny lag att partner undantas från lagen när det gäller dataintrång.
    Lycka till.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (E.) skrev 2021-02-03 11:22:38 följande:
    Fast jag har faktiskt svårt att tro, att en åklagare skulle ta upp ett sådant mål, ens om partnern skulle polisanmäla. "dataintrång" handlar om industrispionage, uttag av sekretessbelagda uppgifter från myndigheter, cyberattacker och sådant storskaligt, i första hand. Inte om en partner eller väninna kollat någons PM på Facebook. Om det vore så, skulle domstolarna inte ha annat att göra än driva sådana mål... det sker ju hela tiden.
    Du har fel.
    Läs länken jag la in i #56.
Svar på tråden Upptäckte via PM att min man är otrogen