• Anonym (Fibrer)

Överkonsumtion av linfrö???

Hej alla!

Jag läste precis att man inte ska äta mer än max 2msk linfrö per dag, eftersom de innehåller nån form av gift. Nu undrar jag: om man tar hela linfrö och bara sväljer utan att tugga dem, med ordentligt med vätska, kan man inte "äta" mer än två matskedar då? Hela linfrö passerar ju rakt igenom, utan att tas i sönder i magsäcken, och då borde ju giftet inte frigöras? Jag har stora problem med trög mage, och linfrö + vätska är det enda som hjälper, men det behövs iaf så där en tre msk om dan...

• Svar på tråden Överkonsumtion av linfrö???
  • Anonym (Undrar)

hej, jag vet inte om det är giftigt, men undrar hur avföringen blir? Lös, eller med volym så att säga?

• Anonym (Fibrer)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-01 12:39:12 följande:

hej, jag vet inte om det är giftigt, men undrar hur avföringen blir? Lös, eller med volym så att säga?

För min del blir den fast, men ändå tillräckligt mjuk för att kunna få ut, till skillnad från annars, när den är som sten... Lite större volym blir det naturligtvis också, eftersom bajset innehåller mer vätska än annars.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Fibrer) skrev 2021-02-01 12:43:19 följande:
    För min del blir den fast, men ändå tillräckligt mjuk för att kunna få ut, till skillnad från annars, när den är som sten... Lite större volym blir det naturligtvis också, eftersom bajset innehåller mer vätska än annars.
    Har du provat Inloxal? Det ska vara "nyttigt" enligt läkare och ger mjuk avföring.
  • Anonym (Undrar)
    Har du provat Inloxal? Det ska vara "nyttigt" enligt läkare och ger mjuk avföring.
  • Anonym (Undrar)
    Har du provat Inolaxal? Det ska vara "nyttigt" enligt läkare och ger mjuk avföring.
  • Anonym (Fibrer)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2021-02-01 12:39:17 följande:

Nej, du ska fortfarande inte överkonsumera. Om du hade försökt hitta info på nätet hade du snabbt hittat det här:

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/notter-och-froer/linfro

Där står att det inte utsöndras så mycket gift eftersom fröerna är hela men det är just pga det som man kan äta 1-2 msk per dag, och bara max den mängden.

Eftersom du tydligen har hittat den information jag söker på denna länk får du jättegärna antingen berätta exakt var svaret står, eller citera den bit där svaret står, för jag har inte lyckats hitta svaret någonstans, vare sig i den information du länker till här (som jag alltså redan läst) eller någon annanstans.

Om du däremot inte förstod vad min fråga var, så repeterar jag den här: "om man tar hela linfrö och bara sväljer utan att tugga dem, med ordentligt med vätska, kan man inte "äta" mer än två matskedar då?" 
  • Anonym (Fibrer)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-01 12:45:44 följande:
    Japp. Och movicol och laktulos och miniform och dulcolax och microlax och toilax och ett antal andra som jag inte minns namnen på nu...
  • Anonym (E)

Jag brukar köra linfrön ibland men tänker att det är väl snarare normalt att inte tugga utan svälja hela med vatten/på sked med t.ex fil? Så råden lär vara anpassade för det.

• Anonym (Fibrer)
    Anonym (E) skrev 2021-02-01 14:22:56 följande:

Jag brukar köra linfrön ibland men tänker att det är väl snarare normalt att inte tugga utan svälja hela med vatten/på sked med t.ex fil? Så råden lär vara anpassade för det.

Nja, på alla de ställen jag läst står det att man kan äta mer av hela linfrö än av krossade, eftersom den övervägande delan av fröna inte går sönder när de tuggas - dvs på alla ställen jag läst om att man inte bör äta mer än max 2 matskedar räknar man alltså med att man tuggar på fröna, även om man även räknar med att övervägande del inte går sönder. Men om man inte tuggar på dem alls så borde ju inga frön gå sönder, och då borde man ju kunna "äta" (=svälja) mer?
Svar på tråden Överkonsumtion av linfrö???