• Anonym (Fibrer)

Överkonsumtion av linfrö???

Hej alla!

Jag läste precis att man inte ska äta mer än max 2msk linfrö per dag, eftersom de innehåller nån form av gift. Nu undrar jag: om man tar hela linfrö och bara sväljer utan att tugga dem, med ordentligt med vätska, kan man inte "äta" mer än två matskedar då? Hela linfrö passerar ju rakt igenom, utan att tas i sönder i magsäcken, och då borde ju giftet inte frigöras? Jag har stora problem med trög mage, och linfrö + vätska är det enda som hjälper, men det behövs iaf så där en tre msk om dan...

• Svar på tråden Överkonsumtion av linfrö???
  • Kexsmula

Jag tror på din teori och alla sidor jag läser på säger att de blir giftigt om man tuggar eller krossar, vilket du ju inte tänker. Tror det är helt okej att överkonsumera då (om än inte överdrivet).

Själv tar jag två påsar Movicol ca två ggr om dagen de dagar jag känner att jag är hård i magen (i mitt fall pga medicin) och det får igång min mage toppenbra och gör det enkelt att bajsa. Vid mina graviditer dock så fick jag ta enorma mängder Movicol för att kunna skita öht efter att jag hade snittats.

• Anonym (Fibrer)
    Kexsmula skrev 2021-02-01 16:03:51 följande:

Jag tror på din teori och alla sidor jag läser på säger att de blir giftigt om man tuggar eller krossar, vilket du ju inte tänker. Tror det är helt okej att överkonsumera då (om än inte överdrivet).

Tack för ditt svar! Det är ju lite så jag tänker. Plus att jag ju rimligtvis borde känna av neurologiska symtom om det var fara å färde?
    Kexsmula skrev 2021-02-01 16:03:51 följande:

Själv tar jag två påsar Movicol ca två ggr om dagen de dagar jag känner att jag är hård i magen (i mitt fall pga medicin) och det får igång min mage toppenbra och gör det enkelt att bajsa. Vid mina graviditer dock så fick jag ta enorma mängder Movicol för att kunna skita öht efter att jag hade snittats.

T
    Åh så härligt att movicol funkar så bra för dig! Tyvärr har det inte alls funkat för mig...
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Fibrer) skrev 2021-02-01 12:52:09 följande:
    Eftersom du tydligen har hittat den information jag söker på denna länk får du jättegärna antingen berätta exakt var svaret står, eller citera den bit där svaret står, för jag har inte lyckats hitta svaret någonstans, vare sig i den information du länker till här (som jag alltså redan läst) eller någon annanstans.

Om du däremot inte förstod vad min fråga var, så repeterar jag den här: "om man tar hela linfrö och bara sväljer utan att tugga dem, med ordentligt med vätska, kan man inte "äta" mer än två matskedar då?" 
    Jodå jag förstod din fråga, konstigt att du inte hittade infon men här är det, från länken, nästan allra längst upp på sidan..........

När man äter hela linfrön är det bara en liten del av linfröna som går sönder när man tuggar på dem. De allra flesta sväljs hela. Därför är risken att få i sig skadliga mängder vätecyanid mindre jämfört med att äta krossade linfrön. Hela linfrön passerar alltså genom kroppen utan att så mycket vätecyanid bildas.

Vuxna kan äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag utöver det linfrö som finns i müsli, gröt och bröd.
  • Tow2Mater

ETT fall.

"Har någon blivit sjuk eller avlidit av för hög konsumtion av krossade linfrön i Sverige?

Det finns ett dokumenterat fall av förgiftning från linfrön i Sverige som vi känner till. Det handlade om en kvinna som ätit cirka 10 matskedar linfrön per dag. Dessutom har några privatpersoner hört av sig till Livsmedelsverket efter att ha ätit motsvarade mängder krossade linfrön och beskrivit en del av de symtom som nämnts ovan."

www.dh.se/livsmedelsverket-rader-at-linfron-pa-ratt-satt/

• Hippolyte

Som du själv är inne på är det inget problem så länge de sväljs hela. Innehåller ett ämne som bildar vätecyanid när det reagerar med magsyran. I små mängder är det inte farligt men man bör helst inte tugga det eller äta stora mängder krossade. Psylliumfrö kan vara ett alternativ.

• MsM84

Jag skulle föreslå att du provar psylliumfrön istället.

• Anonym (Fibrer)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2021-02-08 15:06:07 följande:
    Jodå jag förstod din fråga, konstigt att du inte hittade infon men här är det, från länken, nästan allra längst upp på sidan..........

När man äter hela linfrön är det bara en liten del av linfröna som går sönder när man tuggar på dem. De allra flesta sväljs hela. Därför är risken att få i sig skadliga mängder vätecyanid mindre jämfört med att äta krossade linfrön. Hela linfrön passerar alltså genom kroppen utan att så mycket vätecyanid bildas.

Vuxna kan äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag utöver det linfrö som finns i müsli, gröt och bröd.
    Nä, fortfarande är detta inte den information jag söker; att de flesta sväljs hela innebär ju inte att alla gör det, eller hur? "De flesta" kan innebära 50,0000001 % likaväl som det kan innebära 99,99999 %; "de allra flesta" lite mer, men forfarande inte alla. Jag är tacksam för att du försöker hjälpa mig, men... det jag vill veta är alltså om man kan öka intaget något om man bara sväljer, utan att tugga överhuvudtaget. 
  • Anonym (Fibrer)
    Hippolyte skrev 2021-02-08 17:08:50 följande:

Som du själv är inne på är det inget problem så länge de sväljs hela. Innehåller ett ämne som bildar vätecyanid när det reagerar med magsyran. I små mängder är det inte farligt men man bör helst inte tugga det eller äta stora mängder krossade. Psylliumfrö kan vara ett alternativ.

MsM84 skrev 2021-02-08 17:44:55 följande:

Tack båda två! Detta är faktiskt nåt jag inte testat! Funkar det lika bra som linfrö alltså? Kan man köpa det i en vanlig affär (typ Willys eller liknande), eller måste man gå till speciell hälsokostaffär?

• Anonym (Fibrer)
    Tow2Mater skrev 2021-02-08 15:22:20 följande:

ETT fall.

"Har någon blivit sjuk eller avlidit av för hög konsumtion av krossade linfrön i Sverige?

Det finns ett dokumenterat fall av förgiftning från linfrön i Sverige som vi känner till. Det handlade om en kvinna som ätit cirka 10 matskedar linfrön per dag. Dessutom har några privatpersoner hört av sig till Livsmedelsverket efter att ha ätit motsvarade mängder krossade linfrön och beskrivit en del av de symtom som nämnts ovan."

www.dh.se/livsmedelsverket-rader-at-linfron-pa-ratt-satt/

Oj! Haha, då kanske man inte behöver fundera så mycket mer på det då! Tack!!
  • Anonym (Magen)
    MsM84 skrev 2021-02-08 17:44:55 följande:

Jag tänkte skriva detsamma. Det finns på välsorterade mataffärer bland andra fröer.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Fibrer) skrev 2021-02-08 18:46:45 följande:
    Nä, fortfarande är detta inte den information jag söker; att de flesta sväljs hela innebär ju inte att alla gör det, eller hur? "De flesta" kan innebära 50,0000001 % likaväl som det kan innebära 99,99999 %; "de allra flesta" lite mer, men forfarande inte alla. Jag är tacksam för att du försöker hjälpa mig, men... det jag vill veta är alltså om man kan öka intaget något om man bara sväljer, utan att tugga överhuvudtaget. 
    Jag försöker förklara så här då. De flesta sväljs, det är då man kan äta upp till två msk, de som tuggas är mycket farligare. Det står ju rakt upp o ner i texten att det är svalda otuggade linfrön som menas, det är alltså då man kan äta max 2 msk. Så NEJ du kan INTE öka intaget eftersom det är just svalda linfrön man menar, och då menar de otuggade, så även om du inte ens tuggar ett enda frö så är det max 2 msk som gäller. Det ÄR redan maxgränsen där.

Jag förstår inte vad som är otydligt? Jag kan iaf inte säga det bättre än så.
  • Anonym (Fibrer)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2021-02-08 18:56:43 följande:
    Jag försöker förklara så här då. De flesta sväljs, det är då man kan äta upp till två msk, de som tuggas är mycket farligare. Det står ju rakt upp o ner i texten att det är svalda otuggade linfrön som menas, det är alltså då man kan äta max 2 msk. Så NEJ du kan INTE öka intaget eftersom det är just svalda linfrön man menar, och då menar de otuggade, så även om du inte ens tuggar ett enda frö så är det max 2 msk som gäller. Det ÄR redan maxgränsen där.

Jag förstår inte vad som är otydligt? Jag kan iaf inte säga det bättre än så.
    Haha, vet du, det är nog inte lönt att vi försöker mer; vi tolkar helt uppenbart texten på olika sätt. Jag säger inte att det är något som är oklart i texten du citerar; den är hur klar som helst. Det är bara det att den inte svarar på frågan hur mycket man kan äta om man inte tuggar på fröna alls. Det den säger är ju att hela linfrö är mindre farligt än krossade, eftersom det bara är en liten del av fröna som går sönder när man tuggar på dem. Jaha, men om man inte tuggar på dem alls då, så att inga frön  går sönder? Det är det jag undrar. Men, som sagt: du fattar inte hur jag kan anse att texten inte ger svar på min fråga, och jag fattar inte hur du kan anse att den gör det.

Nu har jag ju hursomhelst fått reda på att livsmedelsverkets rekommendationer är sinnessjukt överdrivna (#14), så nu spelar det ju inte längre nån roll exakt hur man tolkar den där texten. Tack i alla fall för att du tagit dig tid :)
  • MsM84
    Anonym (Fibrer) skrev 2021-02-08 18:49:01 följande:

Tack båda två! Detta är faktiskt nåt jag inte testat! Funkar det lika bra som linfrö alltså? Kan man köpa det i en vanlig affär (typ Willys eller liknande), eller måste man gå till speciell hälsokostaffär?

Har upplevt det som precis samma sak. Större mataffär bör du hitta det i.
  • Anonym (Fibrer)
    MsM84 skrev 2021-02-08 20:21:20 följande:
    Har upplevt det som precis samma sak. Större mataffär bör du hitta det i.
    Tack!
Svar på tråden Överkonsumtion av linfrö???