Anonym (Google is your friend) skrev 2021-02-08 18:56:43 följande:
Jag försöker förklara så här då. De flesta sväljs, det är då man kan äta upp till två msk, de som tuggas är mycket farligare. Det står ju rakt upp o ner i texten att det är svalda otuggade linfrön som menas, det är alltså då man kan äta max 2 msk. Så NEJ du kan INTE öka intaget eftersom det är just svalda linfrön man menar, och då menar de otuggade, så även om du inte ens tuggar ett enda frö så är det max 2 msk som gäller. Det ÄR redan maxgränsen där.
Jag förstår inte vad som är otydligt? Jag kan iaf inte säga det bättre än så.
Haha, vet du, det är nog inte lönt att vi försöker mer; vi tolkar helt uppenbart texten på olika sätt. Jag säger inte att det är något som är oklart i texten du citerar; den är hur klar som helst. Det är bara det att den inte svarar på frågan hur mycket man kan äta
om man inte tuggar på fröna alls. Det den säger är ju att hela linfrö är mindre farligt än krossade, eftersom det bara är en liten del av fröna
som går sönder när man tuggar på dem. Jaha, men om man inte tuggar på dem
alls då, så att
inga frön går sönder? Det är det jag undrar. Men, som sagt: du fattar inte hur jag kan anse att texten inte ger svar på min fråga, och jag fattar inte hur du kan anse att den gör det.
Nu har jag ju hursomhelst fått reda på att livsmedelsverkets rekommendationer är sinnessjukt överdrivna (#14), så nu spelar det ju inte längre nån roll exakt hur man tolkar den där texten. Tack i alla fall för att du tagit dig tid :)