• Anonym (IES)

Någon som har barn i Internationella engelska skolan?

Någon som har barn i IES och kan berätta hur mycket av undervisningen som är på svenska respektive engelska och vilken klass barnet går i?

• Svar på tråden Någon som har barn i Internationella engelska skolan?
  • Anonym (IES)

puffar

• Pernilla

Nej men jag gick där för ca 15 år sedan och då var det 50 % engelska.

På hemsidan står det att upp till hälften av undervisningen är på engelska.

• Anonym (IES Tyresö)

Mina barn har svenska och SO på svenska, i matte är undervisningen på engelska, men de har sedan i höstas en svensk bok. Ämnen kan variera lite under åren beroende på vilka lärare de har i ämnet just nu. Dottern har en svensk lärare i idrott nu i år, men skolan har också en engelskspråkig lärare i idrott anställd.

Alltså, mer än 50 % av undervisningen är på engelska.

• Anonym (IES)
    Pernilla skrev 2021-02-02 21:46:02 följande:
    Nej men jag gick där för ca 15 år sedan och då var det 50 % engelska.

På hemsidan står det att upp till hälften av undervisningen är på engelska.
    Min fråga är hur det är i verkligheten, inte i teorin.
  • alexias mamma

Min son går i femman på ies i stockholm. Han har all undervisning på engelska utom svenskan.

Men när han började där i fyran så var det 50/50. Nu kan alla i klassen prata och förstå flytande engelska. En del lärare kan inte svenska så barnen har blivit superduktiga! Denna skola är fantastisk, är så otroligt glad att vi bytte till denna.

• Anonym (S)

Nu var det några år sedan mitt barn gick men svenska och so- ämnena var på svenska matte och naturämnena på engelska. Övriga ämnen, som musik och idrott hade de inte ett systen för utan det varierade. Men sånt borde framgå på hemsidan.

• Kjell2
    Anonym (IES) skrev 2021-02-02 22:54:48 följande:

Min fråga är hur det är i verkligheten, inte i teorin.

I praktiken var och när? Vad räknas som undervisning på engelska, alla böcker, genomgångar, handledning, grupparbeten, övningar?
  • Anonym (IES)
    Kjell2 skrev 2021-02-03 06:39:28 följande:
    I praktiken var och när? Vad räknas som undervisning på engelska, alla böcker, genomgångar, handledning, grupparbeten, övningar?
    Det är precis det jag undrar över. Skolverket säger att max 50 procent på undervisningen får ske på engelska, det är allt jag har att utgå ifrån. 
  • Kjell2
    Anonym (IES) skrev 2021-02-03 08:13:20 följande:
    Det är precis det jag undrar över. Skolverket säger att max 50 procent på undervisningen får ske på engelska, det är allt jag har att utgå ifrån. 
    För att få svar på hur det är i praktiken måste du gå till en skola och mäta.
  • Anonym (IES)
    Kjell2 skrev 2021-02-03 08:23:30 följande:
    För att få svar på hur det är i praktiken måste du gå till en skola och mäta.
    Jag har ett barn i IES, därav mina frågor. Men eftersom lärarna i alla ämnen utom svenska, SO och ett praktiskt ämne enbart pratar engelska så undrar jag verkligen om det kan vara ok. 
  • Kjell2
    Anonym (IES) skrev 2021-02-03 08:24:45 följande:
    Jag har ett barn i IES, därav mina frågor. Men eftersom lärarna i alla ämnen utom svenska, SO och ett praktiskt ämne enbart pratar engelska så undrar jag verkligen om det kan vara ok. 
    Du får lyfta frågan, rektor och sen skolinspektionen t ex.
  • Anonym (IES)
    Kjell2 skrev 2021-02-03 08:29:42 följande:
    Du får lyfta frågan, rektor och sen skolinspektionen t ex.
    Ja jag jobbar på det. Rektorn såg inga problem i detta.
  • Anonym (moonwalk)

Min man jobbar i en av deras skolor och sa häromdagen att fjärdeklassarna bara hade ett ämne i svenska. Trots att han själv är engelsktalande tyckte han att det var för mycket, eftersom vissa barn då bara får fokusera på att förstå språket och därmed missar själva innehållet om du förstår vad jag menar. Visste inte att det max fick vara 50%...

• alexias mamma

Men jag förstår inte? Du har satt ditt barn i en engelsk skola, Men tycker att dom pratar för mycket engelska?

Jag satte min son i den skolan av flera anledningar men att dom pratar engelska på alla lektioner förutsatte jag och hade blivit besviken om dom hade 50 procent undervisning på svenska.

Du kanske ska byta skola till en svensk skola då?

• Anonym (S)
    Anonym (IES) skrev 2021-02-03 08:24:45 följande:

Nu var det som sagt några år sedan mitt barn gick där men då var ju i alla fall det den skolans uttalade upplägg att svenska och so var på svenska men att allt annat kunde vara på engelska och att matte pch no alltid var på engelska. Det var uttalat att det skulle vara så. Jag tror dock att de var noga med att de yngre barnen alltid skulle ha en svensk mentor och attde som gick i 4an hade några mer stödmöjligheter på svenska, där i början.

När jag tittar på hemsidan nu så står det att upp till hälften av utbildningen är på engelska med engelskspråkiga lärare. Det står också att de yngsta eleverna får extra stöd de första månaderna. Och det är precis det upplägget de hade när mitt barn gick där.
  • Anonym (IES)
    alexias mamma skrev 2021-02-04 01:12:45 följande:
    Men jag förstår inte? Du har satt ditt barn i en engelsk skola, Men tycker att dom pratar för mycket engelska?

Jag satte min son i den skolan av flera anledningar men att dom pratar engelska på alla lektioner förutsatte jag och hade blivit besviken om dom hade 50 procent undervisning på svenska.

Du kanske ska byta skola till en svensk skola då?
    Läser du inte informationen innan du byter skola? Tillståndet för IES är att ha max 50 procent av undervisningen på engelska, det är kraven i skollagstiftningen. 

Detta eftersom vi bor i Sverige och barnen behöver kunna svenskan lika väl och de ska också kunna gå vidare till svenskt gymnasium och hänga med där. 
  • Anonym (IES)
    Anonym (S) skrev 2021-02-04 05:34:35 följande:
    Nu var det som sagt några år sedan mitt barn gick där men då var ju i alla fall det den skolans uttalade upplägg att svenska och so var på svenska men att allt annat kunde vara på engelska och att matte pch no alltid var på engelska. Det var uttalat att det skulle vara så. Jag tror dock att de var noga med att de yngre barnen alltid skulle ha en svensk mentor och attde som gick i 4an hade några mer stödmöjligheter på svenska, där i början.
    När jag tittar på hemsidan nu så står det att upp till hälften av utbildningen är på engelska med engelskspråkiga lärare. Det står också att de yngsta eleverna får extra stöd de första månaderna. Och det är precis det upplägget de hade när mitt barn gick där.
    Fast upp till hälften får vara på engelska. Om 2-3 ämnen är på svenska och resten på engelska så känns det inte som UPP till hälften...
  • Anonym (S)
    Anonym (IES) skrev 2021-02-04 08:28:29 följande:

Fast upp till hälften får vara på engelska. Om 2-3 ämnen är på svenska och resten på engelska så känns det inte som UPP till hälften...

Nej, beror ju på vilka ämnen det är förstås. Om soämnen här räknas som ett ämne (vilket jag utgår från) och svenska och sen nåt ämne till kan det nog hamna runt hälften, men jag kan inte timplanerna utantill. Försökte bara svara på frågan i ts hur det var för oss och komplettera med att så som det var för oss verkar vara ungefär som det ska vara enligt deraa riktlinjee.

Jag tror att mitt barn hade gympa, hemkunskap, slöjd, so och svenska på svenska och övrigt på engelska (förutom språk som jag ihtr vet säkert).

Men om det finns någon regel för hur det ska vara vet jag inte.

Vilket ämne förutom so och svenska är det som dina barn har på svenska då?
  • Anonym (S)
    Anonym (IES) skrev 2021-02-04 08:27:29 följande:

Läser du inte informationen innan du byter skola? Tillståndet för IES är att ha max 50 procent av undervisningen på engelska, det är kraven i skollagstiftningen. 

Detta eftersom vi bor i Sverige och barnen behöver kunna svenskan lika väl och de ska också kunna gå vidare till svenskt gymnasium och hänga med där. 

Ok, så du vet vad det är som gäller. Då behöver jag ju inte spekulera i det :)
Svar på tråden Någon som har barn i Internationella engelska skolan?