• bippan

    Barnskötare

    Jag vill jobba på förskola, men har några funderingar. Jag vill prova på detta jobb innan jag hoppar på en förskolelärarutbildning.

    Kan man få jobb på förskola utan barnskötar-utbildning eller förskolelärarutbildning?

    Hur är det att jobba på förskola? Som barnskötare? Synpunkter på barnskötarutbildning?

    Tack för all info ni kan ge mig om detta

  • Svar på tråden Barnskötare
  • Aniiee
    Beror mycket på vilken kommun man bor i och hur man vill jobba. I min kommun blir man inte fast anställd om man inte är minst barnskötare, ett tag till och med förskollärare (varför kan folk inte stava till skollärare längre?). Men vikariepoolen är helt ok att skriva upp sig i även om man inte har någon utbildning. 

    Så du får kanske kolla med din kommun.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anotherone

    Du kan säkert få jobb som vikarie, det brukar man kunna utan utbildning. Så kan du känna efter om detta är något för dig.
    Barnskötare är en bra grund men för att få större karriärmöjligheter och (och bättre löneutveckling) skulle jag absolut hellre läsa till förskollärare. OM jag kände att detta var något för mig.

  • Physalis

    Jag hade nog ringt runt till privata förskolor. Nu under pandemin så har många kommuner minskat rejält på vikarier så det ärkr nog svårt att få något där. Dessutom återkommer du då till samma ställe istället för nya hela tiden.

    Jag tror dock det är svårt att få en riktig uppfattning om hur det verkligen är att jobba i förskolan om du inte får en längre tjänst.

    Blir man inringd akut för att folk är sjuka och man själv inte kan rutinerna så blir verksamheten mer "överleva dagen" när man är där. Barnen är mer kaotiska av att du är där som inte håller rutinerna och tempot som en inkörd person skulle. Alla aktiviter, projektplanen och mer roliga saker läggs på vänt tills ordinarie personal är tillbaka.


    Korrekturläser som en kratta
  • brallison

    Min f.d. kollega gjorde just detta - hon provade att jobba som barnskötare som en vikarie för att upptäcka att det var hennes drömjobb. Nu har hon pluggat klart till en förskollelärare och aldrig varit lyckligare

  • bippan

    Tack ni som tagit er tid att svara, underbart!

    Jag har en helt annan utbildning och ett jobb nu men vill prova något nytt och är väldigt less på mitt nuvarande jobb som jag haft i 16 år, så det känns lite osäkert att säga upp mig och sen bara hoppas på vikariat fast jag saknar utbildning inom förskolebranschen. Tänkte ta tjänstledigt och studera ett år till barnskötare för att lättare få jobb för att prova på att jobba inom förskolan. Känns för osäkert att studera till förskollärare (tack för stavningsrättelsen) 3,5 år och sen känna att det inte alls var min grej...

  • brallison
    bippan skrev 2021-02-02 21:38:51 följande:

    Tack ni som tagit er tid att svara, underbart!

    Jag har en helt annan utbildning och ett jobb nu men vill prova något nytt och är väldigt less på mitt nuvarande jobb som jag haft i 16 år, så det känns lite osäkert att säga upp mig och sen bara hoppas på vikariat fast jag saknar utbildning inom förskolebranschen. Tänkte ta tjänstledigt och studera ett år till barnskötare för att lättare få jobb för att prova på att jobba inom förskolan. Känns för osäkert att studera till förskollärare (tack för stavningsrättelsen) 3,5 år och sen känna att det inte alls var min grej...


    Kolla om du kan plugga på distans, då har du extra chanser att prova på jobbet innan du på riktigt bestämmer dig. Lycka till med allt!
Svar på tråden Barnskötare