Inlägg från: Littlestar78 |Visa alla inlägg
  • Littlestar78

Hur länge ifrån mamma

Hej

Pappan till sonen ska vara pappaledig nu 2 månader, pojken kommer fylla 1 år precis då ledigheten börjar. Jag och pappan är separerad och har en väldigt infekterad relation där vi hjälpa åt att komma överens hos Familjerätten.

Han säger att när hans pappaledighet börjar ska jag ha sonen såsom han har haft honom hittills. Dvs varannan helg plus 1 övernattning plus 1 dag varannan vecka. Jag får inget mer. Vår son har aldrig varit borta mer än ett par nätter max ifrån mig så detta upplägg känns inte bra...

Sonens pappa är en narcissist ut i fingerspetsarna så någon normal kommunikation går ej att ha med honom sen jag valde flytta. Så ska sonen vara där kommer jag inte få nån vetskap om hur han mår eller hur allt går.

Pappan vill göra allt i sin makt för att jävlas med mig och har så gjort på olika sätt sen vi flyttade. Jag går hos kurator och på Kvinnojouren för att få hjälp att hantera allt jag varit med om mm

Hur skulle vi lagt upp schemat för dessa två månader?

• Svar på tråden Hur länge ifrån mamma
  • Littlestar78
    Tow2Mater skrev 2021-02-02 18:32:15 följande:

När flyttade du ifrån honom med barnet? Tillät han barnet flytta?

Låter ju som du berövat barnet och pappan en daglig kontakt? Har du tillåtit honom träffa barnet oftare om han vill?

2-2-3 låter väl vettigt nu när barnet är över ett år.

Jag flyttade (han sa även åt mig och barnen att flytta))oktober förra året. Att jag tog med vårt barn hade med att göra att jag va föräldraledig och han jobbade. Han valde sen att inte ens höra av sig på 3 veckor. Jag skulle aldrig och har aldrig hindrat honom från kontakt och umgänge utan tvärtom. Vårt mål är att ha barnet lika mycket men våra åsikter går isär om När det ska ske.

Jag säger stopp till de just nu då det inte vore det bästa för vårt lilla barn. Däremot vill jag dom har tät kontakt (pappan vägrar dock ha kontakt med mig även om de enbart gäller sonen ) så dom får knyta an till varann ordentligt så övergången senare (kring 3 års ålder) blir naturlig och trygg...
  • Littlestar78
    Anonym (M) skrev 2021-02-03 00:07:30 följande:

Fy vad vidrigt för både dig och sonen. Hoppas han tänker över sitt sätt att vara på och att familjerätten pratar ordentligt med honom.

Vad hade du känt var okej eller mer rimligt?

Jag jobbar både dagar och ibland kvällspass samt helger. Jag förslog då att han har barnet dagtid mellan 8 och 17 när jag jobbar dagpass samt att de är övernattning den kväll jag jobbar sent (1kväll/vecka) sen så varannan helg som vanligt

Men pappans reaktion på de upplägget va - Jag tänker inte vara nå jävla dagis om du tror det.
  • Littlestar78
    Anonym (.....) skrev 2021-02-02 19:01:41 följande:

Detta låter ju fruktansvärt. Att som primär anknytningperson vara borta från sitt lilla barn så mycket och vice versa. Skadligt. Detta måste det ju gå att sätta stopp för.

Sen när du skriver att pappan är narcissist är ju ännu värre. Hur kan han då ta hand om ert barn på ett bra sätt??

Jag kan bara leva på hoppet han kan ta hand om honom bra. Jag har dessvärre ingen insyn på nå vis i hur det går utan kan bara hoppas ........
  • Littlestar78
    Tow2Mater skrev 2021-02-03 01:14:21 följande:

Så ni bodde ihop tills barnet var typ 7-8 månader gammalt, och du menar du vet inte om han kunde ta hand om det?

Han va själv med barnet ett par ggr dagtid under den tiden och endast en natt så - Ja jag kan inte hundra svara på hur han kan ta hand om barnet utan bara hoppas han kan göra det bra. När vi va hemma båda två va det alltid jag som tog hand om barnet..
  • Littlestar78
    Anonym (M) skrev 2021-02-03 09:44:53 följande:

Vem har hittills passat sonen när pappan jobbat då?

Jag tar hand om barnet när pappan jobbar, lika nu som när vi bodde ihop . Och när pappan är ledig (1 dag /vecka) så har han barnet. Jag rättar mig efter hans jobbschema och har gjort Sen vi separerade. (inte dom första 3 veckorna för då hörde vi inget från honom)
  • Littlestar78
    Anonym (M) skrev 2021-02-03 09:44:53 följande:

Vem har hittills passat sonen när pappan jobbat då?

Dvs är jag oxå ett dagis då?
  • Littlestar78
    Anonym (M) skrev 2021-02-03 09:38:44 följande:

Fast det är väl ändå bra. Då får pappan vara med barnet dagarna och barnet får träffa dig efter. Plus när du jobbar natt så får sonen öva att sova ihop med pappan.

Pappan kan tycka att han inte ska vara nått jävla dagis, skitsamma vad han tycker, han ska tänka på sin sons bästa. Ska han helt plötsligt börja vara med någon annan utan att vänja sig först?

Ska du fortsätta vara fl efter hans 2 mån?

Nej jag får inga dagar från pappan så jag kommer fortsätta jobba då mina egna dagar är slut, sonen skulle börja på förskola va de tänkt när pappan börjar jobba igen . Dessvärre nekar pappan alla mina ansökningar då han vill ha sonen närmare sig trots att varannan veckas boende inte är aktuellt än. Dvs de skulle underlätta för pappan ett par ggr /månad men krångla till de för mig i stort sett varje dag...
  • Littlestar78
    Tow2Mater skrev 2021-02-03 16:20:05 följande:

TS har inte svarat annu hur manga dagar hon jobbar. Tank om det bara ar en eller tva dar i veckan? Pappan ska ju vara fl-ledig, sa ska ska ju barnet spendera majoriteten av dagtiden med honom, inte bara den lilla tid TS behover barnvakt for att hon jobbar.

Jah jobbar 4 veckors rullande schema med minst 4 dagars arbete och mest 6 dagar. Dagtid, kvällstid och helger.
    Tow2Mater skrev 2021-02-03 19:44:37 följande:

Vilka dagar? Pappan ska ju ta ut sina fl-dagar och vill ha barnet.

Han tar ut 2 månader nu resten spar han. Vilket också är hans fulla rätt att göra så de säger jag inget om.
  • Littlestar78
    Tow2Mater skrev 2021-02-03 23:19:02 följande:

Men alltså, pappan vill ju ha barnet, precis som mamman. De får båda ge och ta - även TS! Hon verkar vilja ge honom så lite tid som mojligt (enbart en kväll bara for att hon råkar jobbar då) medan hon hade barnet när han jobbade heltid fem dar i veckan plus att hon hade kvällar utom en vv.. Nu är det ju barnets tur att få spendera mer kvalitetstid med sin pappa (och han med barnet)!

Jag vill absolut inte ge honom så lite tid som möjligt utan erbjuder honom varje dag men att sonen (som aldrig varit ifrån mig mer än 2 nätter) sover med mig dom dagar som går. Dvs pappan ska få ha honom mycket men sonen ska fortsätta ha sin (största) trygghet kvar.
Svar på tråden Hur länge ifrån mamma