• Littlestar78

Hur länge ifrån mamma

Hej

Pappan till sonen ska vara pappaledig nu 2 månader, pojken kommer fylla 1 år precis då ledigheten börjar. Jag och pappan är separerad och har en väldigt infekterad relation där vi hjälpa åt att komma överens hos Familjerätten.

Han säger att när hans pappaledighet börjar ska jag ha sonen såsom han har haft honom hittills. Dvs varannan helg plus 1 övernattning plus 1 dag varannan vecka. Jag får inget mer. Vår son har aldrig varit borta mer än ett par nätter max ifrån mig så detta upplägg känns inte bra...

Sonens pappa är en narcissist ut i fingerspetsarna så någon normal kommunikation går ej att ha med honom sen jag valde flytta. Så ska sonen vara där kommer jag inte få nån vetskap om hur han mår eller hur allt går.

Pappan vill göra allt i sin makt för att jävlas med mig och har så gjort på olika sätt sen vi flyttade. Jag går hos kurator och på Kvinnojouren för att få hjälp att hantera allt jag varit med om mm

Hur skulle vi lagt upp schemat för dessa två månader?

• Svar på tråden Hur länge ifrån mamma
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2021-02-03 23:19:02 följande:

Men alltså, pappan vill ju ha barnet, precis som mamman. De får båda ge och ta - även TS! Hon verkar vilja ge honom så lite tid som mojligt (enbart en kväll bara for att hon råkar jobbar då) medan hon hade barnet när han jobbade heltid fem dar i veckan plus att hon hade kvällar utom en vv.. Nu är det ju barnets tur att få spendera mer kvalitetstid med sin pappa (och han med barnet)!

Jaha vart har du läst att hon vill ge så lite tid som möjligt? Har inte sett det.. varför drar du upp saker som varken skrivits eller är relevanta. PAPPAN vill att barnet helt plötsligt bara ska träffa mamman varannan helg. Är det rätt FÖR BARNET? Pappan gör det enbart för att straffa mamman men tänker man på barnet, tycker du? Han har innan fått träffa barnet när han velat men har knappt träffat barnet.

Barnet kanske ska få en chans att vänja sig vid sin pappa och vänja sig att inte vara hos mamma.

Du verkar enbart ligga på pappans sida, men vet du vad, jag tänker på BARNET.
  • Anonym (M)

Men alltså, pappan vill ju ha barnet, precis som mamman. De får båda ge och ta - även TS! Hon verkar vilja ge honom så lite tid som mojligt (enbart en kväll bara for att hon råkar jobbar då) medan hon hade barnet när han jobbade heltid fem dar i veckan plus att hon hade kvällar utom en vv.. Nu är det ju barnets tur att få spendera mer kvalitetstid med sin pappa (och han med barnet)!

Och ja, om man kollar på pappans förslag att barnet ska träffa sin mamma varannan helg och på mammans förslag så tycker jag mammans förslag är bättre... för barnet.
  • Anonym (uh)
    Nej, vad är bäst för barnet? TÄNK PÅ DET. VAD ÄR BARNETS VERKLIGHET, KÄNNER BARNET ENS IGEN SIN EGEN PAPPA NÄR DEN VARIT MED SIN TRYGGA MAMMA SEDAN FÖDELSEN? VARFÖR SKA ALLA TJAFSA OM PAPPANS RÄTT, NÄR DET HANDLAR OM BARNETS BÄSTA? DET ÄR VAD ALLA BÖR TÄNKA PÅ.
  • Anonym (.....)
    Anonym (uh) skrev 2021-02-04 10:07:28 följande:

Nej, vad är bäst för barnet? TÄNK PÅ DET. VAD ÄR BARNETS VERKLIGHET, KÄNNER BARNET ENS IGEN SIN EGEN PAPPA NÄR DEN VARIT MED SIN TRYGGA MAMMA SEDAN FÖDELSEN? VARFÖR SKA ALLA TJAFSA OM PAPPANS RÄTT, NÄR DET HANDLAR OM BARNETS BÄSTA? DET ÄR VAD ALLA BÖR TÄNKA PÅ.

Håller helt med dig, skrämmande. "Pappans rätt", handlar ju om först å främst om barnet som är van med sin mamma när pappan tidigare inte varit så engagerad
  • Littlestar78
    Anonym (Ö) skrev 2021-02-04 07:59:20 följande:

Vem ska skola in barnet?

Pappan va de bestämt. Men finns det ingen förskoleplats så går ju inte de. Men jag har löst det ändå så det är ingen panik för mig. Mest synd om barnet som säkert skulle trivas med andra barn på förskolan..
  • Littlestar78
    Anonym (Ö) skrev 2021-02-04 07:58:17 följande:

Lite hoppas jag att det inte finns förskoleplats exakt när de vill ha den, så pappan måste förlänga sin föräldraledighet. Hehe...

Pappan får gärna förlänga ledigheten det är för mig inga problem så länge vi har ett bra upplägg som är det bästa för vårt barn. Du förstår, jag är inte ute efter att jävlas, jag vill bara de bästa för barnet. Och det bästa är en trygg relation med både mamma och pappa men de måste ske gradvis, man rycker inte bara upp barnet ur sina invanda rutiner.

Detta är mitt tredje barn och jag är över 40 år så jag inte helt tappad bakom en vagn.
  • Littlestar78

Kan tillägga att denna pappa skrämde och hotade sina två bonusbarn under tiden vi levde tillsammans.

Det ena barnet skrämdes till tårar för hen hörde att någon skulle släpa ut mamman i håret ur huset.

De barnet fick åka iväg till en släkting då för lugn och ro.

De andra barnet hotades med att de skulle bli ihjälslaget om de kom in i huset....

Och ja, de va bonusbarnen. Sina egna är han, så vitt jag vet snälla emot.

• Anonym (Ö)
    Littlestar78 skrev 2021-02-04 10:45:36 följande:

Pappan va de bestämt. Men finns det ingen förskoleplats så går ju inte de. Men jag har löst det ändå så det är ingen panik för mig. Mest synd om barnet som säkert skulle trivas med andra barn på förskolan..

Hjälper han till att hitta lämplig förskola?
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2021-02-04 10:00:14 följande:
    Jaha vart har du läst att hon vill ge så lite tid som möjligt? Har inte sett det.. varför drar du upp saker som varken skrivits eller är relevanta. PAPPAN vill att barnet helt plötsligt bara ska träffa mamman varannan helg. Är det rätt FÖR BARNET? Pappan gör det enbart för att straffa mamman men tänker man på barnet, tycker du? Han har innan fått träffa barnet när han velat men har knappt träffat barnet.

Barnet kanske ska få en chans att vänja sig vid sin pappa och vänja sig att inte vara hos mamma.

Du verkar enbart ligga på pappans sida, men vet du vad, jag tänker på BARNET.
    Det går åt båda håll - av vad TS hade skrivit (fore hon gav mer information) verkade det som de båda ville den andra skulle ha barnet så lite som mojligt.

Nu ska pappan vara fl-ledigt, vilket är en ypperlig tid att träffa barnet och bygga relationer! Lite av huvudideen med fl-ledigheten faktist. Har inte sagt nåt om att barnet inte ska 'få en chans att vänja sig vid sin pappa och vänja sig att inte vara hos mamma', men det tar inte flera veckor.
  • Littlestar78
    Anonym (Ö) skrev 2021-02-04 13:46:29 följande:

Hjälper han till att hitta lämplig förskola?

Nej. Han har nekat 2 ansökningar jag gjort för enligt han ligger inte förskolorna tillräckligt nära honom.

Han vill vi ska ha ungefär lika långt båda två vilket är så självklart OM vi skulle haft varannan vecka med sonen sen efter pappaledigheten men de ska vi inte pga barnets låga ålder.

Varannan vecka blir från ca 3års ålder. Så jag anser ju inte det är försvarbart att jag ska behöva åka 1.5 mil varje dag för att de ska underlätta ett par ggr/månad för pappan fram tills dess..

Räcker att min bil pajar då är jag körd för det går inte bussar som stämmer med mina jobbtider...
Svar på tråden Hur länge ifrån mamma