• Anonym (Cecil­ia)
    Wed 3 Feb 2021 01:19
    609 visningar
    6 svar
    6
    609

    Skilsmässa, vem får bostaden?

    Har kommit på min man med otrohet. Inte första gången, men nu orkar jag inte mer. Jag vill skiljas.

    Vi bor i en hyresrätt, jag står ensam på kontraktet, men vi är gifta, som sagt.

    Vi har två gemensamma barn plus att jag har två barn sedan tidigare, den ena har fyllt 18 och den andra är minderårig, och bor hos mig varannan vecka...

    Jag har dessutom nyss blivit arbetslös (allt på samma gång).

    Vad händer med bostaden? Vem kommer få bo kvar?

    Önskar svar från de som vet, inte gissningar.

  • Svar på tråden Skilsmässa, vem får bostaden?
  • Wed 3 Feb 2021 01:23
    #1
  • Wed 3 Feb 2021 06:19
    #2
    Anonym (Cecilia) skrev 2021-02-03 01:19:54 följande:

    Har kommit på min man med otrohet. Inte första gången, men nu orkar jag inte mer. Jag vill skiljas.

    Vi bor i en hyresrätt, jag står ensam på kontraktet, men vi är gifta, som sagt.

    Vi har två gemensamma barn plus att jag har två barn sedan tidigare, den ena har fyllt 18 och den andra är minderårig, och bor hos mig varannan vecka...

    Jag har dessutom nyss blivit arbetslös (allt på samma gång).

    Vad händer med bostaden? Vem kommer få bo kvar?

    Önskar svar från de som vet, inte gissningar.


    Ingen kan ge ett säkert svar hur det skulle bli om det slutar i domstol. Allt blir gissningar.
  • Wed 3 Feb 2021 06:33
    #3

    Lär bli du. Du har fler barn samt att du pga att du är arbetslös är den som kommer ha svårast att skaffa ny bostad. Du har således störst behov.

  • Jonnyn­ilsson
    Wed 3 Feb 2021 07:38
    #4
    Drottningen1970 skrev 2021-02-03 06:33:40 följande:

    Lär bli du. Du har fler barn samt att du pga att du är arbetslös är den som kommer ha svårast att skaffa ny bostad. Du har således störst behov.


    Instämmer med de fakta du gett oss i trådstarten.
  • Wed 3 Feb 2021 08:28
    #5
    Anonym (Cecilia) skrev 2021-02-03 01:19:54 följande:

    Har kommit på min man med otrohet. Inte första gången, men nu orkar jag inte mer. Jag vill skiljas.

    Vi bor i en hyresrätt, jag står ensam på kontraktet, men vi är gifta, som sagt.

    Vi har två gemensamma barn plus att jag har två barn sedan tidigare, den ena har fyllt 18 och den andra är minderårig, och bor hos mig varannan vecka...

    Jag har dessutom nyss blivit arbetslös (allt på samma gång).

    Vad händer med bostaden? Vem kommer få bo kvar?

    Önskar svar från de som vet, inte gissningar.


    Om vi antar att mannen inte har några specialbehov kommer det hänga mycket på boendet av er gemensamma barn. Om mannen kommer ha huvuddelen av tiden med barnen kommer det tippa över för honom.

    En annan viktig faktor är om någon av er hittar nytt vettigt boende under processens gång. Då ökar sannolikheten att den andra får bo kvar.

    Om det går till ordentlig tvist kan man argumentera utifrån linjen att mannen har jobb och barn samt att han då behöver bo kvar. Du som är arbetslös är inte lika låst och kan flytta. Hur framgångsrik den argumentation skulle bli är en ren gissning.
  • Anonym (Cecil­ia) Trådstartaren
    Wed 3 Feb 2021 17:39
    #6
    Kjell2 skrev 2021-02-03 08:28:32 följande:

    Om vi antar att mannen inte har några specialbehov kommer det hänga mycket på boendet av er gemensamma barn. Om mannen kommer ha huvuddelen av tiden med barnen kommer det tippa över för honom.

    En annan viktig faktor är om någon av er hittar nytt vettigt boende under processens gång. Då ökar sannolikheten att den andra får bo kvar.

    Om det går till ordentlig tvist kan man argumentera utifrån linjen att mannen har jobb och barn samt att han då behöver bo kvar. Du som är arbetslös är inte lika låst och kan flytta. Hur framgångsrik den argumentation skulle bli är en ren gissning.


    Vi kommer ha barnen 50/50.

    Jag är ju låst här i och med att jag också har äldre barn, som går i skola här, kan inte flytta ifrån dem hur som helst.

    Jag hoppas att jag har hittat ett nytt arbete innan betänketiden är över, så förhoppningsvis är jag inte arbetslös då.
Svar på tråden Skilsmässa, vem får bostaden?