Inlägg från: Anonym (moralgubben) |Visa alla inlägg
  • Anonym (moralgubben)

Otrohet?

Jag måste säga att jag är imponerad av ditt lugn så här långt. Naturligtvis finns det starka känslor också. Men du verkar har satt dem på spar. Viket ger dig en möjlighet att överblicka det som händer utan att agera impulsivt. Jag och många med mig vet hur svårt det är att befinna sig i din situation.
    Felet jag gjorde var att tvinga till mig för mycket information. Viket skapade bilder i hjärnan som är svåra att sudda ut. Bilder som var helt onödiga. Bara skapade mer oro och fick mig att känna mig misslyckad.
    Jag tycker du agerar smart när du låter henne behålla sin historia. Och lämnar den. Och påbörjar ditt nya seende. Du har ingen skyldighet att varken reda ut eller hämnas. Hur hon förklarar saker är hennes problem.
    Naturligtvis finns det många känslor inblandade även hos dig. Men dem ska du inte dela med ditt ex. Förhoppningsvis har du en nära vän du kan sörja hos då den dagen kommer.
    Dina barn kommer att klara det här om du är nära dem och svarar på deras frågor utan att blanda in dem i er vuxenkonflikt.
    Är dumt nog lite förtjust i tanken på  anonymt mail.

• Anonym (moralgubben)

Varför är ni så besatta av sanningen. Ni sitter här som några slags domare och beskyller varandra för det ena och det andra. Har ni inga egna  liv???

Vad vi får är ett scenario som någon bjuder på. Vi har att reflektera över det och berätta hur vi skulle agera på situationen. En del  är verkliga och våra kommentarer kan ge hjälp. Andra är bara som en historia vi har att tänka inåt och försöka rannsaka oss själva. Och de bäst råden ges i en ickedömande anda.

Jag tycker den här berättelsen varit lite annorlunda och visar på hur viktigt det är att inte gå på impuls direkt. Utan använda sig av sitt förnuft i en krissituation. Kanske lite för förnuft styrd. Den visar också hur meninglöst det är att lägga kraft på hämnd och att ta reda på i detalj vad som hände. Det blir ofta bilder i huvudet  som sällan försvinner. Så lägg inte massa tid och energi på vad som är sant eller inte. För ni tänker väl inte söka upp de som berättelsen handlar om

Svar på tråden Otrohet?