• PrincessDalia

    Pseudotvillingar i samma klass eller ej?

    Om du skulle få barn tätt och kunde välja, hade du valt att barnen får gå i samma klass eller ej?

    Jag har fått bebis i januari. Är över 40 så vill därför inte vänta för länge innan nästa barn utan vill ha barn tätt. Detta barn blev till på första försöket fast vet att det inte betyder att nästa blir det. Om mensen kommer inom kort så chans för två barn samma år finns. Hade du tagit den chansen eller hellre siktat på bebis tidigast januari året efter?

    Tänker att två barn samma år kan ha fördelen att de kan gå på samma sportaktiviteter, har samma läxor, alltid en kompis i klassen mm vilket förenklar livet lite samtidigt som det känns som om det blir lite synd om den yngre som högt upp i åldern alltid kommer ligga lite efter sitt storasyskon fysiskt och psykiskt och det finns ju även fördelar med att de får egna kompisar i varsin klass. Hur hade ni tänkt om ni hade kunnat välja?

  • Svar på tråden Pseudotvillingar i samma klass eller ej?
  • cosinus

    Nej jag hade inte satt i samma klass, inte ens om de blev födda samma år (om jag nu kunde välja, kräver ju att det finns parallellklasser på den skolan de ska gå på.

    Det yngre syskonet kommer alltid vara ursäktat av att det är yngre, värre för det äldre som hela tiden blir upphunnen och ibland omkörd av den yngre.

    De jag känner som har barn tätt och kört på praktiska principen, simskola samtidigt, slalom samtidigt o s v så kan det bli supertufft för den äldsta om den yngre är mer driven. 

    Så hade jag haft barn tätt (vilket jag inte har, det är 2 år mellan alla mina) så hade jag varit noga med att den stora ändå fått vara stor. Börja med simskola, cykel och annat före den yngre så denne faktiskt hunnit lära sig lite innan den yngre kommer jagandes. 

  • 10oktober

    Nej, definitivt inte. Hade nog inte ens gjort det med tvillingar. Tror det är viktigt att barn får skapa sina egna identiteter utan att alltid kopplas ihop som "den yngre och den äldre". De kommer ha en trygghet i att ha sitt syskon på samma skola ändå.

    Fritidsaktiviteter är kanske en annan sak, de kanske inte ens vill hålla på med samma sak?

  • SweeneyToad

    Jag säger, ja, faktiskt. Nu är de inte ''riktiga'' tvillingar, men det är en myt att man ska skilja på tvillingar i olika klasser. 

    ''Går man till vad forskningen säger så finns det inget stöd för att man ska ha som grundregel att skilja tvillingar åt i skolan. ''

    www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/&Q=Ska%20tvillingarna%20g%C3%A5%20i%20olika%20klasser?

    Hoppas länken fungerar. 

  • Magical
    PrincessDalia skrev 2021-02-03 09:21:31 följande:

    Om du skulle få barn tätt och kunde välja, hade du valt att barnen får gå i samma klass eller ej?

    Jag har fått bebis i januari. Är över 40 så vill därför inte vänta för länge innan nästa barn utan vill ha barn tätt. Detta barn blev till på första försöket fast vet att det inte betyder att nästa blir det. Om mensen kommer inom kort så chans för två barn samma år finns. Hade du tagit den chansen eller hellre siktat på bebis tidigast januari året efter?

    Tänker att två barn samma år kan ha fördelen att de kan gå på samma sportaktiviteter, har samma läxor, alltid en kompis i klassen mm vilket förenklar livet lite samtidigt som det känns som om det blir lite synd om den yngre som högt upp i åldern alltid kommer ligga lite efter sitt storasyskon fysiskt och psykiskt och det finns ju även fördelar med att de får egna kompisar i varsin klass. Hur hade ni tänkt om ni hade kunnat välja?


    Mitt svar är nej, hade inte haft dem i samma klass. Har 13 mån mellan mina barn så det var ändå olika år, men jag tror inte det hade blivit bra för dem att gå i samma klass om vi hade kunnat ha det. Folk hade jämfört dem och min yngsta var ju alltid lite "efter" syskonet, med allt (helt naturligt förstås) men hade de gått i samma klass tror jag att folk hade glömt att de inte var födda samtidigt. 
Svar på tråden Pseudotvillingar i samma klass eller ej?