• LFF

7 åring klagar på huvudvärk

idape skrev 2021-02-03 10:06:49 följande:

Min pojk på 7 år klagar ofta på huvudvärk som spänner i pannan säger han sedan ett par veckor tillbaks. Kommer ofta på eftermiddagen. Han har också nämnt magont ibland.

Det kommer och går men går lika snabbt över som det kommer.

Är det fler som varit med om detta med sina barn? Man blir ju orolig.

Äter han ordentligt på dagen?
    Ser han bra eller behöver han glasögon? 
    Är han orolig över något?
    Trivs han i skolan eller finns det några som är elaka mot honom?

Det är så diffusa symtom och kan vara allt från dålig syn och äta för lite till att han är orolig för något eller mobbad i skolan.

Själv hade jag ofta ont i magen eftersom jag inte kunde identifiera hungerkänslor. Fick huvudvärk och satt närmare och närmare tvn vilket gjorde att mamma misstänkte synfel. Allergin upptäckte vi genom långvarig "förkylning" utan feber.
  • LFF
    idape skrev 2021-02-03 10:53:20 följande:
    Allergi har han det vet vi. Vi tar inga tabletter just nu eftersom det varit mest sommartid med pollen. Vi misstänker dock damm också eftersom pappan har det. Kan det vara det kanske.

Men varför kommer det nu plötsligt.
    Just den allergin kanske nyss har kommit till en sådan grad att den påverkar honom. 
    idape skrev 2021-02-03 10:55:43 följande:
    Ja visst kan det vara nåt sånt med synen! Verkar vara nära han tittat på tv länge eller spelat en stund och kanske läst i skolan eftersom han ibland säger det efter skolan.

Tack för ditt svar!!

Då skulle jag definitivt ringa och boka tid hos optikern. Själv så kom jag ju undan syntesten i skolan i flera år genom att jag hade memorerat bokstäverna  
    idape skrev 2021-02-03 10:56:45 följande:
    Han är även rätt orolig som person. Så det har vi tänkt om det kan vara nåt med det.
    Absolut. Vad säger han själv om hur han trivs etc? Hur hanterar han själv sin oro?
  • LFF
    LadyJane skrev 2021-02-05 22:51:37 följande:

Så du tar bara ditt barn på allvar då det blir liggande utan att kunna fungera normalt på något plan.

Jag tycker inte att du är en förälder som klarar av normalt föräldraansvar.

Och skulle TS kontakta VC med så diffusa symtom så skulle även de säga att det är normalt. Däremot har TS istället fått tips på att det kan vara en idé att kolla upp synen hos barnet vilket hon tagit till sig och inte tänkt på tidigare.
Svar på tråden 7 åring klagar på huvudvärk