SML89 skrev 2021-05-24 08:44:47 följande:
Hej!
Av ren nyfikenhet, vet du vad nackspalten (NUPP) var? Alltså jag tror att min oro hänger i mycket av hur allt gick till, sättet folk reagerat på mitt resultat. Det är faktiskt ingen, inte ens barnmorskorna, som försökt lugna mig genom att säga att det är ett bra resultat. Jag förstår hur du tänker, att avsluta hade varit hemskt. Vet inte heller om det är möjligt på bara en av de, och tanken att avsluta ett friskt barn finns ju inte. Vi hade sämst siffror på trisomi 13 och 18, vilket är ganska grova utvecklingsstörningar, ofta lever de inte länge vilket också är enormt psykiskt påverkande.
Vi har redan en 2 åring hemma som kräver mycket uppmärksamhet :) Vi tycker det är viktigt att känna att man klarar av att ha hand om sitt barn + 2 tvillingar (om någon av de skulle ha en kromosomavvikelse). Att man har orken, ett starkt psyke och möjligheten att vara en bra förälder till alla barnen. Därav har jag en oro i detta, klarar vi det?
Ja, men kolla det, för enligt min va de viktigt hela graviditeten. Jag är i v. 15 nu så det skiljer ungefär en vecka mellan oss då :)
Jag tänkte inte så noga på det då så jag minns inte vad hon sa om millimeter. Det var det att den låg lite på snedden så det var svårt för henne att ta en profilbild. Jag skulle kanske ha frågat mer men jag tänker lite såhär också- om det hade varit en risk skulle barnmorskan ha sagt det och de skulle ha gått vidare med ytterligare undersökning.
Oron som förälder kommer vi nog aldrig ifrån. Jag förstår vad du menar, jag är också orolig av mig. Jag tycker du ska prata med din vanliga barnmorska, ställa alla de här frågorna. Och även berätta om hur du blev bemött vid ultraljudet.
Och jag ska börja äta folsyra igen, det kan ju inte skada ????