• Thewalk

Tvillingar 2021

Hej på er.

I förrgår fick jag reda på ett tidigt UL att jag har två små tickande hjärtan i magen. 
    Är i chock ännu...
    Detta är min första graviditet, är 35 år och har inga tvillingar i släkten. Jag gjorde ett tidigt UL på privatklinik då jag var orolig att något hänt pga en mindre blödning, Istället fick jag alltså detta besked!

Jag är bara i  vecka 9 (8+5) så än är det i ett kritiskt skede, men hoppas såklart att allt ska gå bra!

Jag är väldigt illamående! Emellanåt blir jag också extremt hungrig, så när jag äter har jag nästan inget stopp haha. Annars är det svårt att avgöra om något är annorlunda för att det är tvillingar då jag inte har något att jämföra med.

Ska bli kul att följa era andra här!

• Thewalk
    SML89 skrev 2021-05-13 19:24:17 följande:
    Fick med veta ganska tidigt. Hade ett gynbesök inbokat sedan tidigare, blev gravid under väntan på den och där visade det sig vara två små :) va i vecka 7 då. Vågade inte hoppas för mycket i början så vi höll det ganska tyst då, men nu är vi förbi v 12 och allt känns lite mer säkert. Hoppas de går lika bra för er :)

Har också haft en extrem hunger, har de fortfarande kombinerat med illamåendet. Dock dålig aptit pga av det med så för mig är det svårt att äta mig ordentligt mätt, får bli många små mellanmål. Detta är nog största skillnaden mot mitt tidigare barn. Och att magen växer snabbare.
    Tack för dina fina ord!

Vad skönt att det flutit på så bra! Har ni gjort KUB? Jag längtar så till att komma förbi v.12... tiden står stilla just nu...

Vad segt att du fortfarande mår illa. Jag hoppas att det ska gå över efter första trimestern, men det vet man ju aldrig :)
  • Thewalk
    SML89 skrev 2021-05-17 17:01:57 följande:
    Inga problem :) vi gjorde KUB i förra veckan. Fick lite olika värden på de två faktiskt. Nackspalten som skilde sig. Fick bra värden på ena 1:20000 samt 1:10686. Men på den andra fick vi 1:5109 och 1:2211. Bra värden enligt många men har ändå en viss oro för de sämre värdena. Dels för hon mätte såå många gånger, typ höll på 10-15 min med att mäta den medan den andra gick på 2 min med kommentaren "denna va ju tunnare och finare". De orden har verkligen satt sig och nackspalten på ca 2,6 oroar mig lite.

Ska ni göra KUB? :)
    Vi ska göra KUB. Jag blev erbjudan av landstinget innan vi visste att det var tvillingar. Alla som är 35+ får erbjudande och vi vill nog göra det. Dock har jag ganska mycket frågor, men ska träffa barnmorskan nästa vecka så hoppas få ställa dem.

Svårt det där med värdena. Det låter ju som bra värden på båda, men jag förstår verkligen att en sådan klumpig kommentar sätter sig. Tänk så viktigt det är med ordval i dessa lägen. Hoppas du kan släppa det och känna att det är stor sannolikhet att du har två friska bebisar i magen :)
  • Thewalk
    SML89 skrev 2021-05-20 08:36:58 följande:
    Ja okej, det är ju bra :) Vissa erbjuder det även för de under 35 år, men inte här. Det är synd att alla dessa test kostar så mycket pengar. Har ju lagt 2300 kr på KUB nu men överväger ändå Nipt för att inte gå runt med denna oro. Även oron påverkar ju hälsan negativt så kanske lika bra att betala de 6000 kr och få det gjort.

Ja jag tycker det är jätte svårt att tolka värdena. Med sonen var nackspalten 0,9 mm (då gjorde vi KUB 11+3, så en vecka tidigare än denna gången). Tycker bara det känns som stor skillnad.

Hur går det för dig och ditt illamående, något bättre denna veckan? :)
    Svåra övervägningar är det! 
    Men som du säger är oron något som tar hårt på en, det känner jag redan. Så hur du än väljer så förstår jag!

Illamåendet är något bättre, men kommer alltid efter middagen på kvällen fram tills att jag ska sova.
    Men dagarna går bra och jag klarar av att jobba utan större bekymmer.
    Hur går det för dig?

Jag misstänker att jag kommer att få blodförtunnande utskrivet nästa vecka då min mamma haft blodproppar. Jag har också gjort en undersökning huruvida jag har genetiska anlag för blodpropp men svaren har inte kommit ännu.
    Har inte ätit extra folsyra, men får se vad barnmorskan säger nästa vecka. Äter en tablett om dagen så länge :)
  • Thewalk
    SML89 skrev 2021-05-20 08:41:17 följande:

Har en fråga till alla gravida med tvillingar här :)

Hur har det varit för er med receptbelagd medicin, har ni fått t.ex. extra stark folsyra och trombyl (blodförtunnande) utskrivet?

Jag har fått båda dessa, trodde folsyran bara var viktig till v. 12, men det står att jag ska äta den resten av graviditeten. Trombylen står mellan v. 13-36.

Hej 
    Nu har jag fått folsyra på recept för resten av graviditeten samt något som heter Acetylsalicylsyra v.13-36, vet inte om det är samma som trombyl? Verkar ha samma effekt, alltså vara boldförtunnande.
  • Thewalk
    SML89 skrev 2021-06-04 11:35:31 följande:

Okej vad bra! :) Ja men det är samma, Trombyl innehåller Acetylsalicylsyra (75 mg). Hur mår du nu? har ditt illamående lagt sig ännu?

Ja, fick höra det på apoteket sen :)

Jag mår ganska bra. Vissa dagar är jag utan illamående, men det kommer fortfarande ibland. Sedan är jag just nu lite orolig. Funderar mycket på om allt står rätt till, om de växer (tycker magen inte vuxit nåt alls sista veckan) men ska på KUB på torsdag, längtar att få kolla läget!

Hur mår du?
  • Thewalk
    yllen81 skrev 2021-06-06 18:11:32 följande:

Hej på er! Fick veta i tisdags på ultraljud v10 att det är tvillingar ???? vilken känsla att får höra detta, både coolt men mest i chock ???? Har 2 barn sedan innan ( flicka 7-år och pojke 5-år )och fyller 40 år nu till hösten så trodde liksom att bebisfabriken var stängd för mig ???? hur mår ni alla som väntar tvillingar? Jag haft illamående och kräkningar i 3-4 veckor. Så mycket tankar och funderingar att det kommer två bebisar i höst / vinter. BF 27/12 så är ett tag dit men som jag förstått kommer ofta tvillingar tidigare ? Nån i tråden som fått sina barn ännu ?

Dubbelgrattis till graviditeten!

Jag är i början av v. 13 och mår helt ok. Har varit illamående sedan start, men inte kräkts. Senaste veckan har jag mått lite bättre med undantag för någon dag. Hoppas det inte är alltför jobbigt för dig med kräkningarna!

Det stämmer att man brukar sätta igång födseln senast v.38 som jag har förstått det. Jag är beräknad 17/12 men räknar med att föda senast i början av december :) hoppas illamåendet ger sig snart!
  • Thewalk
    JosHed skrev 2021-06-08 07:02:27 följande:

Vet inte om jag får hoppa in här? Var på ultraljud igår i v.10 och fick då veta att det är tvillingar. Sån chock! Har BF 9 januari men förstod på läkaren att de alltid kommer senast v.38 så då föds de senast i mellandagarna 2021 :) helt sjukt detta?

Klart du ska hoppa in :) Grattis till tvillingarna, visst blir man chockad :D
    Jag har vant mig med tanken nu iallafall, och tycker det ska bli sååå coolt. Men det är galet :)
  • Thewalk
    NatMar005 skrev 2021-06-14 13:42:57 följande:
    Vi fick först höra att man såg två fina starka hjärtan. Men sedan sa de "hoppsan, jag misstog navelsträngen för hjärta. Det händer ibland. Nej ni har ett friskt foster och ett MA dessvärre. Hinnsäcken till MA:t är dessutom blodfylld så det finns en risk för blödning"...

Där och då gick vi sänder och nu har vi svårt att glädja oss åt det som fortfarande lever där inne.

Men jag önskar en andra ett stort lycka till!
    Usch vilken fruktansvärd upplevelse. Kan bara beklaga att du fick ett så oproffesionellt bemötande. 

Ta er tid och sörj, så kommer det säkert snart att vända till lycka för det andra lilla livet. Varma tankar.
  • Thewalk
    Anonym (Hejhopp) skrev 2021-06-09 22:46:52 följande:

Så kul med så många blivande tvillingmammor. Vet ni vilken typ av tvillingar ni väntar och könet? Fick idag se bebisarna igen (v17) och jag är ganska säker på att det är pojkar. Väntar enäggs. Har en pojke sedan innan och hade så gärna fått en av varje nu, tvåäggs alltså men det blir nog bra ändå:)

Jag väntar med största sannolikhet tvåäggstvillingar. Helt säkert är det ju inte, är bara i v.14 så för tidigt att se vilka kön :)
  • Thewalk
    Anonym (JL) skrev 2021-07-01 08:03:44 följande:

Hur mår alla här inne? Vilken vecka är ni i? Väntar ni enäggs/tvåäggs? så spännande att höra!

Jag själv är i V20, väntar enäggs, två flickor visade det sig efter många olika utlåtanden! BF i November

Grattis till tjejerna!

Jag mår bra måste jag säga. Är i v.16+1. Fortfarande ganska lite mage och det mesta flyter på bra (fast längtar efter en riktig gravidmage) Äntligen är illamåendet borta. Men konditionen sviktar. Från att ha tränat högintensivt och många dagar i veckan blir jag så andfådd bara av att gå upp för två-tre trappor att jag måste pusta ut en stund efter. Sedan är jag trött och har blödande tandkött. Men inga riktigt jobbiga symptom ännu.

Som det verkar väntar jag tvåäggstvillingar. Ska på RUL 21/7 och ska ta reda på kön då! Vi behöver veta då vi är väldigt oense om namn :)
  • Thewalk
    JosHed skrev 2021-07-06 20:56:10 följande:

Var på KUB idag (v.13+2) :) allt såg bra ut, vilket var så skönt! De skilde 3 dagar mellan dem (vilket hon sa var i princip ingenting och kunde bero på märgel för de låg ej still xD). Hade bara en moderkaka och hinnan var tunn som ett hårstrå men fullt synbart, så de tror enäggstvillingar :) vilket skrämmer utifrån de större riskerna, men försöker tänka positivt! Har nytt UL 27 juni i v.17 och sen RUL 17 augusti i v.20! Om jag räknat rätt föds de senast 19 december :D

Härligt! Såklart lite läskigt med en högriskgraviditet när du också som du beskriver har jobbiga erfarenheter sedan tidigare. Men de kommer att ha stenkoll på dig och bebisarna. Så bra att de är noggranna, det kommer säkert gå finfint!
Svar på tråden Tvillingar 2021