Val av studieort
Just juridik är lite speciellt då det kan vara väldigt tufft på arbetsmarknaden om man inte har bra betyg och då kan det vara bättre att ha fått bra betyg i Umeå och få tingstjänstgöring än att ha ok betyg från Uppsala. Och vad jag förstått (är inte jurist själv men har märkligt många vänner som är det) så är det svårare att få bra betyg i Uppsala än på de övriga orterna.
Men med det sagt så kan jag säga att jag själv pluggat i Uppsala vilket var väldigt kul och nationerna och dess föreningar gör att det verkligen är ett ställe där alla kan hitta sin plats. Jag kan också rekommendera att bo i studentkorridor om du känner att du har svårt att hitta vänner. Det är ju lite olika i olika korridorer och inte alls säkert att man hittar bästisar där man bor även om jag gjorde det i en av mina korridorer. Men det ger dig i alla fall en social gemenskap med att man ses i köket när man lagar mat och minskar risken att sitta instängd i en egen liten studentlägenhet och känna sig ensam.
Att välja studieort baserat på en vän skulle jag inte rekommendera. Det lägger ett stort ansvar på den vännen att du kommit dit bara för dennes skull.