• Mandarina1

    Naturlig nakenhet?

    Jag har alltid haft problem med att våga visa mig naken. Blyghet och skamkänslorna tar över, även på badhus och hemma i vårt eget hus. Min kropp är ingen modellkropp, men ganska ordinärt mullig skulle jag tro. Det är det mentala som sätter stopp. Samtidigt har jag längtat efter den frihet det skulle innebära att slippa skamkänslorna. 
    Jag pratade med en terapeut för ett par år sedan om det här. Jag fick då ett program med uppgifter att göra för att bearbeta dessa skamkänslor. Det handlade helt enkelt om att vänja sig vid att göra olika saker hemma utan kläder. Det har hjälpt mig att steg för steg bli mera bekväm i mig själv. 
    Det ledde t ex till att jag i höstas coronajobbade naken hemma i mitt hemmakontor. Det ledde t o m till att jag vågade sola naken ute på gården och tyckte det var jätteskönt. 
    Vad tycker du? När tycker du det är naturligt att vara naken? När tycker du det är skönt att vara naken.

  • Svar på tråden Naturlig nakenhet?
  • Litenmenhård

    Jag är ganska obekväm med att vara naken. Har komplex och så, men är jag hemma så går jag ofta naken. Det är ju bara jag som ser ändå, men att visa sig naken för andra har jag svårt för.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Jonnynilsson

    Jag har tvärt om absolut inga problem att visa mig naken. Både frugan och jag går nakna hemma och sedan barnen flyttade hemifrån kan vi gå nakna en hel dag när det är varmt och skönt och man är ledig.

    Baksidan på vårt hus är insynsskyddad så där solar vi och till och med lagar mat och äter nakna om vädret tillåter. Det är skönt att slippa badkläder när man badar och solar.

    När vi åker utomlands söker vi oss ofta till nakenstränderna just för att slippa blöta badkläder. Det finns alltså inget sexuellt i detta. Bara skön nakenhet.

  • Mandarina1
    Jonnynilsson skrev 2021-02-04 10:17:12 följande:

    Jag har tvärt om absolut inga problem att visa mig naken. Både frugan och jag går nakna hemma och sedan barnen flyttade hemifrån kan vi gå nakna en hel dag när det är varmt och skönt och man är ledig.

    Baksidan på vårt hus är insynsskyddad så där solar vi och till och med lagar mat och äter nakna om vädret tillåter. Det är skönt att slippa badkläder när man badar och solar.

    När vi åker utomlands söker vi oss ofta till nakenstränderna just för att slippa blöta badkläder. Det finns alltså inget sexuellt i detta. Bara skön nakenhet.


    Det låter härligt. Har ni alltid varit lika bekväma med att vara nakna?
  • sextiotalist
    Mandarina1 skrev 2021-02-04 09:37:06 följande:

    Jag har alltid haft problem med att våga visa mig naken. Blyghet och skamkänslorna tar över, även på badhus och hemma i vårt eget hus. Min kropp är ingen modellkropp, men ganska ordinärt mullig skulle jag tro. Det är det mentala som sätter stopp. Samtidigt har jag längtat efter den frihet det skulle innebära att slippa skamkänslorna. 
    Jag pratade med en terapeut för ett par år sedan om det här. Jag fick då ett program med uppgifter att göra för att bearbeta dessa skamkänslor. Det handlade helt enkelt om att vänja sig vid att göra olika saker hemma utan kläder. Det har hjälpt mig att steg för steg bli mera bekväm i mig själv. 
    Det ledde t ex till att jag i höstas coronajobbade naken hemma i mitt hemmakontor. Det ledde t o m till att jag vågade sola naken ute på gården och tyckte det var jätteskönt. 
    Vad tycker du? När tycker du det är naturligt att vara naken? När tycker du det är skönt att vara naken.


    Jag trivs inte med att vara naken med andra, men för mig är det inga problem (verkar mer att okända på familjeliv har problem med etta Flört )
  • Jonnynilsson
    Mandarina1 skrev 2021-02-04 10:45:54 följande:
    Det låter härligt. Har ni alltid varit lika bekväma med att vara nakna?
    Ja det har vi. Vi har båda växt upp i familjer där man bland annat badat bastu tillsammans över generationsgränserna.

    Men när våra barn närmade sig puberteten så vill dom ju av naturliga skäl inte längre vara nakna med sina föräldrar. Så det har vi respekterat och haft badkläder när barnen varit med.

    Nakenhet är ju inget man kan tvinga på någon. Det skall kännas naturligt att vara naken inför någon annan. Nu kan man ju tro att vi träffar andra nakna också, men så är det inte. Det är bara på anonyma stränder som vi varit nakna bland andra människor. Vi är aldrig nakna när vi har bekanta hemma på parmiddagar och likande. Vår nakenhet är privat.
  • Magical
    Mandarina1 skrev 2021-02-04 09:37:06 följande:

    Jag har alltid haft problem med att våga visa mig naken. Blyghet och skamkänslorna tar över, även på badhus och hemma i vårt eget hus. Min kropp är ingen modellkropp, men ganska ordinärt mullig skulle jag tro. Det är det mentala som sätter stopp. Samtidigt har jag längtat efter den frihet det skulle innebära att slippa skamkänslorna. 
    Jag pratade med en terapeut för ett par år sedan om det här. Jag fick då ett program med uppgifter att göra för att bearbeta dessa skamkänslor. Det handlade helt enkelt om att vänja sig vid att göra olika saker hemma utan kläder. Det har hjälpt mig att steg för steg bli mera bekväm i mig själv. 
    Det ledde t ex till att jag i höstas coronajobbade naken hemma i mitt hemmakontor. Det ledde t o m till att jag vågade sola naken ute på gården och tyckte det var jätteskönt. 
    Vad tycker du? När tycker du det är naturligt att vara naken? När tycker du det är skönt att vara naken.


    Det låter ju bra att övningarna har hjälpt Glad

    Fast är det så väldigt skönt att sitta och jobba naken? Det tycker inte jag faktiskt. 
    Sola ute är ju bra att kunna, fast även där behöver man inte vara naken. 

    Jag solar inte naken ens om jag vet att ingen kan se mig, trosor skulle jag åtminstone ha. 

    Naturligt naken - kontra onaturligt naken då. kanske man kan tänka? Jag tycker nog det i så fall är lite "onaturligt" att jobba utan kläder tex. Att laga mat utan något på mig  skulle jag också tycka var ofräscht, även om jag var helt ensam hemma. 

    Men grunden är väl som alltid: så länge det inte stör någon annan så får man göra vad man vill Glad
  • Friger

    Jobbar också naken emellanåt. Dock inte när jag har möten (distans) pga risken för misstag.

    Ibland kan jag dock streama när jag jobbar naken på en vuxen-site för just sådant. Ska väl inte överdriva min popularitet men jag har några återkommande besökare.

  • flygrl
    Mandarina1 skrev 2021-02-04 09:37:06 följande:

    Jag har alltid haft problem med att våga visa mig naken. Blyghet och skamkänslorna tar över, även på badhus och hemma i vårt eget hus. Min kropp är ingen modellkropp, men ganska ordinärt mullig skulle jag tro. Det är det mentala som sätter stopp. Samtidigt har jag längtat efter den frihet det skulle innebära att slippa skamkänslorna. 

    Jag pratade med en terapeut för ett par år sedan om det här. Jag fick då ett program med uppgifter att göra för att bearbeta dessa skamkänslor. Det handlade helt enkelt om att vänja sig vid att göra olika saker hemma utan kläder. Det har hjälpt mig att steg för steg bli mera bekväm i mig själv. 

    Det ledde t ex till att jag i höstas coronajobbade naken hemma i mitt hemmakontor. Det ledde t o m till att jag vågade sola naken ute på gården och tyckte det var jätteskönt. 

    Vad tycker du? När tycker du det är naturligt att vara naken? När tycker du det är skönt att vara naken.


    Va bra att du kunnat jobba bort dina issues så du nu kan va mer bekväm i dig själv. Starkt jobbat!

    Själv är jag gärna i solen om sommaren och på badplats eller på min balkong kör jag då med bikini. Helt naken är jag nog bara i duschen eller när jag byter om. Hemma vill jag nog helst ha nåt på mig för det känns inte helt fräscht att sätta sig helt naken i soffan eller så. Dessutom är jag rätt frusen av mig. Skulle möjligen kunna tänka mig testa att bada naken nån gång...kanske besöka en nudiststrand...fast egentligen stör det mig inte att bada i bikini eller baddräkt så... jag vet inte...
  • Jonnynilsson
    flygrl skrev 2021-02-04 17:42:26 följande:
    Va bra att du kunnat jobba bort dina issues så du nu kan va mer bekväm i dig själv. Starkt jobbat!

    Själv är jag gärna i solen om sommaren och på badplats eller på min balkong kör jag då med bikini. Helt naken är jag nog bara i duschen eller när jag byter om. Hemma vill jag nog helst ha nåt på mig för det känns inte helt fräscht att sätta sig helt naken i soffan eller så. Dessutom är jag rätt frusen av mig. Skulle möjligen kunna tänka mig testa att bada naken nån gång...kanske besöka en nudiststrand...fast egentligen stör det mig inte att bada i bikini eller baddräkt så... jag vet inte...
    Att bada naken är riktigt skönt och när man kommer upp ur badet har man inga blöta badkläder som kyler kroppen eller blöter ner allt.

    Vi har alltid ett badlakan att sitta på och sitter aldrig naken direkt i möblerna. På kvällen i soffan är vi ju naturligtvis påklädda.
  • Mandarina1
    flygrl skrev 2021-02-04 17:42:26 följande:
    Va bra att du kunnat jobba bort dina issues så du nu kan va mer bekväm i dig själv. Starkt jobbat!

    Själv är jag gärna i solen om sommaren och på badplats eller på min balkong kör jag då med bikini. Helt naken är jag nog bara i duschen eller när jag byter om. Hemma vill jag nog helst ha nåt på mig för det känns inte helt fräscht att sätta sig helt naken i soffan eller så. Dessutom är jag rätt frusen av mig. Skulle möjligen kunna tänka mig testa att bada naken nån gång...kanske besöka en nudiststrand...fast egentligen stör det mig inte att bada i bikini eller baddräkt så... jag vet inte...
    Jag ska väl inte säga hur det är för andra, men för mig som egentligen tyckt att bikini varit jobbigt att visa sig i också, känns det som en stor befrielse när man börjar uppleva det som att - Här är jag och det spelar ingen roll vad andra tänker. "when you´we got nothing, you have nothing to loose", liksom.
  • cosinus

    Naken är jag helst bara när jag badar, duschar eller bastar. Inte för att jag är blyg eller obekväm med min kropp, har inga problem med en bastu full med 20 nakna personer men jag tycker det är skönt med trosor på i alla vanliga sammanhang.

    Har inga problem med bikini när jag solar, tycker inte det stör på något sätt så mitt mål har nog aldrig varit att kunna vara naken. Däremot går jag väldigt ofta runt halvnaken för att jag inte orkar sätta på mig kläder.

    Men jag är en fryslort och det sätter ju vissa praktiska begränsningar :) Så oftast är det kläder på, och en filt.

  • flygrl
    Jonnynilsson skrev 2021-02-05 07:35:22 följande:

    Att bada naken är riktigt skönt och när man kommer upp ur badet har man inga blöta badkläder som kyler kroppen eller blöter ner allt.

    Vi har alltid ett badlakan att sitta på och sitter aldrig naken direkt i möblerna. På kvällen i soffan är vi ju naturligtvis påklädda.


    Jag förstår. Låter vettigt med badlakan som skydd över möblerna.

    F.ö. tycker jag ni gör helt rätt som kör eran grej och gör som ni trivs med.
  • flygrl
    Mandarina1 skrev 2021-02-05 08:44:29 följande:

    Jag ska väl inte säga hur det är för andra, men för mig som egentligen tyckt att bikini varit jobbigt att visa sig i också, känns det som en stor befrielse när man börjar uppleva det som att - Här är jag och det spelar ingen roll vad andra tänker. "when you´we got nothing, you have nothing to loose", liksom.


    Jag förstår det måste kännas skönt att ha kommit så långt i hur du ser på dig själv. Du har typ befriat dig själv. Och det är klart du ska få trivas med dig själv, din kropp och ditt liv! Du låter vettig och sund tycker jag. Ta hand om dig!
  • Tom Araya
    Mandarina1 skrev 2021-02-04 09:37:06 följande:
    Naturlig nakenhet?

    Jag har alltid haft problem med att våga visa mig naken. Blyghet och skamkänslorna tar över, även på badhus och hemma i vårt eget hus. Min kropp är ingen modellkropp, men ganska ordinärt mullig skulle jag tro. Det är det mentala som sätter stopp. Samtidigt har jag längtat efter den frihet det skulle innebära att slippa skamkänslorna. 
    Jag pratade med en terapeut för ett par år sedan om det här. Jag fick då ett program med uppgifter att göra för att bearbeta dessa skamkänslor. Det handlade helt enkelt om att vänja sig vid att göra olika saker hemma utan kläder. Det har hjälpt mig att steg för steg bli mera bekväm i mig själv. 
    Det ledde t ex till att jag i höstas coronajobbade naken hemma i mitt hemmakontor. Det ledde t o m till att jag vågade sola naken ute på gården och tyckte det var jätteskönt. 
    Vad tycker du? När tycker du det är naturligt att vara naken? När tycker du det är skönt att vara naken.


    Egentligen är det alltid naturligt att vara naken, när det inte finns rent praktiska skäl till att bära kläder.
    De normer om nakenhet/påkläddhet vi människor lagt på oss sedan århundraden, t.o.m. årtusenden tillbaka är allt annat än naturligt, utan är präglad av normer vi själva skapat, inte minst religiösa normer, utefter en skapad moralisk mätstock.

    Själv önskar jag att jag vore mer bekväm med nakenhet, men min osäkerhet beror dels på lite ovana, men också för att jag ser min nuvarande kroppsform som oattraktiv. Jag har dock inga problem med at visa mig naken inför fast partner eller att sova naken eller att duscha/basta naken i offentliga utrymmen för detta.
  • Gaskarl

    Jag gillar att vara naken, tycker det är skönt och ibland även lite spännande, typ att sitta på altanen naken, bor iofs skapligt insynsskyddat. Självklart sola naken, där det passar och ett naket morgondopp på en tom sandstrand vid 6.30, underbart.

  • Jagäterkeso

    Jag tror att det är en massiv skillnad på att bli bekväm med nakenhet och att vara bekväm med naturlig nakenhet.

    Bekväm med nakenhet är det nog enkelt att lära sig om man ser bra ut naken och får uppskattning av att vara naken. Tänker tex. på en strippa, nakenmodell eller liknande. Men det är då en sexuell sorts nakenhet där man poserar naken, en slags teater. En medvetenhet om att man är naken och medvetenhet om att det skapar positiva reaktioner.

    Att känna sig naturligt bekväm naken utan att posera eller spela teater och obehindrat och naturligt vara naken är nog bara små barn, naturfolk i isolerade stammar och väldigt vana nudister som kan. 

Svar på tråden Naturlig nakenhet?