• härförattträna

    Ska jag bli gravid? Kroppsnoja!

    Hej

    Jag är 36 år gammal och har ett barn redan men längtar efter ett till, ett syskon till min lilla. Samtidigt är jag så himla rädd för att bli gravid, rädd för vilken påverkan den graviditeten har på mig.. Jag har redan fått lös hud på magen, degmage som inte verkar försvinna trots behandlingar och träning... är så missnöjd med brösten och generellt min kropp!!
    Jag vet att jag inte blir yngre och att kroppen inte borde spela större roll, vi blir äldre och ett barn att älska är mer långsiktigt och finare att ha än att man känner sig ok med kroppen.. vilket jag ändå inte gör idag :(

    Vad tycker ni... känner ni som jag.. ska man satsa och strunta i kroppsnojan?

  • Svar på tråden Ska jag bli gravid? Kroppsnoja!
  • Anonym (Anonym)

    Kroppen förfaller ändå, vem bryr sig? Om du vill ha ett barn till är väl det mer värt.

  • Anonym (E)

    Nej, avstå. Sitt istället där om 10, 20, 40 år och beundra dig själv i spegeln och tänk ?vilken tur att jag inte skaffade fler barn, för då hade jag ju nog inte sett så här bra ut?.

  • Anonym (Jadu...)

    Det beror på vad du mer kan leva med i framtiden:

    samma kropp som nu, kanske lite finare, men inga fler barn- nånsin
    ett till barn, ett syskon till ditt redan existerande barn, men kanske lite "fulare" kropp

    Vad är mer värt i längden?

  • härförattträna

    Ja det är klart att det är mer värt med ett till barn, sen försvinner den chansen för alltid som en av er skrev. Och det vet jag inte om jag kan leva med. Vill verkligen ha syskon till mitt barn, och jag vill ha ett till barn att älska.

    Känner mig bara så missnöjd med mig själv, och att jag aldrig blir som förut. Låter utseendefixerat jag vet men det är mer psykiskt än fysiskt. Jag vill inte längre vara på stranden på grund av min mage, täcker mig i baddräkt som är för varm egentligen, vill bara kunna klä mig i bikini som förr. Vill inte visa mig för min man helt naken. Allt sådant påverkas. Och ibland tänker jag - tänk om jag ser ännu värre ut efter ett andra barn så att jag blir lämnad?

    Usch. Men det är något jag får jobba med mentalt.

    För det är ju ett barn jag vill ha.

  • Anonym (Jadu...)

    Jag var absolut inte nöjd med min kropp efter första barnet. Mest pga ks-ärr och överhäng. Det blev mycket värre efter andra barnet. Lägg på hängbröst, celluliter och ett magbråck. Finns inte på kartan att jag ens har baddräkt offentligt, knappt shorts ens. Men självklart var det värt ett andra barn! Vi hade en enda chans till syskon pga att vi hade bara ett embryo kvar efter ED och den chansen tog vi. Och har aldrig ångrat.

    Jag skulle tro att det är mycket vanligare att ångra de chanser man inte tog till fler barn än att ångra de barn man faktiskt fått.

    När du sitter på hemmet med en urful och skröplig kropp- vad kommer du ångra mest tror du?

  • Anonym (Säger som dom andra)

    Är det viktigare för dig med ett till barn eller att se bra ut?

    Inget svar är egentligen fel, för vi alla tänker och känner olika. Sen är det inte lätt att leva med en kropp som inte passar in i normen som den här världen har satt upp för hur det är ok att se ut eller inte. Men vem bryr sig egentligen? Din kropp har burit och fött ett helt nytt liv och det är ju fantastiskt, det är inte ens alla som får den chansen i livet, dom skulle gladeligen se helt annorlunda ut bara för att få den chansen. Så fokusera mer på vad din kropp är kapable till och gör för dig och din familj ist för att se ner på den pga utseende. Du kan ta tag i utseendet senare när du fått alla barn du vill ha om det är något som stör dig så mycket.

    Läste en text som jag gärna delar med mig av:

    ?Som män tar vi ofta för givet, den ultimata uppoffringen kvinnor måste göra, under den 9 månaders graviditet processen. Hennes kropp kommer gå igenom otroliga förändringar. Hon kommer att riskera flera olika allvarliga hälsofrågor. Hennes matvanor kommer öka. Hennes humör kommer att gunga. Hennes sovande mönster anpassar sig. Hennes självkänslan kommer ta en smäll. Och viktigast av allt är att hennes liv kommer att vara i fara. Men vi förväntar oss orättvist att hennes kropp ska komma tillbaka på plats som om det inte vore något. Hon blir kvar med strid och ärr. Hon kommer att försöka gömma dom. Hon kommer att kämpa varje dag med känslan av om hon är attraktiv nog. Men verkligheten är att hon har offrat sin kropp och sin fåfänga för att skapa ett liv i denna värld. Vi borde vårda henne, berömma henne dagligen och låta henne veta att hon är ännu vackrare nu än innan.?

  • annabellelee

    Det är detta som kallas dubbelbestraffning. Å ena sidan säger samhället att du är ful och lat om du inte ser ut som en ung Britney Spears, och det finns hårda normer att följa. Å andra sidan är du ytlig och dum om du följer dessa normer, och du borde veta bättre.

    Det är inte lätt.

Svar på tråden Ska jag bli gravid? Kroppsnoja!